12.6.2017 Ajoneuvot Katsaus tekniikkaan: näin toimii aktiiviohjaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muuttuvaa ohjausvälitystä tarkoittava aktiiviohjaus on tehnyt tuloaan toista vuosikymmentä. Moottori koeajoi äskettäin melko makean Audi S5 Coupén. Runsaasti varustellun koeajoauton lisävarustelistalta löytyi kalliimman pään autoissa vuosituhannen alusta asti ajoittain nähty varuste: aktiivinen ohjaus.Aktiivista ohjausta nimitetään myös dynaamiseksi ohjaukseksi. Nimestä riippumatta kyse on ohjauksesta, jossa ohjausvälitystä muokataan ajotilanteen mukaan.Kaupunkiajossa välitys tehdään nopeaksi, joten kadunkulmissa tai pysäköidessä ohjauspyörää ei tarvitse kääntää montaa kierrosta. Nopeuden noustessa välitystä lasketaan, ja moottoritieajossa voidaan auton käytöstä vakauttaa todella hitaalla ohjauksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaniikka takaa turvallisuudenValtaosa muuttuvista ohjausvälityksistä toteutetaan mekaanisin ratkaisuin. Ohjauspyörästä on mekaaninen yhteys etuakselille, ja järjestelmä korkeintaan muokkaa kuljettajan käskyjä. Vikatilanteessa järjestelmä kytkeytyy pois päältä, ja auto ohjautuu perinteisten järjestelmien tavoin.Hyvä esimerkki toiminnasta on koeajetussa S5:ssä ollut Audi Dynamic Steering. Ohjausakselilla sijaitsee tieteiskuvitelmalta kuulostava superpositiovaihde.Yksinkertainen on monimutkaistaMonimutkaisen kuuloinen järjestelmä on komponenteiltaan varsin yksinkertainen: ohjauspyörän akseli kiinnittyy ohueen hammaskehään, jonka hampaat koskettavat suurta sisähammastettua pyörää, joka välittää ohjausliikkeet etupyöriä ohjaavalle hammastangolle. Muuttuva välitys tehdään elliptisellä sisäpyörällä, jota liikuttamalla muutetaan hammaskehän ja sisähammastetun pyörän kosketuskohtaa.Audi on tehnyt tekniikkasivuilleen asiaa selventävän videon: https://youtu.be/djRxZFc8cvw Monimutkainen järjestelmä on lopulta varsin yksinkertainen ja erittäin turvallinen. Oikein mitoitetut hammastukset kestävät käytännössä ikuisesti, joten ainoat vikakohteet ovat ellipsiä pyörittävä sähkömoottori sekä anturit. Sähkövian tapahtuessa järjestelmän aktiivisuus häviää, mutta auton ohjautuvuus säilyy hammaspyörien mekaanisen kosketuksen ansiosta.Toimivuus on säätökysymysKoeajetussa Audi S5:ssä järjestelmä toimii taustalla käytännössä huomaamatta. Se ei ole selvyys, sillä ohjauksen välityssuhteen luonnollinen muuttuminen erilaisten ajonopeuksien ja tapahtumien pohjalta vaatii huolellista ohjelmointia autonvalmistajalta. Huonosti säädetyllä aktiiviohjauksella kuljettaja joutuu jatkuvan korjailun kiroukseen, kun auto ei käänny odotetusti.Toinen aktiivisten ohjausvälitysten ongelma on mahdollinen ohjaustunnon heikkeneminen. Kuljettaja aistii etupyörien tilannetta ohjauspyörän kautta välittyvien vaimeiden signaalien kuten vaimean värinän tai ohjausvoimien muutosten kautta. Ylimääräisten vaihteiden lisääminen suodattaa entisestään niitä heikkoja viestejä, joita nykyautojen ohjaukset välittävät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelipyöräohjaus syrjäyttääViime vuosina autonvalmistajien huomio on kääntynyt nelipyöräohjaukseen. Nelipyöräohjauksella saavutetaan aktiiviohjauksen ominaisuudet: hitaassa vauhdissa takapyöriä käännetään etupyörien vastakkaiseen suuntaan, jolloin auton kääntyvyys tehostuu, ja lisäbonuksena kääntösäde pienenee. Korkeissa nopeuksissa takapyöriä käännetään etupyörien suuntaan, jolloin auto reagoi ohjausliikkeisiin rauhallisemmin. Vaikutus vastaa auton akselivälin muuttumista: hitaassa vahdissa akseliväli tuntuu lyhenevän, korkeassa nopeudessa venyvän. Infinitin täyssähköinen ohjaus Näyttävä Infiniti Q60 ei valitettavasti ole tarjolla SuomessaNissanin luksusmerkki Infiniti tarjoaa Q50-sedaniin ja Q60-coupéen valtavirrasta poikkeavaa steer-by-wire -ohjausta. Termi tarkoittaa ratkaisua, jossa normaalissa ajotilanteessa ohjauspyörän liikkeet välittyvät etuakselille sähköjohtoja pitkin – aivan kuten tietokoneen rattiohjain ohjaisi sähkömoottoria, joka kääntää eturenkaita.Järjestelmä mahdollistaa huiman säädettävyyden ohjauksen nopeudelle ja keveydelle, mutta luonnollisuudestaan sitä ei ole kehuttu. Infinitin järjestelmä on mielenkiintoinen kuriositeetti, mutta merkittävää hyötyä siitä ei saada: Infinitissä on varajärjestelmänä mekaaninen ohjaus, joka kytketään kytkimellä käyttöön sähköjärjestelmän vikatilanteessa. Kahden rinnakkaisen ohjausjärjestelmän vuoksi Infinitin ratkaisulla ei saavuteta täyssähköisen ohjauksen mahdollistamaa painonsäästöä tai ohjausakselin poiston tuomaa turvallisuusparannusta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi, Infiniti ja Lauri Ahtiainen, video: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Tekniikka Tunnetulta autovalmistajalta uusi aluevaltaus: uudelleenkäytettävän raketin koelaukaisu 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”