12.6.2017 Ajoneuvot Katsaus tekniikkaan: näin toimii aktiiviohjaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muuttuvaa ohjausvälitystä tarkoittava aktiiviohjaus on tehnyt tuloaan toista vuosikymmentä. Moottori koeajoi äskettäin melko makean Audi S5 Coupén. Runsaasti varustellun koeajoauton lisävarustelistalta löytyi kalliimman pään autoissa vuosituhannen alusta asti ajoittain nähty varuste: aktiivinen ohjaus.Aktiivista ohjausta nimitetään myös dynaamiseksi ohjaukseksi. Nimestä riippumatta kyse on ohjauksesta, jossa ohjausvälitystä muokataan ajotilanteen mukaan.Kaupunkiajossa välitys tehdään nopeaksi, joten kadunkulmissa tai pysäköidessä ohjauspyörää ei tarvitse kääntää montaa kierrosta. Nopeuden noustessa välitystä lasketaan, ja moottoritieajossa voidaan auton käytöstä vakauttaa todella hitaalla ohjauksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMekaniikka takaa turvallisuudenValtaosa muuttuvista ohjausvälityksistä toteutetaan mekaanisin ratkaisuin. Ohjauspyörästä on mekaaninen yhteys etuakselille, ja järjestelmä korkeintaan muokkaa kuljettajan käskyjä. Vikatilanteessa järjestelmä kytkeytyy pois päältä, ja auto ohjautuu perinteisten järjestelmien tavoin.Hyvä esimerkki toiminnasta on koeajetussa S5:ssä ollut Audi Dynamic Steering. Ohjausakselilla sijaitsee tieteiskuvitelmalta kuulostava superpositiovaihde.Yksinkertainen on monimutkaistaMonimutkaisen kuuloinen järjestelmä on komponenteiltaan varsin yksinkertainen: ohjauspyörän akseli kiinnittyy ohueen hammaskehään, jonka hampaat koskettavat suurta sisähammastettua pyörää, joka välittää ohjausliikkeet etupyöriä ohjaavalle hammastangolle. Muuttuva välitys tehdään elliptisellä sisäpyörällä, jota liikuttamalla muutetaan hammaskehän ja sisähammastetun pyörän kosketuskohtaa.Audi on tehnyt tekniikkasivuilleen asiaa selventävän videon: https://youtu.be/djRxZFc8cvw Monimutkainen järjestelmä on lopulta varsin yksinkertainen ja erittäin turvallinen. Oikein mitoitetut hammastukset kestävät käytännössä ikuisesti, joten ainoat vikakohteet ovat ellipsiä pyörittävä sähkömoottori sekä anturit. Sähkövian tapahtuessa järjestelmän aktiivisuus häviää, mutta auton ohjautuvuus säilyy hammaspyörien mekaanisen kosketuksen ansiosta.Toimivuus on säätökysymysKoeajetussa Audi S5:ssä järjestelmä toimii taustalla käytännössä huomaamatta. Se ei ole selvyys, sillä ohjauksen välityssuhteen luonnollinen muuttuminen erilaisten ajonopeuksien ja tapahtumien pohjalta vaatii huolellista ohjelmointia autonvalmistajalta. Huonosti säädetyllä aktiiviohjauksella kuljettaja joutuu jatkuvan korjailun kiroukseen, kun auto ei käänny odotetusti.Toinen aktiivisten ohjausvälitysten ongelma on mahdollinen ohjaustunnon heikkeneminen. Kuljettaja aistii etupyörien tilannetta ohjauspyörän kautta välittyvien vaimeiden signaalien kuten vaimean värinän tai ohjausvoimien muutosten kautta. Ylimääräisten vaihteiden lisääminen suodattaa entisestään niitä heikkoja viestejä, joita nykyautojen ohjaukset välittävät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelipyöräohjaus syrjäyttääViime vuosina autonvalmistajien huomio on kääntynyt nelipyöräohjaukseen. Nelipyöräohjauksella saavutetaan aktiiviohjauksen ominaisuudet: hitaassa vauhdissa takapyöriä käännetään etupyörien vastakkaiseen suuntaan, jolloin auton kääntyvyys tehostuu, ja lisäbonuksena kääntösäde pienenee. Korkeissa nopeuksissa takapyöriä käännetään etupyörien suuntaan, jolloin auto reagoi ohjausliikkeisiin rauhallisemmin. Vaikutus vastaa auton akselivälin muuttumista: hitaassa vahdissa akseliväli tuntuu lyhenevän, korkeassa nopeudessa venyvän. Infinitin täyssähköinen ohjaus Näyttävä Infiniti Q60 ei valitettavasti ole tarjolla SuomessaNissanin luksusmerkki Infiniti tarjoaa Q50-sedaniin ja Q60-coupéen valtavirrasta poikkeavaa steer-by-wire -ohjausta. Termi tarkoittaa ratkaisua, jossa normaalissa ajotilanteessa ohjauspyörän liikkeet välittyvät etuakselille sähköjohtoja pitkin – aivan kuten tietokoneen rattiohjain ohjaisi sähkömoottoria, joka kääntää eturenkaita.Järjestelmä mahdollistaa huiman säädettävyyden ohjauksen nopeudelle ja keveydelle, mutta luonnollisuudestaan sitä ei ole kehuttu. Infinitin järjestelmä on mielenkiintoinen kuriositeetti, mutta merkittävää hyötyä siitä ei saada: Infinitissä on varajärjestelmänä mekaaninen ohjaus, joka kytketään kytkimellä käyttöön sähköjärjestelmän vikatilanteessa. Kahden rinnakkaisen ohjausjärjestelmän vuoksi Infinitin ratkaisulla ei saavuteta täyssähköisen ohjauksen mahdollistamaa painonsäästöä tai ohjausakselin poiston tuomaa turvallisuusparannusta.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi, Infiniti ja Lauri Ahtiainen, video: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla