13.11.2016 Ajoneuvot Kawasaki palaa 900-luokkaan – Uusi Z900 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasakin legendaariset 900-kuutioiset Z1, GPZ900R ja Ninja ZX-9R saavat jatkoa, kun japanilaisvalmistaja esittelee uuden Z900-mallin. Kawasaki ujostelee uuden nakupyöränsä mallimerkinnässä, sillä todellinen iskutilavuus on mallimekintää suurempi, 948 kuutiosenttimetriä. Moottori perustuu läheisesti Z1000-mallin 1043-kuutioiseen moottoriin. Iskunpituudet näissä moottoreissa ovat samat, mutta Z900:ssä sylinterin porausta on pienennetty 77 millistä 73,6 milliin. Ysisatanen moottori kehittää 125 hevosvoiman huipputehon.Moottori on suunniteltu kierrosherkäksi mm. tekemällä kampiakselista ja männistä mahdollisimman kevyet. Ominaisuuksisa on painotettu voimaa keskikierroksilla. Sylinterikanteen on sovitettu 29-milliset imuventtiilit ja 24-milliset pakoventtiilit. Värinöitä vaimentaa tasapainoakseli. Airboxin suunnittelussa on tehty akustisia testejä, jotta moottorin äänimaailmasta on saatu halutunlainen. Viidestä kohdasta runkoon kiinnitetty moottori toimii samalla osana kantavaa runkorakennetta.Kawasaki on laajentanut trellis-putkirungon käyttöä H2-malleista myös ”tavallisten” moottoripyörien luokkaan. Rungon paino on vain 13,5 kiloa ja näin pyörän kokonaispaino tankattuna on saatu puristettua 210 kiloon. Rungon värityksenä on H2-malleista tuttu limenvihreä. Runko on kapea, samoin kuin tankin takaosa ja istuimen etuosa, jolloin kuljettajan jalat yltävät helpommin maahan. Tätä auttaa myös matala 795 millin istuinkorkeus. Tankin tilavuus on 17 litraa.Leveä ja matala ohjaustanko tekevät ajoasennosta urheilullisesti eteen nojaavan, ei kuitenkaan yhtä voimakkaasti kuin isommassa Z1000-mallissa. Matkustaja istuu on huomattavan paljon korkeammalla kuin kuljettaja. Viisi pienintä vaihdetta on välitetty tiheästi, mikä parantaa suorituskykyä. Kuutosvaihde puolestaan on välitetty selvästi ylivaihteeksi. Kytkimessä on luistokytkintoiminto.Puolipyöreässä mittaristossa on suurikokoinen ja helppolukuinen analoginen kierroslukumittari. Sen keskellä on suurikokoinen lcd-näyttö, joka pitää sisällään mm. vaihdenäytön sekä säädettävän vaihtovalon. Säädön voi tehdä 500 kierroksen välein alueella 5000 - 11 000 kierrosta. Sekä kytkin- että jarrukahvassa on 5-asentoinen etäisyyssäätö.Etujousituksena on 41-millinen USD-teleskooppi, jossa esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävissä. Takapään monojousitus on sijoitettu niin, että kuuma pakoputkisto ei kuumenna iskunvaimentimen öljyjä eikä siten häiritse sen toimintaa. Myös takapäässä voidaan säätää esijännitystä sekä paluuvaimennusta. Alumiininen takahaarukka painaa vain 3,9 kiloa. Kun lisäksi vanteet on suunniteltu kevytrakenteisiksi, on jousittamaton massa saatu alhaiseksi, mikä puolestaan parantaa jousituksen toimiintaa.Ulkonäkö on muotoiltu aggressiiviseksi mm. matalalle sijoitetulla ajovalolla sekä voimakkaasti yläviistoon jatkuvalla peräosalla. Muotoilun hienona yksityiskohtana takavalo muodostaa Z-kirjaimen muotoisen kuvion.Kawasaki Z900Moottori: nelisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus 948 kuutiosenttimetriä Teho 92,2 kW (125 hv) / 9500 r/min Vääntö 98,6 Nm / 7700 r/min Istuinkorkeus 795 mm Akseliväli 1450 mm Paino tankattuna 210 kgTeksti: Janne Huhtala Kuvat: KawasakiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Speed Triple 1200 RS – takaisin supernakujen huipulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”