29.9.2021 Ajoneuvot Kawasaki Z 650 RS – tyyli ja tekniikka lainattu eri malleista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasakin uusi Z 650 RS on lainannut ulkonäön suoraan isommasta Z 900 RS -retromallista, mutta tekniikka on tuttu pienemmästä Z 650 -nakumallista. Retropyörien suosio on maailmalla kova, ja siksi Kawasakikin laajentaa odotetusti retrohenkisten malliensa valikoimaa kaudeksi 2022. Neljä vuotta sitten esitellyn Z 900 RS:n innoittajana oli Kawasakin 1970-luvun alun todellinen superpyörä Z1 eli Super Four. RS-retromalli sai täsmälleen esikuvansa värityksen ja jopa pyöreiden nopeus- ja kierroslukumittareiden numeroiden fontit ovat täsmälleen samat kuin vajaat 50 vuotta sitten.Vastapainoksi Z1:n kahden takajousen sijaan RS:ssä on nykyaikainen monojousitus, pinnavanteiden tilalla sirot alumiinivanteet ja äänenvaimenninkin vaihdettu kevyempään ja yksinkertaisempaan, mutta silti tyylikkääseen malliin. Lopputulos oli siis yhdistelmä retroa muotoilua ja nykytekniikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskikierroksille panostettuNyt japanilaisvalmistaja esittelee samalla peritaatteella pienemmän ja edullisemman Z 650 RS:n. Moottori, runko, jousitus ja jarrut on lainattu Z 650 -nakumallista. Kaksisylinterinen ja 649-kuutioinen rivimoottori tarjoilee 68 hevosvoimaa ja vääntää 64 newtonmetriä. Moottorin luvataan olevan parhaimmillaan 3000 ja 6000 kierroksen välillä, eli juuri sillä kierrosalueella jota eniten käytetään.Tankki on vetoisuudeltaan 12 litraa, eli kolme litraa pienempi kuin Z-mallissa. Muhkeampi satula puolestaan kasvattaa istuinkorkeutta 30 millimetrillä, jolloin lukemaksi tulee 820 milllimetriä. Tankattuna pyörä painaa 187 kiloa. Ajovalo on vaihdettu tyyliin sopivasti 130-milliseksi pyöreäksi led-tekniikkaan perustuvaksi valaisimeksi. Ohjaustanko on nakumalliin verrattuna tuotu 50 millimetriä ylemmäs ja 30 millimetriä taaemmas, jolloin ajoasennosta tulee rennon pysty. Mittaristossa on isoveljen tapaan kaksi pyöreää päämittaria ja niiden välissä pieni lcd-näyttö.Myös A2-kuljettajalle50 kilowatin tehoinen moottori on muutettavissa ohjelmallisesti 35 kilowatin tehoiseksi, jolloin pyörää saa ajaa A2-kortillinen kuljettaja. Vääntölukema laskee samalla 64 newtonmetristä 58:aan.Tarjolle tulee kolme eri värivaihtoehtoa, joiden päävärit ovat vihreä, harmaa ja musta. Ensimmäinen erä pyöriä saadaan Suomeen jo loppuvuoden 2021 aikana. Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, 649cc Teho: 50,2 kW (68 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 64 Nm / 6 700 r/min Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1405 mm Istuinkorkeus: 820 mm Tankin tilavuus: 12 litraa Paino tankattuna: 187 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä