Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010

Kuva Nettiauto, Saab

Saabistien lohduton tosiasia on, että yhtään uutta Saabia ei ole valmistettu reilusti yli kymmeneen vuoteen, mikä tarkoittaa, että jäljellä autot on tuomittu kiertämään ja pitämään kulttuuria yllä.

Saab 9-5 II on rakastetun ruotsalaisvalmistajan tarinassa katkeransuloinen viimeinen luku. Malli korvasi General Motorsin alustalla toistakymmentä vuotta valmistetun ensimmäisen polven 9-5:n, ja koska malli kehitettiin, täytyy uskoa, että siitä yritettiin tehdä Saabin pelastajaa.

Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan 9-5 II:sia valmistettiin Spyker Carsin alaisuudessa, ennen kuin Saabilta katkaistiin lopullisesti siivet. Täten isolla ja muotoilullisesti varsin onnistuneena pidetyllä 9-5 II:lla on aivan erityinen rooli Saabin tarinassa.

Koska yhtään uutta Saabia ei ole valmistettu kohta 14 vuoteen, Saab-kulttuuria on ylläpidettävä niillä eväillä mitä on olemassa. Tämä tarkoittaa, että olemassaolevat Saabit kiertävät omistajalta toiselle niin pitkään kuin ikinä mahdollista. Koska vannoutuneimmat saabistit ajavat kaikki ajonsa vain ja ainoastaan Saabilla, olemassaolevat yksilöt jatkavat kilometrien keräämistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saab 9-5 II vm. 2010

Nettiauton valikoimissa osui silmään useampia kakkospolven Ysiviitosia, mutta missään niistä ei ollut läheskään yhtä hurjaa kilometrimäärää kuin tässä Kouvolassa myynnissä olevassa vuosimallia 2010 edustavassa yksilössä. Autolla on myynti-ilmoituksen mukaan ajettu 674 000 kilometriä, ja lisätiedoissa annetaan ymmärtää, että kilometrejä tulee jatkuvasti lisää. Myynti-ilmoituksen kuvissa mittarissa näyttää olevan 669 000 kilometriä eli niiden ottamisen jälkeen autoon on tullut viisi tonnia lisää.

Aivan ilmaiseksi kilometrit eivät ole Saabiin tulleet. Myynti-ilmoituksessa on lueteltu autoon sen elinkaaren aikana tehtyjä laajoja toimenpiteitä.

Auton 2,0-litrainen TiD -dieselmoottori on vaihdettu tehdasuuteen noin 350 000 kilometrin kohdalla eli nykyisellä moottorilla on ajettu hieman yli 300 000 kilometriä. Myös 6-vaihteinen automaattivaihteisto on vaihdettu uudempaan 665 000 kilometrin kohdalla. Muutakin remonttia on ollut, mutta ne kuuluvat asiaan, jos ja kun Saabin haluaa pitää tiellä.

Lähde: Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat