20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto, Saab Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saabistien lohduton tosiasia on, että yhtään uutta Saabia ei ole valmistettu reilusti yli kymmeneen vuoteen, mikä tarkoittaa, että jäljellä olevat autot on tuomittu kiertämään ja pitämään kulttuuria yllä. Saab 9-5 II on rakastetun ruotsalaisvalmistajan tarinassa katkeransuloinen viimeinen luku. Malli korvasi General Motorsin alustalla toistakymmentä vuotta valmistetun ensimmäisen polven 9-5:n, ja koska malli kehitettiin, täytyy uskoa, että siitä yritettiin tehdä Saabin pelastajaa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan 9-5 II:sia valmistettiin Spyker Carsin alaisuudessa, ennen kuin Saabilta katkaistiin lopullisesti siivet. Täten isolla ja muotoilullisesti varsin onnistuneena pidetyllä 9-5 II:lla on aivan erityinen rooli Saabin tarinassa. Koska yhtään uutta Saabia ei ole valmistettu kohta 14 vuoteen, Saab-kulttuuria on ylläpidettävä niillä eväillä mitä on olemassa. Tämä tarkoittaa, että olemassaolevat Saabit kiertävät omistajalta toiselle niin pitkään kuin ikinä mahdollista. Koska vannoutuneimmat saabistit ajavat kaikki ajonsa vain ja ainoastaan Saabilla, olemassaolevat yksilöt jatkavat kilometrien keräämistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaab 9-5 II vm. 2010Nettiauton valikoimissa osui silmään useampia kakkospolven Ysiviitosia, mutta missään niistä ei ollut läheskään yhtä hurjaa kilometrimäärää kuin tässä Kouvolassa myynnissä olevassa vuosimallia 2010 edustavassa yksilössä. Autolla on myynti-ilmoituksen mukaan ajettu 674 000 kilometriä, ja lisätiedoissa annetaan ymmärtää, että kilometrejä tulee jatkuvasti lisää. Myynti-ilmoituksen kuvissa mittarissa näyttää olevan 669 000 kilometriä eli niiden ottamisen jälkeen autoon on tullut viisi tonnia lisää.Aivan ilmaiseksi kilometrit eivät ole Saabiin tulleet. Myynti-ilmoituksessa on lueteltu autoon sen elinkaaren aikana tehtyjä laajoja toimenpiteitä.Auton 2,0-litrainen TiD -dieselmoottori on vaihdettu tehdasuuteen noin 350 000 kilometrin kohdalla eli nykyisellä moottorilla on ajettu hieman yli 300 000 kilometriä. Myös 6-vaihteinen automaattivaihteisto on vaihdettu uudempaan 665 000 kilometrin kohdalla. Muutakin remonttia on ollut, mutta ne kuuluvat asiaan, jos ja kun Saabin haluaa pitää tiellä. Lähde: Nettiauto Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Saab 9-3 Viggen cabriolet – hävittäjien sukua 29.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Vain 6000 kilometriä ajettu Saab 9-5 Aero 8.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ei vielä, mutta pian elokuvasta tuttu Saab 9-3 20.6.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Hartaasti odoteltu Saab 9-3X 26.3.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Saab 99 31.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Käytetyt erikoisuudet: Cadillac BLS ja jo pelkästään avomallisena moninkertainen määrä valmistettu ruotsalaisvastine Saab 9-3 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.10.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Saab 9-6X – Subaru Tribecan klooni olisi tiennyt seitsenpaikkaista Saab-maasturia bokserikuutosella 24.6.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – keskikesään katottomana Saab 9-3 Aero Convertiblella 24.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Saab 9000 V8 – Auton moottorin suunnittelija palaa kuskin paikalle 30 vuoden jälkeen 30.4.2023 Ajoneuvot Huippusalainen moottoriprojekti – Suomessa suunniteltiin Saab V8-moottori 19.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: ääriään myöten ruotsalainen Cadillac BLS – ”Bit Like Saab” 12.3.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Saab 900 ja Talladega Challenge 1996 12.11.2022 Ajoneuvot Taiwan on saabistin paratiisi – taas uusi huoltoliike ja varaosia vaikka itse tehtynä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous