1.3.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo GTV 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tummanharmaa Alfa Romeo GTV 2.0 kätkee kajuuttaansa komeasti verhoillut sporttiset jakkarat. Takavetoinen Alfa Romeon viistoperä-coupé on aina erityinen tapaus. Alfa Romeo GTV 2.0 on takavetoinen 1980-luvun viistoperä-coupé. Erityisesti transakseli ja De Dion -pyöräntuenta tekivät mallista mielenkiintoisen. Alku on kuitenkin 1970-luvun puolella.Vuonna 1974 esitelty Alfa Romeo Alfetta GT kehittyi vuosien saatossa lopulta muotoon Alfa Romeo GTV.Vuonna 1972 Alfa Romeo Alfetta esiteltiin nelioviseksi perheautoksi. Jutumme kannalta mielenkiintoista on vuonna 1974 samalle perustalle esitelty näyttävämpi vaihtoehto Alfa Romeo Alfetta GT. Italdesign myi Alfa Romeolle muodot, jotka oli piirtänyt maineikas Giorgetto Giugiaro. Vuonna 1976 ainut moottorivaihtoehto (1,8-litrainen 4-sylinterinen) korvattiin kahdella uudella. Näin mallistoon saatiin nimet Alfa Romeo Alfetta 1.6 ja Alfetta GTV 2.0, joiden moottoritilavuuksia ei tarvinne esitellä erikseen. Edelleen nimi ei vielä aivan kohtaa juttusarjamme tämänkertaisen yksilön kanssa.Ajan hengen mukaisesti 1980-luvulle tultaessa myös Alfa Romeon viistoperä-coupé muuttui muovisempaan suuntaan.Alfa Romeon viistoperä-Coupé koki mallipäivityksen vuodelle 1980, jolloin ilmettä muutettiin muovisemmaksi puskureiden ja maskien osalta. Samalla takavalot muuttuivat yksiosaisiksi. Tässä yhteydessä nimestä pudotettiin Alfetta kokonaan pois ja näin ostettavissa oli vihdoin Alfa Romeo GTV 2.0. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja ei voisi olla olemassa ilman Alfa Romeon klassikoita. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider vei meidät 1960-luvulle, Alfa Romeo Arna kerjäsi 80-luvulla Nissanin kanssa ongelmia ja Alfa Romeo 75 3.0 esitteli transakselimuotia vielä saman vuosikymmenen puolella. Tällä kertaa päädyimme jälleen 80-luvulle.Espoossa sijaitseva Käytetty erikoisuus on Alfa Romeo GTV 2.0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alfa Romeo GTV 2.0Myytävä Alfa Romeo GTV 2.0 sijaitsee Espoossa ja sille on merkitty myynti-ilmoitukseen vuosimalliksi 1985. Tällöin se edustaisi tuotannon loppupäätä, sillä koko mallinimi hävisi vuonna 1987. Alfa Romeo GTV palasi kylläkin väliakaisesti mallistoon jälleen vuonna 1994, mutta kyseessä oli täysin eri auto.Takapyörille voimaa tuottava voimanlähde on noin 2,0-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 131 hevosvoimaa.Moottorina on mallimerkinnän mukaisesti 1960 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 96 kilowattia (131 hevosvoimaa). Voima välitetään takapyörille taka-akselilla sijaitsevan 5-pykäläisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Omamassaksi on merkitty 1130 kilogrammaa. Tyylikkään tummanharmaassa autossa on 80-luvun tapaan runsaasti maalaamattomia muoviosia, kuten molempien päiden puskurit. Auton peruslinjat ovat kuitenkin säilyneet ennallaan alkuperäisestä. Kyseiset kevytmetallivanteet sopivat asuun kuin oikeat nahkakengät italialaisen mittatilauspuvun kanssa. Auton taika käy ilmi vasta oven avatessa. Tummanharmaaseen ulkokuoreen potkitaan kontrastia vaaleilla ovi- ja istuinverhoiluilla. Sporttisten etuistuinten kutsuva halaus kutittelee selkää kauas näyttöruudun kajastuksen toiselle puolen. Kojelauta on kovasti muovinen, mutta ratista löytyy jalopuuta. Luonnollisesti jokainen autofani haaveilisi kyseessä olevan kuusisylinterinen GTV6, mutta nyt on tyytyminen neljään. Kyseessä on silti hienokuntoiselta vaikuttava erittäin maukkaalla yhdistelmällä varustettu yksilö, jolla olisi nautinto taittaa mutkateiden kautta jäätelölle – tosin ehkä vasta kevään koittaessa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin