1.3.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo GTV 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tummanharmaa Alfa Romeo GTV 2.0 kätkee kajuuttaansa komeasti verhoillut sporttiset jakkarat. Takavetoinen Alfa Romeon viistoperä-coupé on aina erityinen tapaus. Alfa Romeo GTV 2.0 on takavetoinen 1980-luvun viistoperä-coupé. Erityisesti transakseli ja De Dion -pyöräntuenta tekivät mallista mielenkiintoisen. Alku on kuitenkin 1970-luvun puolella.Vuonna 1974 esitelty Alfa Romeo Alfetta GT kehittyi vuosien saatossa lopulta muotoon Alfa Romeo GTV.Vuonna 1972 Alfa Romeo Alfetta esiteltiin nelioviseksi perheautoksi. Jutumme kannalta mielenkiintoista on vuonna 1974 samalle perustalle esitelty näyttävämpi vaihtoehto Alfa Romeo Alfetta GT. Italdesign myi Alfa Romeolle muodot, jotka oli piirtänyt maineikas Giorgetto Giugiaro. Vuonna 1976 ainut moottorivaihtoehto (1,8-litrainen 4-sylinterinen) korvattiin kahdella uudella. Näin mallistoon saatiin nimet Alfa Romeo Alfetta 1.6 ja Alfetta GTV 2.0, joiden moottoritilavuuksia ei tarvinne esitellä erikseen. Edelleen nimi ei vielä aivan kohtaa juttusarjamme tämänkertaisen yksilön kanssa.Ajan hengen mukaisesti 1980-luvulle tultaessa myös Alfa Romeon viistoperä-coupé muuttui muovisempaan suuntaan.Alfa Romeon viistoperä-Coupé koki mallipäivityksen vuodelle 1980, jolloin ilmettä muutettiin muovisemmaksi puskureiden ja maskien osalta. Samalla takavalot muuttuivat yksiosaisiksi. Tässä yhteydessä nimestä pudotettiin Alfetta kokonaan pois ja näin ostettavissa oli vihdoin Alfa Romeo GTV 2.0. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja ei voisi olla olemassa ilman Alfa Romeon klassikoita. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider vei meidät 1960-luvulle, Alfa Romeo Arna kerjäsi 80-luvulla Nissanin kanssa ongelmia ja Alfa Romeo 75 3.0 esitteli transakselimuotia vielä saman vuosikymmenen puolella. Tällä kertaa päädyimme jälleen 80-luvulle.Espoossa sijaitseva Käytetty erikoisuus on Alfa Romeo GTV 2.0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alfa Romeo GTV 2.0Myytävä Alfa Romeo GTV 2.0 sijaitsee Espoossa ja sille on merkitty myynti-ilmoitukseen vuosimalliksi 1985. Tällöin se edustaisi tuotannon loppupäätä, sillä koko mallinimi hävisi vuonna 1987. Alfa Romeo GTV palasi kylläkin väliakaisesti mallistoon jälleen vuonna 1994, mutta kyseessä oli täysin eri auto.Takapyörille voimaa tuottava voimanlähde on noin 2,0-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 131 hevosvoimaa.Moottorina on mallimerkinnän mukaisesti 1960 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 96 kilowattia (131 hevosvoimaa). Voima välitetään takapyörille taka-akselilla sijaitsevan 5-pykäläisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Omamassaksi on merkitty 1130 kilogrammaa. Tyylikkään tummanharmaassa autossa on 80-luvun tapaan runsaasti maalaamattomia muoviosia, kuten molempien päiden puskurit. Auton peruslinjat ovat kuitenkin säilyneet ennallaan alkuperäisestä. Kyseiset kevytmetallivanteet sopivat asuun kuin oikeat nahkakengät italialaisen mittatilauspuvun kanssa. Auton taika käy ilmi vasta oven avatessa. Tummanharmaaseen ulkokuoreen potkitaan kontrastia vaaleilla ovi- ja istuinverhoiluilla. Sporttisten etuistuinten kutsuva halaus kutittelee selkää kauas näyttöruudun kajastuksen toiselle puolen. Kojelauta on kovasti muovinen, mutta ratista löytyy jalopuuta. Luonnollisesti jokainen autofani haaveilisi kyseessä olevan kuusisylinterinen GTV6, mutta nyt on tyytyminen neljään. Kyseessä on silti hienokuntoiselta vaikuttava erittäin maukkaalla yhdistelmällä varustettu yksilö, jolla olisi nautinto taittaa mutkateiden kautta jäätelölle – tosin ehkä vasta kevään koittaessa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mitsubishi Colt CZC – Ken Okuyaman vähemmän tunnettu taideteos 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster