Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan

Kuva Nettiauto

BMW esitteli 7-sarjan edustusautostaan kolmannen sukupolven vuonna 1994 eli ensimmäiset yksilöt saavuttivat 1.1.2025 museokatsastusiän. Museoautona E38-mallin 7-sarja on perin moderni.

Moottori selvitti listauksessaan uudenvuoden aikaan, mitkä automallit saavuttivat kuluvan vuoden ensimmäisenä päivänä museokatsastusiän.

Traficomin mukaan muutoskatsastus on mahdollista, kun "museoajoneuvon valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja se on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entisöity asianmukaisesti." Lausunnon museoajoneuvokelpoisuudesta antaa valtakunnallinen rekisteröity museoajoneuvojärjestö, joita on useita. Lisätietoja aiheesta saa muun muassa Traficomin verkkosivuilta.

Tällä kertaa museokatsastusiän saavuttivat siis vuoden 1994 loppuun mennessä valmistetut autot, ja siis automallit, joiden ensimmäiset yksilöt on valmistettu vuonna 1994. Yksi mielenkiintoinen esimerkki niistä on BMW 7-sarjan kolmas sukupolvi eli E38.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Modernien autojen museo

Nettiauton valikoimista löytyi tällä kertaa Tampereella liikkeessä myynnissä oleva 271 000 kilometriä ajettu BMW 740i, joka on ensirekisteröity lokakuussa 1994. Museorekisterissä auto ei ole, mutta mikäli kaikki ehdot täyttyvät, olisi se ollut jo melkein parin viikon verran mahdollista.

Auto on malliltaan 740i, mikä tarkoittaa, että 7-sarjalaisen pellin alla pyörii 4,0-litrainen bensiini-V8, joka tuottaa tässä varhaisimmassa virityksessään 286 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä. Ottaen huomioon, että kyse on E38:sta, pellin alla voisi olla myös dieselmoottori, joka tuli tämän polven myötä ensi kertaa osaksi 7-sarjan tarjontaa, tai suurimmillaan siellä voisi olla 5,4-litrainen V12. Vaihteistona voisi periaatteessa olla myös käsivaihteinen laatikko, joka oli E38:ssa viimeisen kerran tarjolla 7-sarjan Bemariin. Esimerkkiyksilössä on toki automaattivaihteisto.

Esimerkkiyksilö osoittaa hyvin, mitä moderneja herkkuja jopa museorekisteröidyssä autossa voi nykyisin olla. E38 oli ensimmäinen eurooppalainen automalli, jossa oli integroitu satelliittinavigaattori saatavilla ja ensimmäinen BMW, jossa oli TV-viritin. Näitä ei esimerkkiyksilössä ole, mutta sen sijaan ainakin xenon-ajovalot, vakionopeudensäädin, monitoimiohjauspyörä, urheilulliset nahkaistuimet muistillisilla sähkösäädöillä, turvatyynyt, luistonesto, sähköisesti avattava kattoluukku ja automaatti-ilmastointi.

Lähteet: BMW, Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat