Käytetyt erikoisuudet: EMW 327 siltä ajalta, kun BMW oli tahtomattaan itäsaksalainen autonvalmistaja

Kuva Nettiauto, BMW

Tässä kohtaa itäsaksalaiset ovat jo sentään joutuneet antamaan periksi, mutta tehneet sen aatteelleen uskollisella tyylillä.

Tämänkertainen Käytetty erikoisuutemme menee vahvasti kesä- ja harrasteautojen kategoriaan, mutta voi olla, että vähintään muutama kuukausi menee auton saattamiseen takaisin ajokuntoon. Myös automallin taustatarinassa riittää hyväksi toviksi ihmeteltävää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eisenacher Motorenwerke

BMW on maailman tunnetuimpia autobrändejä, ja sillä on mallistossaan toinen toistaan halutumpia luksusautoja. BMW:llä on takanaan lähes satavuotinen historia autonvalmistajana, joka alkoi baby-Austinin lisenssiversiosta, mutta myös välivaihe, jolloin se valmisti patakattiloita ja polkupyöriä.

Kun liittoutuneet lähtivät jakamaan Saksaa toisen maailmansodan päätteeksi osiin, suuri jakolinja ja yhteiskuntajärjestelmien vedenjakaja oli tietysti se, mitkä osat jäivät Neuvostoliiton kommunistivallan alle ja rautaesiripun taakse. BMW:n pyörittämän Eisenachin autotehtaan kohtalona oli jäädä muutamien kilometrien marginaalilla itäpuolelle, tuotantovälineiden päätyessä Neuvostoliiton sosialisoimiksi.

Merkittävä neuvostosotamarsalkka Georgi Žukov tutustutettiin vallatusta tehtaasta tavattuun BMW 321 -sedaniin. Marsalkka ihastui autoon ikihyviksi, ja määräsi vuonna 1942 päättyneen autotuotannon aloitettavaksi uudelleen. Eisenachin tuotantovälineitä ei siis koskaan viety Neuvostoliittoon, niin kuin oli monien muiden tehtaiden laita. Näin käynnistyi BMW-autojen itäsaksalainen aikakausi, joka kului ensin Neuvostoliiton hallinnassa ja jatkui vielä myöhemmin DDR:lle kansallistettuna. 

Samaan aikaan oikea BMW Länsi-Saksan puolella piti toimintaansa yllä keskittymällä keittiövälineiden ja polkupyörien valmistukseen. Oikea BMW ei paljon mahtanut sille, että Derkuissa valmistettiin sen nimellä sen suunnittelemia autoja. Autojen piirustukset olivat peräisin 30-luvun lopulta, ja BMW oli valmistanut niitä itse Eisenachissa ennen sotaa ja sen alkuvuosina. Mukana oli klassisia sedaneita, tyylikkäitä coupéita, 327 -avoauto ja -coupé sekä R35 -moottoripyörä.

BMW 327

Oikealla BMW:llä elämä alkoi lopulta voittaa 1950-luvun alussa, kun se palasi moottoriajoneuvojen valmistajaksi itse suunnittelemillaan uusilla moottoripyörä- ja automalleilla. Samaan aikaan vireille laitettiin oikeusjuttu DDR:n "BMW:n" törkeästä ja jo vuosia jatkuneesta tavaramerkkiloukkauksesta ja tavallaan tuoteväärennöksestä.

BMW voitti oikeustaiston sillä tavalla vaillinaisesti, että Eisenachissa jatkettiin muun muassa juuri 327-mallin valmistamista hieman eri nimellä. BMW:n "Bayerische Motoren Werke" kääntyi itäsaksalaisittain EMW:ksi eli muotoon "Eisenacher Motorenwerke". Samalla BMW:n tunnettu logo, jossa on Baijerin vapaavaltion lipun sinistä ja valkoista, muuttui luonnollisesti aatteen hengessä punaiseksi ja valkoiseksi.

EMW 327 vm. 1955

Tämä Nettiauton valikoimista löytyvä, Kuopiossa yksityisen myyjän kauppaama EMW 327 on yksi noin viidestäsadasta 327-sarjan BMW:stä, jotka valmistettiin Eisenachissa sodan jälkeen. Tarkkaan ei ole tiedossa, miten tuon luvun sisällä jakautuvat BMW:ksi ja miten EMW:ksi brändätyt yksilöt. Joka tapauksessa esimerkkiyksilömme edustaa vuosimallin 1955 perusteella pääteltynä aivan viimeisiä EMW 327 -yksilöitä. Lopulta melko lyhyeksi jääneen EMW-aikakauden jälkeen tehdas valmisti seuraavien vuosikymmenien ajan kuuluisampia derkkuautoja, Wartburgeja.

EMW 327:n myynti-ilmoituksessa tehdään selväksi, ettei auto ole ajokuntoinen, ja myös kuvat tukevat tätä käsitystä. Auto edustaa kovakattoista korimallia. Siinä on 2,0-litrainen kuusisylinterinen rivimoottori.

Asianmukaisesti kunnostettuna tämä 70 vuotta vanha EMW muodostaisi erinomaisen hienon kahden auton tallin uuden Opel Grandlandin kanssa. Osaatko arvata miksi näin?

Lähteet: Nettiauto, Gaukmotors.co.uk

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat