15.8.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge Pickup on elänyt kirjaimellisesti kirjavan elämän. Ansioluettelon suurin referenssi tulee Ilmavoimien palveluksesta. Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa ollaan tällä viikolla yhtä aikaa niin militaria- kuin pelastusajoneuvojen maailmassa.Juttusarjassa on esiintynyt armeijan kalustoa aiemminkin mm. Nasun eli Sisu NA-140BT:n, UAZ:n ja Volvo Valpin muodossa. Pelastuskalustoa ei ole jostain syystä päätynyt juttusarjaan aiemmin, mutta Moottori on kertonut teille muuten esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoaseman näyttävästä pelastuskalustosta.Tällä viikolla aikamatkaamme 1980-luvun loppupuolelle ja keskitymme puolustusvoimien haaroista lennokkaimpaan, eli ilmavoimiin. Ilmavoimien kalustosta monien ensimmäiset mielikuvat liittyvät usein lentokoneisiin, mutta jotta koneet saadaan nousemaan ilmaan ja laskeutumaan turvallisesti alas, tarvitsee Ilmavoimat myös päivittäiseen toimintaansa erilaisia ajoneuvoja. Ajoneuvoista äärimmäisiä ovat erilaiset pelastusajoneuvot, joita ei (ainakaan toivottavasti) tarvita kovin usein tositoimissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDodge Pickup toi Ilmavoimille palan AmerikkaaMaailma oli 1980-luvulla melko erilainen paikka. Suomessa tämä erilaisuus näkyi mm. siinä, että itärajan takana olevan naapurin nimi oli tuolloin vielä Neuvostoliitto. Ajalle tyypillisesti Suomen armeijallakin oli melko paljon itänaapurista hankittua kalustoa käytössä.Sen sijaan amerikkalainen kalusto oli kylmän sodan aikana huomattavasti harvinaisempaa, kuin mitä se on tänä päivänä. Joitakin poikkeuksia kuitenkin oli, ja yksi niistä oli ”periamerikkalainen” Dodge W350 Pickup, jota Ilmavoimat hankki 1980-luvulla erilaiseen pelastuskäyttöön.Harmillisesti internet ei kerro meille kovin paljoa yksityiskohtia näistä hankinnoista. Pieni salapoliisityö toi kuitenkin ilmi sellaisen yksityiskohdan, että nämä Dodge Pickupit olivat suomalaisten hävittäjälaivueiden käytössä. Hauskana nyanssina mainittakoon sekin, että tuohon aikaan Ilmavoimien hävittäjäkalusto koostui neuvostovalmisteisista MiG-21 ja ruotsalaisista Saab-Draken -hävittäjistä.Ilmavoimien käytössä Dodge W350:t olivat vaihtelevassa käytössä, mutta yleensä niiden tehtävät liittyivät jollain tavalla pelastusajoneuvona olemiseen. Osa Dodgeista oli vaahtoyksiköitä, joissa auton katolla oli jonkinlainen sammutusjärjestelmä, kun taas osa Dodgeista päätyi tavallisen pelastusyksikön tehtäviin. Autot olivat pääasiassa aina maalattuna maastoväreihin.Samaiset Dodget olivat jossain vaiheessa myös melko yleisiä tavallisia lentoasemien paloautoja, eli autot olivat siviilirekisterissä ja normaalin paloauton värityksissä. Puolustusvoimat alkoi hävittää Dodge W350 -kalustoa 2000-luvun alussa, mutta joillakin pienemmillä lentokentillä saattaa törmätä vieläkin näihin Dodgen pelastusajoneuvoihin.Käytetty erikoisuus: Ilmavoimien vanha Dodge W350 PickupTämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Pomarkusta, missä kaupan olisi vuosimallin 1984 Dodge W350 Pickup. Auto on Ilmavoimien entinen pelastusyksikkö.Dodgen elämän vaiheet näkee hyvin maalipinnasta, jota on ehtinyt kertyä melko paksulti. Auton alkuperäinen väri on paloautolle tyypillisesti punainen, jonka päälle Ilmavoimat on maalauttanut omat maastokuvionsa. Alkuperäinen punainen maali on kuitenkin nähtävissä mm. auton konetilasta, sekä ovien sisäpuolelta. Ilmavoimien maastokuvioiden päälle on vedetty myyjän mukaan ” jonkinlainen erikoismaalaus” ja tämän päälle viimeisimpänä on vedetty mattamusta maalipinta.Auton mukana tulee jonkinlaisia dokumentteja liittyen Puolustusvoimien historiaan, joiden avulla auton voisi mitä ilmeisemmin halutessaan rekisteröidä siviililiikenteeseen. Vaikka auto on poistunut armeijan käytöstä jo toista kymmentä vuotta sitten, ei tätä autoa ole koskaan rekisteröity siviililiikenteeseen. Ei, vaikka jossain vaiheessa omistajana on ollut Suomen Punainen Risti.Autossa on vielä jonkin verran pelastuskalustoon viittaavia varusteita, joista näkyvimmät lienevät auton katolla ja keulalla olevat hälytysvalot, jotka myös toimivat tarpeen tullen. Oman elämänsä hälytysajoa autolla ei pääse kuitenkaan suorittamaan ainakaan nykyisessä asussa, sillä hälytyssireenin on joku korjannut autosta parempaan talteen. Auto ei sisällä myöskään mitään pelastuskalustoa, eli auto myydään ilman irtaimistoa.Tekniikan puolelta Dodgesta löytyy vähemmän yllättävästi V8-moottori, jota käskytetään automaattivaihteiston avulla. Chryslerin valmistamassa bensiinimoottorissa on iskutilavuutta 5.9-litraa ja se tarjoaa 139 kilowattia (188 hevosvoimaa). Nelivetoisuus mahdollisti pelastustyöt myös lentokenttäolosuhteiden ulkopuolella.Tälle entiselle SA-kalustolle on laitettu 5099 euron hintalappu. Myyjä maalailee Mad Max -henkisen auton soveltuvan esimerkiksi pienpanimon edustusautoksi, tai vaikkapa aihioksi puukaasuautoiluun.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”