18.7.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – kolmatta miljoonaa rullattu taksi-Väyrynen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin E-sarja on taksitolppien legenda. Tänään tutustumme kilometrejä nielleeseen taksi-Väyryseen. Automaailma tuntee monia erikoisia lempinimiä, joista tulee parhaimmillaan jopa auton alkuperäistä nimeä suositumpia. Mercedes-Benzin kohdalla näitä lempinimiä on siunaantunut mm. malleille kuten ponttooni-Mersu (W120 & W121), tenavatähti (W201) ja Väyrynen (W210).Niin sanotun Väyrys-Mersun ensiesiintymisestä ei ole kulunut vielä edes 30 vuotta, minkä takia se kenties muistetaankin vielä poikkeuksellisen hyvin. Harmillisesti Väyryset ovat jääneet viime vuosina melko harvinaiseksi näyksi suomalaisilla teillä, ja tästä saamme kiittää niin sanottua luonnollista poistumaa. Väyrysillä kun on ollut poikkeuksellisen paha tapa ruostua pois liikenteestä.Emme lähde analysoimaan tässä artikkelissa sen tarkemmin Mercedeksen tekemiä virheitä, sillä Moottori on käsitellyt jo aiemmin Väyrysen maalausongelmia. Sen sijaan keskitymme viikon Käytettyyn erikoisuuteen, joka on tällä viikolla Mercedes-Benz W210, eli kavereiden kesken Väyrynen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Taksi-VäyrynenKäytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa taksit ovat saaneet melko vähän palstatilaa. Varsinaisia taksijuttuja löytyi historiasta yksi kappale, kun esittelimme sarjassa New Yorkin taksina tunnetuksi tulleen Checker Marathonin.Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Vantaalta, jossa kaupan olisi ihan ehta taksi-Mersu. Kyseessä ei mikään entinen taksi, mihin törmää itse asiassa melko usein, vaan nyt tarjolla on viimeisen päälle taksivarusteltu Väyrynen. Auton katolta löytyy juusto ja kojelautaan on ruuvattu taksimittarit, maksupäätteet ja kuittirullat, eli amatöörin silmään kyseessä näyttää olevan taksiliikenteeseen valmis peli.Väyryseen on valittu Classic-varustetaso, moottoriksi 200 CDI ja vaihteistoksi vähemmän yllättävästi automaatti. Auto on vuosimallia 2002, eli se edustaa viimeisiä Väyrys-sukupolven Mersuja. Seuraava W211-sukupolvi tulikin myyntiin jo vuonna 2003.Mittari pyörähtänyt ympäri – jo kahdestiYksi asia taksi-Väyrysen ilmoituksessa kiinnittää väkisinkin huomion, ja se on kilometrilukema: 2 198 000 kilometriä. Mittarilukemaa on hieman vaikea niellä, sillä kuvien perusteella auto näyttää vielä varsin ryhdikkäältä – jopa taksiksi. Olisiko kyseessä perinteinen vahinko, eli yksi ilmoitukseen on livahtanut yksi ylimääräinen nolla? Toisaalta silloin kilometrit olisivat vanhalle taksille taas varsin maltilliset.Asia jäi vaivaamaan Moottorin toimitusta sen verran paljon, että myyjälle oli pakko laittaa mittarilukemaan liittyvää sähköpostia. Samassa viestissä kyselimme myös ohimennen auton historiaa.Myyjä vastasikin tiedusteluumme ja sitä kautta selvisi, ettei kyseessä ole painovirheen paholaista. Mersulla on todellakin veivattu jo kolmatta miljoonaa, eli mittari on pyörähtänyt jo peräti kahdesti ympäri. ”Eihän se tee kuin reilut 100 000 kilometriä vuodessa”, kuten myyjäkin lupsakkaasti viestissään mainitsee.Kuuleman mukaan Mersun moottorilohko on yhä hurjasta kilometrimäärästä huolimatta alkuperäinen. Auton huoltohistoriakin on kirjaimellisesti painavaa luettavaa, sillä matkaan mahtuu pelkästään perushuolloistakin useita kymmeniä huoltokirjamerkintöjä.Moottorin toimitus ei lähtenyt selvittämään sitä, olisiko tämä Väyrynen mahdollisesti jopa koko Torin eniten kilometrejä niellyt myynnissä oleva auto. Eiköhän tällä tuloksella irtoaisi kuitenkin melko varma mitalisija, jos aiheesta lähdettäisiin kilpailemaan.Saksalainen taksi suomalaisessa uniformussaSamalla kun myyjä vahvisti viestissään auton kilometreihin liittyvät yksityiskohdat, hän kertoi hieman myös auton historiasta. Auto on tosiaan vanha taksi ja sen työura on mennyt pääasiassa saksalaisessa taksiliikenteessä. Myyjä on itse tuonut auton Suomeen – omien sanojensa mukaan täysin huumorimielessä.Saksalainen historia ei ollut varsinaisesti mikään yllätys, sillä lukuisat yksityiskohdat viittasivat nimenomaan Saksan taksiliikenteeseen. Yksityiskohdista näkyvin on auton väri, joka kantaa nimeä hellelfenbein light ivory. Vuoteen 2005 asti tämä väritys oli ainoa hyväksytty väri takseille Saksassa, mutta nyt lainsäädäntö sallii paikoittain muitakin värejä – joskin osa taksiautoilijoista haluaa autonsa yhä tällä värillä.Myynti-ilmoitukseen on kopioitu auton varustelista alustanumeron pohjalta, ja myös sieltä on mielenkiintoista katsella erilaisten taksivarusteiden tulvaa. Värin lisäksi tehtaalla taksia varten autoon on laitettu mm. kuljettajan hälytysjärjestelmä, valmius taksin kattomerkille sekä antennin sijoittelu katolle yhteensopivaksi taksiradion kanssa.Muiden varusteiden kohdalla tätä Mersua on hellitty mm. harmaalla nahkasisustalla, kuljettajan sähkösäätöisellä penkillä, kattoluukulla, manuaali-ilmastoinnilla ja vakionopeudensäätimellä. Ei siis sen suurempia yllätyksiä taksi-Mersuksi. Pelkistetyn ulkoasun kruunaavat alkuperäiset pölykapselit.Vaikka tämä Mersu vaikuttaa olevan vielä hyvin pitkälle alkuperäisessä ulkoasussaan, se ei ole aivan täydellinen saksalainen taksi. Auton sisällä oleva taksirekvisiitta on peräisin suomalaisesta taksista.Kukapa meistä ei olisi joskus haaveillut pitkästä illasta omassa kantakapakassaan, samalla kun ravintolan pihassa odottaa mittaria raksuttava taksi. Nyt moisen tempun tekeminen voisi onnistua omalla taksi-Mersulla, jonka hintalapussa seisoo 6900 euroa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous