Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet – avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria

Kuva Nettiauto

620 newtonmetriä tuottavalla 3,0-litraisella diesel-V6:llä varustettu avokattoinen E-sarjan Cabriolet jättää vetomassallaan suurimman osan katumaastureista taakseen, ja toimii silti kesäautona.

Kalenterin käännyttyä juuri kesäkuun puolelle, myös täällä Käytetyissä erikoisuuksissa käynnistetään joksikin aikaa kesäautokausi, jolloin aiheiksi tulee valikoitumaan erityyppisiä kesäautoja.

Avomallinen Mercedes kuuluu tietysti kesäautojen aatelistoon, mutta mutkatienautinnon tai rantabulevardivalmiuden lisäksi tämä avomersu kätkee sisäänsä karskimman puolen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sama nimi, eri suku

Mercedes-Benz E-sarjaa on valmistettu neljällä eri korimallilla, jos ei jopa viidellä, mikäli joku haluaa laskea korotetun farmariversion All-Terrainin omaksi korimallikseen.

Varsinainen raha tällä eräällä edustusautosegmentin tärkeimmällä automallilla tehtiin neli- ja viisiovisena, mutta myös elämäntapa-autoilijat huomioitiin E-sarjan Coupé- ja -Cabriolet -mallien muodossa.

Aikamuoto on menneessä, koska nykyisen sukupolven kohdalla Mercedes-Benz päätti yhdistää aiemmat C- ja E-sarjojen kaksioviset mallit uudeksi CLE-sarjaksi, joka on rankasti tiivistettynä E-sarjan kokoinen mutta C-sarjan näköinen, saatavilla edelleen kova- ja avokattoisena.

Huomionarvoista on myös, että ennen W/S212-korimallin E-sarjaa olemassa oli CLK-sarja hieman samalla idealla kuin nykyinen CLE-sarja.

Silloin kun E-sarjan kaksiovimalleja valmistettiin kahden sukupolven (W212 ja W213) ajan omana kokonaisuutenaan. Ensimmäinen näistä, myös tämänkertainen käytetty erikoisuus, on itse asiassa teknisesti huomattavasti lähempänä W204-polven C-sarjaa kuin W212-polven E-sarjaa, jonka kaksiovimalliksi Coupé ja Cabriolet asemoitiin.

E-sarjan kaksiovimallien lavetti otettiin mitat mukaan lukien hyvin pitkälti sellaisenaan W204:stä, ja ne myös valmistettiin C-sarjan kanssa samalla tehtaalla Bremenissä, eri kaupungissa kuin varsinainen E-sarja. Erisukuisuudesta kertoo tavallaan niin ikään se, että Mercedeksen sisäiset korimallikoodit ovat kaksiovimalleissa eri kuin neli- ja viisiovisessa W- ja S212:ssa, nimittäin C207 ja A207.

Mercedes-Benz E 350 Bluetec (A207) vm. 2015

Nettiauton valikoimista tuli poimittua juuri tämä Kuopiossa myynnissä oleva vuosimallin 2015 E-sarjan Cabriolet 350 Bluetec -voimalinjalla sen vuoksi, että yksilö on varustettu vetokoukulla, mikä on omiaan havainnollistamaan auton erikoista kykyä avoauton näkökulmasta.

Auton 3,0-litrainen, 258 hevosvoimaa ja 620 newtonmetriä tuottava diesel-V6-voimanlähde on yleisimmin käytetty Mercedeksen isomman pään maasturimalleissa. Nelipaikkaisessa avoautossa iso dieselmoottori on kieltämättä oudompi tuttavuus, mutta jos asuntovaunun tai venetrailerin vetäminen kuuluu kesäautoilun ohella harrastuksiin, nämä kaikki voi tässä autossa yhdistää. Jarrullista vetomassaa avo-Mersu tarjoaa 1 800 kiloa, ja ensimmäisenä rajana vastaan tulevat varmasti C-sarjan kevyet luut, sillä väkevä dieselmoottori vetää maasturimalleissa jopa 3 500 kilon kuormia, ja siinäkin ensimmäisenä rajana ovat ajoneuvoluokan määräykset.

Kymmenen vuoden ikään ehtineelle avo-Mersulle on kertynyt mittariin 209 000 kilometriä. Vuosimallin 2015 edustajana auto on jo käynyt läpi sukupolveensa vuonna 2013 toteutetun faceliftin.

Lähteet: Mercedes-Benz, Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat