Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S250 CDI eli World Green Car of the Year 2012

Kuva Nettiauto

Paljon on Reinissä virrannut vettä sen jälkeen, kun dieselauto sai viimeksi maailman huomattavimman ekoautotunnustuksen. Mikään ei silti poista sitä tosiasiaa, että nelisylinterisellä dieselmoottorilla varustettu S-sarjan Mercedes on yli kymmenen vuoden jälkeenkin varsin pihi edustussedan.

Käytettyjen erikoisuuksien aktiivisimmat seuraajat saattavat huomata, että tämänkertaisen erikoisuuden kori ja moottori ovat olleet aiheena jo aiemmin tänä syksynä, mutta hyvin erilaisissa autoissa. Mercedes-Benz S250 CDI:n kori - tosin Lang-versiona ennen faceliftiä - oli jokunen kuukausi sitten mukana V12-ohjus S65 AMG:nä, kun taas tämä Mercedeksen valmistama 2,1-litrainen dieselrivinelonen antoi voiman Infiniti Q50:lle.

Mitä sitten tulee, kun yhdistää Mercedes-Benz S65 AMG:n ja dieselmoottorisen Infiniti Q50:n? Ilmeisesti hyvin ympäristötietoinen ajoneuvo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman ekoauto 2012

World Car Awards on maailman suurin henkilöautojen palkintosarja, ja tunnustukset jaetaan aina keväisin New Yorkin autonäyttelyssä. Pääpalkinto noissa kekkereissä on tietysti World Car of the Year eli Vuoden Auto Maailmassa, joka on muuten vuoden 2024 osalta Kia EV9.

Varsinaisen pääpalkinnon ohella jaetaan joukko tarkemmin suunnattuja palkintoja, joiden määrä ja tavat ovat hieman vaihdelleet vuodesta toiseen. Vuosina 2007 - 2019 käytössä oli World Green Car -kategoria, joka sittemmin lakkautettiin, koska nykyisin kaikissa autoissa katsotaan olevan vihreää teknologiaa. Sen eräänlainen seuraaja on World Electric Car, jota muuten sitäkin hallitsee Kia EV9.

Ensimmäinen World Green Car -palkinto jaettiin vuonna 2007, ja sen voitti silloisen sukupolven Mercedes-Benz E320 CDI - 3,2-litraisella dieselrivikuutosella. Palkinnon voitti dieselauto yhteensä neljä kertaa, muiden oltua BMW 118d, Volkswagenin Bluemotion-mallisto sekä Mercedes-Benz S250 CDI.

Mercedeksen edustusautomalli ja automaailman suunnannäyttäjä, W221-polven S-sarja sai nelisylinterisen dieselvaihtoehdon vuodelle 2011, kun malli oli jo viitisen vuotta vanha. 2,1-litrainen OM651 teki auton keulalla erittäin hyvää S-sarjalaisen polttoainetaloudelle, ja työkalupakista löytyi tietysti myös edistyksellinen piirre, sammutusautomatiikka. 204-hevosvoimainen rivinelonen piti yhdistetyn kulutuksen ainakin senaikaisten ilmoitustapojen mukaan noin 5,7 litrassa per 100 kilometriä, ja maantiellä auton kulutus saattoi asettua jopa 5,0 l/100 km tuntumaan. Nämä ovat kovia lukemia edustusautolle.

Mercedes-Benz S250 CDI BlueEfficiency, niin kuin koko komeus kuuluu, sai samalla kunnian olla kaikkien aikojen viimeinen dieselmoottorinen World Green Car. Seuraavana vuonna 2013 tittelin vei Tesla Model S, ja vetykäyttöistä Toyota Miraita (2016) ja pistokehybridi Toyota Prius PHEV:tä (2017) lukuun ottamatta kaikki loput tittelit menivät sähköautoille, viimeisenä Jaguar I-Pacelle vuonna 2019.

Mercedes-Benz S250 CDI vm. 2013

Nettiauton valikoimista tuli tällä kertaa poimittua Lahdessa liikkeessä myynnissä oleva S250 CDI. Kyseinen yksilö edustaa vuosimallia 2013 eli se on paitsi S250 CDI:n-, myös koko S-sarjan W221-korimallin viimeisten joukossa tuotettuja yksilöitä. Autolla on ajettu 285 000 kilometriä.

Teknisten tietojen mukaan omamassaltaan lähes 2-tonninen ekoauto kiihtyy nollasta sataan 8,2 sekunnissa ja kulkee 240 km/h. Jäljellä on toki myös ihan edustusauton glamouria.

Lähteet: World Car Awards, Mercedes-Benz, Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat