28.8.2023

Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Cullinan on luksusta 649 000 euron edestä

Rolls-Royce Cullinan on jättiläismäinen timantti - senhän jo auton nimikin kertoo.

Briteistä ponnistava autovalmistaja Rolls-Royce on merkki, jota ei tapaa Suomessa aivan jokapäiväisessä liikenteessä. Sen sijaan Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa RR on nähty kolmeen otteeseen. Ensiksi Rolls-Royce Silver Spiritin, sitten Rolls-Royce Silver Cloud II:n ja kolmannen kerran Rolls-Royce Silver Cloud III:n muodossa.

Kuten kuuluisa toteamuskin sen kertoo, ei kolmea ilman neljättä. Tänään perkaamme luksusautovalmistajan mallistoa sieltä tuoreimmasta ja raskaimmasta päästä, sillä päätähtemme on vuonna 2018 tuotantoon siirtynyt katumaasturi Rolls-Royce Cullinan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Timantti vailla vertaa  - Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Roycen siirtyminen katumaasturiaikakauteen tapahtui siis viitisen vuotta sitten. Tarinan mukaan kipinä uuden luokan valloittamiseen tuli sieltä mistä kuuluukin, eli asiakkaiden toiveista. Tosin eiköhän Rolls-Roycen peliliikkeitä vauhdittanut myös kilpailijoiden seikkailut, kuten Bentley Bentayga (tuotantoon 2015) ja Lamborghini Urus (2017).

Uusista aluevalloituksista huolimatta Cullinanin ulkonäöstä löytyy tuttuja elementtejä, kuten ikoniseksi käyneet keulamaski sekä Spirit of Ecstasy -nokkakoriste. Ulkoisesti auto muistuttaakin jonkin verran merkin lippulaivamallia, 8. sukupolven Rolls-Royce Phantomia.

Mallinimi Cullinan voi aiheuttaa suomalaisille helposti lausumisvaikeuksia ja äkillistä punastumisen tunnetta, mutta kuten usein hyvillä nimillä tuppaa olemaan, myös Cullinanin nimellä on tarina.

Auto on saanut nimensä maailman suurimmasta luonnontimantista nimeltä Cullinan, joka löydettiin Etelä-Afrikasta vuonna 1905. Kaksi vuotta myöhemmin Etelä-Afrikan hallitus lahjoitti 3106 karaatin timantin Yhdistyneen kuningaskunnan kuninkaalle Edvard VII:lle. Vuonna 1908 timantti lohkaistiin yhdeksään suureen osaan sekä 96 pienempään osaan.

Käytetyt erikoisuudet Rolls-Royce Cullinan MFC Edition

Moottori kertoi tuoreeltaan vuonna 2018, että Rolls-Royce Cullinanin hintalappu Iso-Britanniassa alkaa noin 290 000 eurosta ennen lisävarusteita. Tämä lieneekin painavin syy sille, että Suomessa näitä autoja ei yleensä tapaa liikenteen seasta. Nyt kuitenkin Valkeakoskella myyntiin on ilmestynyt Rolls-Royce Cullinan MFC Edition, ollen näin tätä artikkelia kirjoitettaessa ainoa Suomessa julkisesti myynnissä oleva Cullinan.

Cullinan täyttää juuri ja juuri käytetyn erikoisuuden kriteerit. Vuosimalli autolla on 2022 ja kilometrejä mittarissa on 15 000. Auton historiasta ei harmillisesti ole myynti-ilmoituksessa mitään, sillä tämän hintaluokan ajoneuvoilla on usein vähän tunnetumpi omistushistoria. Suomalaiset rekisterikilvet ja käyttöönotto tammikuussa 2022 viittaavat siihen, että auto on ollut Suomessa jo tovin.

Sen sijaan myynti-ilmoituksessa on mainittu tarkasti Rolls-Roycen kattava varusteluettelo. Varustelistauksessa on rivejä yhteensä 82 kappaletta. Tarkat silmät huomaavat varustelistauksessa parit Italiaan liittyvät varusteet, joten antaisiko varustelistaus meille sittenkin pientä vihiä auton menneistä vaiheista?

Tälläkin kertaa auton suurin sydän löytyy konepellin alta. Rolls-Royce Cullinania liikuttaa 6,7-litrainen kaksoisturboahdettu V12-bensiinimoottori, jonka tärkeimmät lukemat ovat 420 kilowatin (563 hevosvoimaa) teho ja 850 newtonmetrin vääntö. Voima ohjataan neljälle vetävälle pyörälle kahdeksan vaihteen automaattilaatikon avulla.

Rolls-Royce Cullinan on järkälemäinen ilmestys, jonka omapaino on 2675 kilogrammaa. Autolla on myynti-ilmoituksen mukaan vetomassaa jarruitta 750 kilogrammaa ja jarrujen kera 2700 kilogrammaa.

Vaikka tämän hintaluokan auton ostajia tuskin kiinnostaa, niin Cullinanin yhdistetty kulutus on 15,5 litraa per 100 km ja auto tuottaa 341 grammaa hiilidioksidia per kilometri.

Rolls-Royce Cullinan vaihtaisi nyt omistajaa 649 000 euron hintaan. Hinta sisältää kuitenkin arvonlisäveron, eli mikäli ostajalla on mahdollisuus suorittaa ALV-vähennys, niin näistä summista puhuttaessa asialla voi olla suurikin hyöty.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat