6.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Golf GTI V5-moottorilla Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto, Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 5 sylinteriä V-asennossa on tämän Golfin juju. Tästä se taas lähtee, uusi vuosi ja uudet 50 käytettyä erikoisuutta metsästettävänä. Vuoden 2025 alusta lähti pyörimään myös Moottorin uusi juttusarja, joka käsittelee niitä kertoja kun autonvalmistajat ovat tehneet jotain uutta ja ihmeellistä. Volkswagen teki sellaista vuonna 1997. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvin erikoinen moottori hyvin yleisessä autossaUuden juttusarjan ensimmäisenä aiheena olivat siis Volkswagenin VR-moottorit, joista viimeisten - VR6-muodossa - tuotanto loppui joulukuussa 2024. VR-moottorissa on siis yksi sylinterilohko ja yksi sylinterikansi aivan kuten rivimoottorissa (saksaksi Reihenmotor). Kampiakselista katsoen männät ovat kuitenkin kapeassa, 15 asteen V-kulmassa. VR-moottorissa sylintereitä saadaan siis pakattua verrattain tiiviisti, kun niiden päät ovat ikään kuin lomittain samassa, leveässä sylinterinkannessa. VR6:ssa kyse on täten V6:n ja rivi-6:n yhdistelmästä. Homma mutkistuu vasta siinä vaiheessa, kun kokonaisuudesta otetaan yksi pytty pois. VR5 oli johdettu suoraan alkuperäisestä VR6:sta. Se tehtiin kaikessa yksinkertaisuudessaan poistamalla VR6:sta yksi sylinteri, jolloin toiselle "puolelle" jäi kaksi sylinteriä, ja toisella oli edelleen kolme sylinteriä. Moottorin iskutilavuudeksi tuli näin luonnollisesti 2,3 litraa, ja kaikki perusspeksit, mukaan lukien 15 asteen V-kulma, iskun pituus ja puristussuhde olivat samat kuin vastaavassa VR6:ssa.V5:n ohella VR5 voidaan mieltää myös ikään kuin tiiviimmin pakatuksi rivi-5:ksi. Tämän johdosta VR5:n sytytysjärjestys on sama kuin tyypillisessä rivi-5:ssä, 1-2-4-5-3.Koska VR5:ssä oli eri määrä mäntiä eri puolilla kampakselia, epätasapaino korjattiin tasapainotusakselilla sekä kaksoismassavauhtipyörällä. Tuloksena oli aivan riittävän tasakäyntinen moottori.Kokoonsa nähden VR5 oli erittäin kompakti, ja Volkswagen olikin valmis kokeilemaan sitä vuonna 1997 debytoineessa Golf IV:ssä. Volkswagen Golf GTI V5 vm. 2001Nettiauton valikoimista löytyy tällä kertaa Huittisissa myynnissä oleva Golf GTI, joka kätkee sisäänsä tämän erikoisen moottorin. Koska yksilö edustaa vuosimallia 2001, siinä VR5:tä on päivitetty muun muassa uudella Boschin moottorinohjausyksiköllä, jolloin tehot ovat nousseet 170 hevosvoimaan ja huippuvääntö 220 newtonmetriin. Vuosina 1997 - 2000 valmistetuissa moottoreissa luvut olivat 150 hevosvoimaa ja 209 newtonmetriä. Tällä kyseessä olevalla VR5:llä on rullailtu 329 000 kilometriä. Myynti-ilmoituksessa auton kerrotaan olevan kattavasti varusteltu, ja siinä julkaistujen kuvien perusteella auto vaikuttaa siistiltä. Lähteet: Nettiauto, Carbuzz, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia – kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf – kaksipäisen Golfin varjossa 1.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: VW Kupla – Ruosteet suojattu 28.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo R WRC – yksi kolmesta yksilöstä 5.6.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: kullanhuuhdonnan MM-kisoja mainostanut Volkswagen Kastenwagen 17.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: lentokoneitakin vedellyt Volkswagen Touareg 5.0 V10 TDI 23.3.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Polo Cross – korkeammalle kurottava Polo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Golf GTI V5-moottorilla 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa