14.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Transporter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter Kleinbus on yhä hipsterauto Kalifornian surffareille ja se on toiminut myös hippielämän symbolina. Alun perin kyseessä oli vain käytännöllinen kuljetusväline. Alkuperäinen Volkswagen Transporter oli merkin koko historian toinen henkilöautomalli ja siitä syystä sen tehtaan sisäinen tunnus oli Typ 2. Transporterin ensimmäinen sukupolvi on luonnollisesti T1, joten oikeammin koko mallinimi olisi Volkswagen Typ2 T1. Emme kuitenkaan ala saivartelemaan sen enempää.Volkswagen Transporter sai alkunsa ideaa seuranneesta paperille tehdystä pikaisesta luonnostelmasta vuonna 1947. Kuvassa on malleista pakettiauto ja pikkubussi.Kuten hyvin tiedämme Volkswagen tuli alun perin tunnetuksi ”kupla-volkkarista”, joka oli tehtaan koodilla ensimmäisenä henkilöautomallina tietenkin Typ 1. Sen tuotannon aikana, vuonna 1947, hollantilainen liikemies ja maahantuoja Ben Pon vieraili Wolfsburgissa Volkswagenin tehtaalla. Hän havaitsi siellä kuplan pohjalevylle rakennetun tavarankuljetusvaunun ja piirsi paperille ehdotelman tavarankuljetukseen käytettävästä ajoneuvosta.Ensimmäisen prototyypin erodynamiikkaa hierottiin tuulitunnelissa ja sen seurauksena syntyi pyöristetty keula ja v-muotoon aseteltu kaksiosainen tuulilasi.Tuota tuherrusta pidetään sittemmin legendaksi muodostuneen Transporterin ensimmäisenä luonnoksena. Tämän jälkeen matkassa oli vielä useampia mutkia ennen kuin auto alkoi olemaan lähellä valmistumista. Vuoden 1948 aikana ehdittiin hioa aerodynamiikkaa Braunschweigin teknisen yliopiston tuulitunnelissa, jossa ilmanvastuksesta saatiin siedettävä keulaa pyöristämällä ja kaksiosaisella v-muotoon asetetulla tuulilasilla ja - muodot joihin useampi kansa myöhemmin ihastui.Pikkubussi, eli Kleinbus, oli varustettu kahdella kulkua helpottavalla kyljessä sijaitsevalla ovella.Ensimmäinen prototyyppi oli valmis käyttöönottoa varten vuonna 1949. Pian kävi kuitenkin ilmi, ettei kuplan pohjalevy kestänyt haluttua 750 kilogramman kuormaa. Auton runkoa vahvistettiin ja jatkokehittelystä vastuussa ollut Porsche KG päätti pienentää vaihteiston välityksiä ja rajoittaa huippunopeuden noin 80 kilometrin tuntinopeuteen, jolloin kuplan vastaiskumoottori saatiin riittämään suurempaan ja painavampaan ajoneuvoon.Volkswagen Transporter esiteltiin toimittajille vielä saman vuoden aikana. Pakettiauton lisäksi autosta tehtiin sivuikkunoilla varustettu pikkubussi ihmisten kuljettamiseen. Suuri katto osoittautui sarjatuotannon kannalta haastavaksi, mutta tuotanto alkoi maaliskuussa vuonna 1950.Vielä 60-luvullakin Volkswagen Typ 2 T1 Transporterin ohjaamo oli hyvin pelkistetty ja yksinkertainen.Yhä edelleen Volkswagenilla on tuotannossa Transporter, joka periytyy tästä alkuperäisestä. Valitettavasti muotoilusta katosi kaikki pehmeys jo ajat sitten ja sen korvasi kulmikas käytännöllisyys. Pientä pilkettä on jälleen silmäkulmassa, sillä vuodelle 2022 Volkswagen on luvannut tuotantoon I.D. Buzz -nimeä kantavan sähköisen hippibussikonseptin.Myynnissä olevan yksilön punavalkoisiin ulkopintoihin yhdistyy sininen sisustaverhous. Matot ovat punaiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen Transporter - Käytetty erikoisuusTämän viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1962 Volkswagen Transporter eli Typ 2 T1 ja tarkemmin näistä Kleinbus. Kleinbus tarkoitti Volkswagenilla pientä bussia, jonka paikkaluku oli seitsemästä yhdeksään ja taaimmaiset istuinrivit poistettavissa suurempaa lastattavuutta silmälläpitäen. Sen punavalkoista ulkoväritystä toistavat sisätiloissa punaiset lattiamatot, mutta istuinverhoilu on sinisenpuhuvaa.Nelisylinterinen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori on eräs Volkswagenin tunnusmerkeistä sekä kuplassa että Transporterissa.Autoa ei ole museorekisteröity, vaikka ikä sen mahdollistaisikin. Myöskään katsastus ei ole kirjoitushetkellä voimassa. Autoon kerrotaan kuitenkin tehtäneen runsaasti kunnostus- ja huoltotoimenpiteitä aina 4000 kilometriä takaperin remontoitua moottoria myöden. Kaupanpäällisinä luvataan myös varaosia tulevia tarpeita silmällä pitäen.Ensimmäisen T1 Transporterin moottori kehittyi koko sen tuotannon ajan. Alun perin noin 1,1-litrainen ilmajäähdytteinen vastaiskumoottori tuotti 25 hevosvoimaa huipputehoa ja 67 newtonmetriä vääntöä. Vaihteisto oli aina nelivaihteinen.Transporter Kleinbusin mittasuhteiden lisäksi myös yksityiskohdissa on jotain kaunista. Käytettävyyden kumppanina muotoilulla on varmasti ollut osansa tämän legendan luomisessa.Vuoden 1962 mallissa tulisi olla moottorin kehitysaskelista kolmas. Nelisylinterinen iskutilavuudeltaan hienoisesti kasvanut moottori tarjosi tuohon aikaan lukemat 34 hevosvoimaa ja 82 newtonmetriä. Tankin tilavuus oli T1 Transporterissa 40 litraa.Vuonna 1950 Transporterin kantavuus oli 750 kilogrammaa - juuri kuten Pon alunperin tahtoikin. Moni asia kehittyi tuotannon aikana. Lähes 4,3 metriä pitkä ja noin 1,8 metriä leveä Volkswagen Transporter omaa kuitenkin jotain maagista - kaikkea ei voi pukea lukuihin.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 9.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: aivan ihana Microlino! 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!