2.11.2020

Käytetyt erikoisuudet – Range Rover Classic

Range Rover Classic – Tori.fi

Harva automalli omaa samanlaisen kunnioituksen kuin Range Rover Classic. Ensimmäisen sukupolven Range Rover on ylväiden maastoautojen ikoni.

Range Rover Classic on oikeastaan kutsumanimi, jolla viitataan ensimmäisen sukupolven Range Roveriin. Tuo auto oli tuotannossa niin pitkään, että valmistajakin vaihtui välissä British Leylandista Rover Groupiin. Ensimmäinen Range Rover esiteltiin kesäkuussa 1970, mutta sen tuotantoa jatkettiin aina vuoteen 1996 asti.

Range Rover Classic – Tori.fi
Kierrejouset sekä jatkuva neliveto olivat Range Roverin kehityksen lähtökohtia.

Historia ulottuu vielä paljon pidemmälle, sillä jo 1950-luvulla valmistaja oli havainnut tarpeen Land Rover Series 1 –mallia sivistyneemmälle maastoautolle. Suunnittelu aloitettiinkin jo 50-luvun puolella pikku hiljaa konkreettisempaan suuntaan siirtyen. Tarinan mukaan tehdas osti 60-luvun loppupuolella itselleen Ford Broncon tutkittavaksi tulevan Range Roverin kehitystyötä varten.

Pian kävi ilmeiseksi, että auto tulee tarvitsemaan kierrejouset ja jatkuvan nelivedon. Näistä jälkimmäinen vaati täysin uuden laatikon, jonka kehityskustannukset jaettiin kahden projektin kesken. Ensimmäinen prototyyppi valmistui 1968 ja vain kahta vuotta myöhemmin käynnisteltiin jo tuotantoa.

Range Rover Classic – Tori.fi
 Neliovinen Range Rover tuli tarjolle vasta 1980-luvulla. Autoa päiviteltiin vuosien varrella useaan otteeseen.

Tilauskirjat täyttyivät tehtaan kapasiteettia nopeammin ja alkuun autoja joutui jonottamaan verrattain pitkään. Ensimmäiset 11 vuotta tarjolla oli vain kaksiovinen malli, mutta 1980-luvun puolella tuotantoon tuli myös neliovinen Range Rover. Autoa toki päiviteltiin useampaankin otteeseen sen elinkaaren aikana, mutta silti kyse on samasta sukupolvesta.

Range Rover Classic – Tori.fi
Viikon Käytetty erikoisuus on siistikuntoiselta vaikuttava vuosimallin 1989 Ranger Rover Classic eli tässä tapauksessa Land Rover Range Rover Vogue EFi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Range Rover Classic

Myynnistä löytyi vuosimallin 1989 Range Rover Classic kattavalla historialla. Oikeammin kyseessä on Land Rover Range Rover Vogue EFi, mutta se nimistä. Kyseessä on joka tapauksessa kattavasti varusteltu V8-moottorilla varustettu maastoautoikoni.

Range Rover Classic – Tori.fi
Konepellin alta löytyvä 3,5-litrainen vapaasti hengittävä V8-moottori tuottaa 167 hevosvoimaa.

Tämä yksilö on sekä katsastettu että museorekisteröity lokakuussa 2020, joten seuraavan kerran konttorilla käydään vasta 2024. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 213 000 kilometriä.

Voimanlähteenä toimii 3,5-litrainen vapaasti hengittävä V8-moottori, jonka tehtävänä on tehdä matkanteosta vaivatonta eikä suinkaan vauhdikasta. Sen huipputeho on 167 hevosvoimaa ja huippuvääntö 280 newtonmetriä. Tämä voima välitetään neliportaisen automaattivaihteiston välityksellä kaikille neljälle pyörälle.

Range Rover Classic – Tori.fi
Varustelu on varsin vaikuttava aina kattoluukkua myöden.

Sisätilojen harmaudesta vastaa Winchester Grey -kangasverhoilu, jonka parina on osin jälkikäteen lisättyä jalopuuta. Kattoverhouksen kerrotaan hieman roikkuvan edestä, mutta tämä korjataan ennen luovutusta tulevalle ostajalle. Valitettavasti auton iän mukainen kasettiradio on jossakin vaiheessa korvattu cd-soittimella.

Varustelu on kuitenkin suorastaan hulppea. Vuoden 1989 Vogue-mallin vakiovarusteluun on kuulunut esimerkiksi keskuslukitus, sähköikkunat ja lämmitettävä tuulilasi. Tähän yksilöön on kuitenkin haluttu lisävarusteena vielä muun muassa automaattivaihteisto, ilmastointi, kattoluukku, metalliväri ja vetokoukku.

Range Rover Classic – Tori.fi
Auton mukana toimitetaan hyvä määrä dokumentaatiota tulevan omistajan ihmeteltäväksi.

Ulkopuolella odottaa Cypress Green -metalliväri ja runsas määrä mustaa muoviosaa. Vanteet ovat hyvin henkeen istuvat ja lienevät alkuperäiset.

Myyjä kehuu auton olevan upeassa alkuperäiskunnossa eikä sitä ole koskaan hitsattu. Myynti-ilmoituksessa on ilahduttavasti kuvia myös auton alta. Historiaa on dokumentoitu kattavasti aina viimeisen kolmen omistajan tankkauksia myöden, joten tässä saattaa olla sopiva Range Rover Classic sellaista etsivälle.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat