4.4.2022 Liikenne Kesärengastesti vie sadekelin renkaat ääriolosuhteisiin Rengastesti Espanja 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen kesäkuukausina sataa tilastojen mukaan paljon, mikä on hyvä ottaa huomioon rengasostoksilla. Uudet EU-merkinnät helpottavat renkaiden valintaa, mutta voiko niiden perusteella päätellä suoraan, pitääkö rengas sateella? Selvitimme asian testaamalla märkäpidoltaan parhaaseen A-ryhmään luokiteltuja renkaita. Testasimme renkaat koossa 205/55 R16, ja testijoukkoon kuului kahdeksan kesärengasta:Continental Premium Contact 6 Firestone Roadhawk Hankook Ventus Prime 3 Michelin Primacy 4 Nexen N Blue S Nokian Hakka Blue 3 Uniroyal Rain Sport 5 Vredestein UltracMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKesärengastestit poikkeusolosuhteissaPitkittyneen koronaepidemian vuoksi aloitimme kesärengastestin tekemisen varmuuden vuoksi viime syksynä Suomessa, ja testiä jatkettiin helmikuussa Espanjassa, jossa olosuhteet vastasivat meikäläistä kesäkeliä. Renkaiden toimivuutta testattiin muuttuvissa ajo-olosuhteissa kuivalla ja sadekelillä, sekä eri lämpötiloissa.Testi piti sisällään jarrutusmatkan kuivalla ja sadekelillä, ajettavuuden märällä, vesiliirrot suoralla ja kaarteessa, sekä vaikutuksen polttoaineen kulutukseen. Lisäksi testasimme eri rengasmallien mukavuuden ja melutason, joten testistä saa ajo-ominaisuuksien lisäksi kattavan kuvan kokonaiskäytöksestä.Renkaiden testaaminen vaatii testitiimiltä renkaan viemistä ääriolosuhteisiin, sillä paikoin eroavaisuudet erot renkaiden välillä tulevat esiin vasta silloin. Esimerkiksi jarrutustestit tehtiin 80 km/h -nopeudesta pysähdyksiin ja väistökokeissa nopeus oli suurimmillaan 120 km/h.Sadekelin renkaat testissäAjettavuutta ja yleistä pitotasoa sadekelillä testattiin märkäkäsittelyradalla. Kierrosajat kertovat renkaiden välisistä pitotasoeroista vaihtelevissa ajotilanteissa ja -nopeuksissa.Mahdolliset käytösongelmat saadaan parhaiten esille ilman ajanottoa ajetuilla kierroksilla, joissa renkaan suorituskykyä ja äärirajoja koetellaan viemällä autoa tarkoituksella renkaan pidon rajan yläpuolelle. Näihin ajotilanteisiin voi tavallinen autoilija joutua oman tai kanssakulkijan virhearvion johdosta.Sadekelillä renkaiden välillä oli yllättävän suuria eroja, vaikka kaikkien renkaiden märkäpitoluokitus oli sama. Parhaat renkaat erottuivat heikoimmista etenkin käsittelykokeissa, mutta myös vesiliirto-ominaisuuksissa esiintyi reilua hajontaa.Testissä parhaiten pärjänneet ja heikoiten suoriutuneet renkaat julkaisemme pian verkkosisuillamme, mutta testin löydät jo nyt kokonaisuudessaan Moottori-lehden numerosta 4/2022.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen, Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”