19.9.2022

Keskiluokan pickup-voimaa – GM uudisti Chevrolet Coloradon ja GMC Canyonin perusteellisesti

Sama auto, eri painotuksia. Lista mahdollisista käyttötarkoituksista on pitkä myös näiden uutuusavolavojen kohdalla.

Muun muassa juuri Canyonin ja Coloradon edustama pohjoisamerikkalainen mid-size pickup -luokka asettuu välittömästi full-size -pickupien alapuolelle. Jälkimmäisiin, joita edustavat vastaavina esimerkkeinä Chevrolet Silverado ja GMC Sierra, verrattuna nämä keskikokoiset ovat tietenkin kooltaan ja massoiltaan pienempiä, mutta samalla hinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan edullisempia sekä ketterämpiä ja usein jopa maastokykyisempiä. Tämän kokoluokan voisi olettaa kasvavan nyt, kun esimerkiksi Yhdysvalloissa bensiinin litrahinta on huidellut jo yhtä euroa vastaavissa summissa.

Pohjois-Amerikassa full-size pickupien kärkitaisto menee Ford F-150:n johdolla, mutta GM ja RAM ovat usein aivan siinä tuntumassa, ajoittain jopa edellä. Mid-size -luokka on sen sijaan ollut pitkään Toyota Tacoman valtakuntaa, joskin mukana mittelössä ovat myös esimerkiksi Navara-sukuinen Nissan Frontier sekä meillä päin tutumpi Ford Ranger. Nimenomaan Toyotan etumatkaa GM lähtee kuitenkin näillä uutuuksilla kuromaan kiinni.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Chevrolet Colorado - selkeämpi kattaus, räyhäkkäämpi ilme

Colorado ZR2

Väistyvään polveen verrattuna sekä kori- että moottorivaihtoehdot typistyvät yhteen. Tarjolla on enää CrewCab lyhyellä lavalla, joka on toki vajaat 8 senttiä tarkkaa edeltäjäänsä pidempi, kiitos uudelleensuunnitellun alustan. V- ja dieselmoottorit putoavat valikoimasta pois, samoin kuin aiempi 2,5-litrainen nelisylinterinen. Korvaajaksi on valikoitunut sporttissedan Cadillac CT4-V:n keulalta aiemmin tuttu 2,7-litrainen rivinelonen, turboahdettuna, muutamalla eri tehoversiolla.

Avolava kehittyy: vuonna 2022 keksittiin vesitiivis takalaita, jonka sisällä on lisää säilytystilaa.

Käyttöaikeistaan (tai tunteestaan) riippuen asiakas voi valita Coloradoonsa räyhäkkäitä varustetasoja. Perinteisten WT:n ja LT:n yläpuolella ovat Z71, ZR2 sekä Trail Boss. Jälkimmäisten kohdalla puhutaan jo 315 hevosvoiman tehosta ja 530 newtonmetrin väännöstä. CT4-V:hen verrattuna tehoa on hiukan vähemmän, mutta vääntöä vastaavasti hyppysellisen verran enemmän, vastaten paremmin pickupin käyttötarpeisiin. Tämä tekee muun muassa perävaunumassalle hyvää, lukeman ollessa luokan standardit täyttävä 3 500 kiloa.

GM:n uutuuspickupit ovat jokaiseen mahdolliseen suuntaan hieman suurempia, kuin esimeriksi globaalisti myytävä Ford Ranger, vaikka autot edustavatkin samaa luokkaa. Kuvassa Coloradon työkaluversio WT.

GMC Canyon - hieman ylellisempi aavikkokiitäjä

Canyon AT4X

GMC:n näkemys aiheesta on tyypilliseen tapaan hieman ylellisempi, sen valitseva haluaa siis satsata laitteeseensa sen "hiukan enemmän". Hiukan enemmän on tässä tapauksessa 40 000 dollarin alkaen-hinta, joka on toistakymmentä tonnia lähtötason Coloradoa kovempi. Hinnassa on GMC-lisää, mutta myös varusteluerot selittävät sitä.

Canyon Denali on koko sarjan ylellisin versio.

Canyon on saatavilla ainoastaan tehokkaammalla moottorivirityksellä, ja Chevroletin tarjoamat työkalumaiset versiot puuttuvat kattauksesta kokonaan. Huipulla ovat GMC:n ylellisyyskoodi Denali sekä vauhdikkaampi AT4X. Visuaalisia eroja Coloradoon on kohtuullisen vähän, niitä löytyy keulasta, takavaloista sekä myös kojelaudan sommittelusta. Sivistyneemmässä GMC:ssä on myös loivemmat tulo- ja jättökulmat, mutta maavara on sekä Chevroletin Trail Bossissa että GMC:n AT4X:ssä säädettävä, maksimissaan 27 senttiä.

Canyon Denali

Lähteet: Chevrolet, GMC, Carbuzz Kuvat: Chevrolet, GMC Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat