17.6.2023

Keskimääräistä raskaampi kevythybridi – RAM 1500 eTorque Pentastar V6 saapui Eurooppaan

RAM ei ole istunut järin täydellisesti eurooppalaiseen automakuun, mutta kevythybriditeknologia tuo ainakin oman parannuksensa ison avolavan taloudellisuuteen.

Vaikka RAM 1500 saa nyt pellin alle kevythybriditekniikkaa, mikä on ajanmukaista ja muodikasta, ei itse moottorissa ole varsinaisesti mitään nykyaikaista. Saksassa Euroopan markkinalanseerauksensa tehnyt eTorque nimittäin perustuu vuodesta 2010 käytännössä muuttumattomana valmistettuun silloisen Fiat Chryslerin 3,6-litraiseen Pentastar V6:een, joka on ahtamaton.

Joitain muutoksia matkan varrella on sentään tullut. Esimerkiksi puristussuhdetta on kasvatettu aiemmasta 10,2:1:stä nykyiseen 11,3:1:een, mikä on tehnyt hyvää isolle vapaastihengittävälle bensiinimoottorille. Lisäksi käyttöön on otettu jäähdytetty pakokaasun takaisinkierrätys. Tässä muodossaan moottori tuottaa 309 hevosvoiman tehot ja 365 newtonmetrin vääntömomentin.

ETorquen mukanaan tuomat ominaisuudet parantavat perinnerakkaan moottorin taloudellisuutta eri tavoin. Hihnavetoisella starttigeneraattorilla toteutettu ratkaisu korvaa perinteisen laturin, ja käyttää 0,43 kilowattitunnin litiumakkua jarrutusenergian talteenottoon ja edelleen sen hyödyntämiseen. Ratkaisu sisältää myös muuntajan, joka muuntaa kevythybridijärjestelmän normaalin 48 voltin jännitteen 12-volttiseksi. Tässä on ajateltu erityisesti käynnistyksiä kylmissä olosuhteissa.

Pohjoisamerikkalaisen EPA-syklin mukaan mitattuna eTorque Pentastarin mukanaan tuomat säästöt 5,7-litraiseen HEMI V8:aan verrattuna ovat noin parinkymmenen prosentin luokkaa. Rehellisyyden nimissä on toki sanottava, että tätä lähes kolmetonnista kevythybridiä taloudellisempiakin autoja edelleen löytyy myös raskaammasta sarjasta.

RAM tarjoaa eTorque Pentastaria Euroopassa kolmena eri malliversiona. Ne ovat huokein Big Horn, suorituskykyominaisuuksia painottava Rebel sekä hinnastossa väliin osuva tasokkaampi ja henkilöautomaisempi Laramie.

RAM Trucksilla on käynnissä varsinainen uutuuksien vuosi. Avolavojen "big three'n" kuuluva merkki julkisti aiemmin täyssähköisen RAM 1500 REV:in. Tällä hetkellä se valmistautuu RAM Rampagen nimen paluuseen kompaktimman avolavan muodossa sekä Fiat E-Ducatoon perustuvan Promaster -sähköpakettiauton lanseeraukseen.

Lähde ja kuvat: RAM Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat