28.7.2024

Keskimoottorinen Chevrolet Corvette ZR1 menee yli tuhannella hevosvoimallaan kunnolla överiksi – mutta niinhän sen kai kuuluukin

Kuva Chevrolet

Ennätyksiä ja rajoja rikotaan jälleen urakalla, kun uudessa ZR1:ssä on yli tuplaten tehoa nykyiseen Corvette Stingray'yn nähden!

Siitä on lähes päivälleen tasan viisi vuotta, kun Chevrolet esitteli urheiluautoilevalle maailmalle kahdeksannen sukupolven Corvetten, joka osasi ihastuttaa, hämmästyttää ja tyrmistyttääkin olemalla keskimoottorinen.

Corvette C8 ei ole ihastuttanut, hämmästyttänyt ja tyrmistyttänyt pelkästään keskimoottorisuudellaan. Viime vuonna luulimme jo nähneemme kaiken, kun Chevrolet esitteli meille Corvette -mallisarjan historian ensimmäisen sähköistetyn mallin, Corvette E-Ray'n. Se on myös ensimmäinen nelivetoinen Corvette, ja omaa jopa mahdollisuuden hetkelliseen täyssähköiseen ajoon. Lisäksi se oli nopein katulaillinen General Motorsin valmistama auto koskaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onko tässä voittamaton teho-painosuhde?

Jos ajatellaan, että täysin uusi Corvette ZR1 on kuitenkin täysin katulaillinen auto, ja siinä on vieläpä ylellinen sisusta monine luksusauton mukavuuksineen, vaikuttaa sen teho-painosuhde melko lailla voittamattomalta. Heti kättelyssä voi todeta, että se voittaa teho-painosuhteessaan ainakin sellaiset nimet kuin Tesla Model S Plaidin ja Bugatti Veyronin.

Kovakattoisena kuivapainoltaan noin 1 650-kiloinen ZR1 suorastaan leikittelee puhtaan polttomoottoriauton keveydellä akkuautoihin nähden. Esimerkiksi paikaltaankiihdytyslukemia tai virallisia kierrosaikoja tietyiltä kansainvälisen luokan mittareina toimivilta kilparadoilta meillä ei ole, mutta esimerkiksi varttimailin ZR1:n luvataan hoitavan oleellisesti alle 10 sekunnin, mikä on maailmanluokkaa.

Metrisille lukemille muunnettuna pienen virhemarginaalin kera C8:n ZR1:n teho-painosuhteeksi voisi laskea 1,53 kg/hv. Alle 3 kg/hv on jo erittäin suorituskykyisen auton lukema, mutta näin reilusti alle kahteen kilogrammaan yhtä hevosvoimaa kohti pääseminen on suorastaan äärimmäinen tulos.

Nyt on kuitenkin edetty jo aivan liian pitkälle mainitsematta kertaakaan uuden Corvette ZR1:n tarkkaa teholukemaa. Chevrolet on onnistunut irrottamaan 5,5 LT6-tyypin V8:sta 1 078 hevosvoimaa ja huimat 1 122 newtonmetriä. Kyseessä on arvatenkin ensimmäinen tuhannen hevosvoiman ylitys tehdasmallisen ja katulaillisen Chevy Corvetten historiassa, mikä siis samalla tarkoittaa tehokkainta Corvettea koskaan. Tämä on saatu aikaan lisäämällä Corvetteen ensi kertaa sen yli 70-vuotisessa historiassa turboahdin, ja kerralla kaksin kappalein. Paljon muutakin moottorille on toki tehty, mainittakoon vaikkapa uusi imujärjestelmä, uudet männät sekä pienennetty puristussuhde. Turbojen asettelussa on pyritty taistelemaan turboviivettä vastaan.

Moottorin litrateho on noin 196 hevosvoimaa, mikä ei ole maailman paras lukema, mutta Bugatti Chiron Super Sportin luokkaa.

Ehkä jopa kaikkein parhaan vertailukohdan uuden ZR1:n kerrassaan huimiin teholukemiin antavat Vette-malliston muut kolme malliversiota, jotka ovat siis kaikki vapaastihengittäviä, ja joista yksi on sähköistetty. Z06 on ollut malliston tähänastinen tehokuningatar 670 hevosvoimallaan, ja siihen verrattuna tehoa on siis kerta kaikkiaan yli 400 hevosvoimaa lisää. Sama pätee E-Ray'yn, jonka järjestelmäteho on 665 hevosvoimaa. Avausmalli Stingray'ssä on puolestaan 6,2-litrainen V8, jonka suurin teho on juuri alle 500 hevosvoimaa. ZR1 siis tällä tavoin tuplaa tehot malliston lähtötasoon verrattuna, ja liikkuu muutoinkin aivan omilla luvuillaan.

Mainittakoon vielä, että edeltävän C7 -sukupolven vuonna 2017 esitelty ZR1 tahkosi 6,2-litraisella LT5 -koneellaan pöytään 765 hevosvoiman lukemat, edelleen toki ahtamattomana.

545 kiloa downforcea

Mikäli Corvette ZR1:n ottaa keltaisten kuvitusautojen kaltaisella Carbon Aero -paketilla, häärivät ilmanohjaimet oikeastaan joka puolella autoa - näkyvimpänä tietysti perässä - peräti 545 kilogrammaa vastaavan downforcen tuottamiseen 300 km/h nopeudella. Tästä on hyötyä nimenomaan kierrosaikojen tuottamisessa, mutta mikäli suoranopeutta kaivataan, kannattaa aerot jättää pois, jolloin Chevrolet ennustaa auton huippunopeuden olevan käsittämättömät 215 mailia tunnissa eli noin 346 km/h. Lukemiin täytyy kuitenkin odottaa vielä vahvistusta.

Muitakin tarkkoja ja eritoten hämmästyttäviä lukuja ZR1:n suorituskyvystä jäämme siis vielä odottelemaan. Erityisenä kiinnostuksen kohteena ovat tarkka varttimailiaika sekä nollasta sataan -paikaltaankiihdytys. Vielä hetken aikaa hallitseva kaikkien aikojen nopein katulaillinen Corvette (ja samalla siis myös General Motorsin 116-vuotisen historian aikana tuotettu katuauto ylipäätään) on sähköistetty Corvette E-Ray, joka hoitaa varttimailin aikaan 10,5 sekuntia, ja kiihtyy nollasta sataan 2,5 sekunnissa. Yli 400 lisähevosvoimallaan ZR1:n on pakko tehdä näille luvuille jotain.

Keskimoottorinen Chevrolet Corvette C8 on jälleen osoittanut kykynsä ja halunsa rikkoa sekä omia rajojaan että nyt mahdollisesti jopa kansainvälisiäkin ennätyksiä. Upouuden Corvette ZR1:n tuotannon on määrä alkaa Corvette-tehtaassa Kentuckyn Bowling Greenissä ensi vuonna.

Lähde: Chevrolet

Luetuimmat