24.3.2021 Liikenne Kevät tuo kelirikon Lapin teille – teiden sulaminen rikkoo pintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden pinnat ovat kovilla kevään edetessä ja teiden sulaessa, pahimmin ajoväyliä rapauttaa pintakelirikko. Kun lämpötila talven jäljiltä nousee, alkavat teit sulaa. Se tietää toisaalta kuivuvilla ajoväyliä, mutta myös teiden pintaa rikkovaa kelirikkokautta, joka on vuotuinen riesa Lapin maanteillä.Näillä näkymillä vaikein kelirikko olisi tulossa Tunturi- sekä Keski- ja Itä-Lappiin. Ongelmia syntyy tyypillisesti erityisesti teiden alkaessa sulaa, jolloin syntyy pintakelirikkoa.Lapin ELY-keskus on laatinut muun muassa paikallistuntemuksensa ja Ilmatieteenlaitoksen ennustemallin tieväylien painorajoitusennusteen, johon vaikuttavat esimerkiksi pohjaveden korkeus, routaantumisaika sekä tiestön kelirikkoalttius.Tedien sulamisen seurauksena voi syntyä routaheittoja ja tien pintarakenteiden pehmenemistä ja sortumia. ELY-keskuksen tienpidon asiantuntija Tiina Salmi avaa ongelmien syntysyitä.– On tulossa suunnilleen viime vuosien tasoinen kelirikko, mutta säällä on merkittävä vaikutus sen toteutumiseen. Ennusteen toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi kevään sääolosuhteet. Vähäsateinen, tuulinen ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset vähentävät painorajoitustarvetta, Salmi selvittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainorajoituksia yli tuhat kilometriäLapin ELY-keskuksen tiestöä tullaan mahdollisesti painorajoittamaan noin 1 160 kilometrin mitalta, joista päällystettyjen teiden osuus on 320 kilometriä ja sorateiden 840 kilometriä.Salmi kertoo, että viimeisen viiden vuoden aikana toteutuneet painorajoitukset ovat vaihdelleet välillä 718–1 045 kilometriä. Viime keväänä painorajoituksia asetettiin 1 020 kilometrin matkalle.Lapin ELY:n alueella on päällystettyjä teitä kaikkiaan 6 131 kilometriä ja sorateitä 2 943 kilometriä. Sorateille ei ole määritetty huonokuntoisuuden kriteereitä ja mittareita, mutta jos kriteerinä käytetään painorajoitusten määrää (ennusteen noin 840 km), niin noin kolmannes sorateistä on painorajoitusuhan alla.– Päällystetystä tiestöstä painorajoitusuhka on noin viidellä prosentilla tiestöstä, Salmi kertoo.Kelirikko vaatii autoilijoilta malttiaKelirikko ilmenee ensin tien pintaosan pehmenemisenä ja myöhemmin tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa autoilijoita kelirikkoisista teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikkomerkeillä. Tällaisilla teillä tulisi raskasta liikennettä välttää, jotta painorajoituksia ei tarvitsisi asettaa.Jos jokin kuljetus on todella välttämätön, tulisi se tehdä yöpakkasten aikana tienpinnan ollessa jäässä ja ennen kuin kantavuuden heikkenemistä alkaa tapahtua. Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittamisen tarkoituksena on estää teiden vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvata elintärkeiksi katsottavat kuljetukset ainakin minimitasolla.Lapin ELY-keskuksen aluetta koskeva reaaliaikainen ja kattavin tieto kulloinkin vallitsevasta painorajoitustilanteesta löytyy näiltä sivuilta (valitse painorajoitukset). Painorajoituksista saa lisäksi tietoa puhelimitse Tienkäyttäjän linjalta numerosta 0200 2100.Yleisimmin käytetty painorajoitus on 12 tonnia.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa