26.3.2018

Kevät voi yllättää – Operaatio Pajunkissa pelastaa autoilijan pulasta

Autoliiton Operaatio Pajunkissa auttaa autoilijoita pääsiäisliikenteessä ympäri Suomen. Matkan jatkumisen varmistaa tiepalvelumies, hinausyhteistyökumppani tai parhaimmillaan mahdolliset ongelmat ennakoiva autoilija.

Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Pajunkissa päivystää jälleen pääsiäisliikenteessä. Autoliiton yleisen tiepalvelun vapaaehtoiset tiepalvelumiehet ovat tehostetussa valmiudessa auttamaan pulaan joutuneita tienkäyttäjiä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin saakka.

Apua voi hälyttää paikalle Autoliiton yleisen tiepalvelun numerosta 0200 8080 (1,95 €/min + pvm tai mpm, jonotus on maksuton). Autoliiton jäsenille ja Plus-jäsenille ovat omat lisämaksuttomat palvelunumeronsa, jotka löytyvät jäsenkortista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttoaine loppuu tai ovi ei aukea

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan Autoliiton tiepalvelu soitetaan paikalle pääsiäisen aikaan usein arkiseltakin kuulostavista syistä: Pohjois-Suomen etäisyydet yllättävät etelän autoilijan ja polttoaine pääsee loppumaan tai auton avaimet unohtuvat lukitun auton sisälle. Myös rengasrikot ovat Vesalaisen mukaan yleinen syy tienpäällä olevan autoilijan avuntarpeeseen keväisin.

– Näin keväällä tien pintaan ilmestyneet routakraaterit sekä muutenkin teiden huono kunto aiheuttavat rengasrikkoja. Valtaosassa nykyautoja perusvarustukseen ei enää kuulu vararengasta sen enempää kuin tunkkia tai rengasavaintakaan - siis ellei niitä ole sitten lisävarusteena hankittu. Vararenkaan korvanneet paikka-ainepullot eivät kykene paikkaamaan kovin suuria vaurioita, Vesalainen kertoo.

Pakkanen vahingoittaa akkuja ja paristoja

Tänä vuonna aikaiseen kevääseen osuva pääsiäinen voi Vesalaisen mukaan lisätä autoilijoiden akku- ja paristo-ongelmia.

– Kovilla pakkasilla, huonolla akulla liikkeellä oleva autoilija ei saakaan autoa käyntiin hiihtokeskuksen tai mökin pysäköintialueelta ilman tiepalvelumiehen apua. Runsas polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö ja lyhyen matkan ajaminen mökin ja hiihtokeskuksen välillä tyhjentää hyvänkin akun – huonommasta puhumattakaan, Vesalainen varoittaa.

Myös hiihtoretkellä tai rinteessä taskussa olevan kauko-ohjain- tai keyless-avaimen heikohko paristo sanoo helposti sopimuksensa irti pakkasessa, jolloin ovia ei saada avattua eikä avaimettomalla käynnistyksellä varustettua autoa käynnistettyä. Vesalaisen mukaan näissäkin tilanteissa paikalle soitetaan usein tiepalvelumies, vaikka ratkaisu löytyisi auton käyttöohjekirjasta.

– Ongelmatilanteissa auton painettu käyttöohje löytyy usein lukitun auton hansikaslokerosta. Siksi olisi hyvä, että auton käyttäjä olisi lukenut käyttöohjekirjan läpi jo etukäteen. Tilanteen tosin saattaa vielä pelastaa sähköinen käyttöohjekirja tai käyttöohje-applikaatio, jotka voi ladata netistä, Vesalainen vinkkaa.

– Pääsääntöisesti autoissa on varajärjestelmät sekä lukituksen avaamiseksi että auton käynnistämiseksi, kunhan niitä vain osaa hyödyntää, Vesalainen painottaa.

Varo mustaa jäätä ja muista turvaväli

Myös musta jää voi yllättää autoilijan pääsiäisliikenteessä.

– Autoilijan on syytä tiedostaa, että illalla auringon laskiessa sulamisvesien kastelema tienpinta jäätyy nopeasti liukkaaksi. Päivisinkin jäisiä kohtia voi olla esimerkiksi ajettaessa aurinkoiselta peltoaukeamalta metsän varjoon, Vesalainen varoittaa.

Myös omalla ajotavalla voi vaikuttaa pääsiäisliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Autoliiton mukaan ajamalla liikennevirran mukana tasaisella nopeudella ja ilman turhia ohituksia, pääsee perille leppoisammin ja turvallisemmin kuin pomppimalla jonossa. Myös turvaväli on syytä säilyttää edellä ajavaan autoon.

– Hyvä nyrkkisääntö turvaväliksi on, että kun etäisyyden edellä ajavaan pystyy säätämään pelkän kaasupolkimen avulla, on turvaväliä riittävästi. Mikäli vähän väliä on tarpeen siirtää jalkaa jarrupolkimelle, ajaa liian lähellä, Vesalainen neuvoo.

Autoliiton Operaatio Pajunkissa viettää ensi vuonna 50-vuotisjuhlavuotta. Samana vuonna Autoliitto täyttää 100 vuotta.

Lähde ja kuva: Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat