26.3.2018 Liikenne Kevät voi yllättää – Operaatio Pajunkissa pelastaa autoilijan pulasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton Operaatio Pajunkissa auttaa autoilijoita pääsiäisliikenteessä ympäri Suomen. Matkan jatkumisen varmistaa tiepalvelumies, hinausyhteistyökumppani tai parhaimmillaan mahdolliset ongelmat ennakoiva autoilija. Autoliiton yleisen tiepalvelun Operaatio Pajunkissa päivystää jälleen pääsiäisliikenteessä. Autoliiton yleisen tiepalvelun vapaaehtoiset tiepalvelumiehet ovat tehostetussa valmiudessa auttamaan pulaan joutuneita tienkäyttäjiä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin saakka.Apua voi hälyttää paikalle Autoliiton yleisen tiepalvelun numerosta 0200 8080 (1,95 €/min + pvm tai mpm, jonotus on maksuton). Autoliiton jäsenille ja Plus-jäsenille ovat omat lisämaksuttomat palvelunumeronsa, jotka löytyvät jäsenkortista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttoaine loppuu tai ovi ei aukeaAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan Autoliiton tiepalvelu soitetaan paikalle pääsiäisen aikaan usein arkiseltakin kuulostavista syistä: Pohjois-Suomen etäisyydet yllättävät etelän autoilijan ja polttoaine pääsee loppumaan tai auton avaimet unohtuvat lukitun auton sisälle. Myös rengasrikot ovat Vesalaisen mukaan yleinen syy tienpäällä olevan autoilijan avuntarpeeseen keväisin.– Näin keväällä tien pintaan ilmestyneet routakraaterit sekä muutenkin teiden huono kunto aiheuttavat rengasrikkoja. Valtaosassa nykyautoja perusvarustukseen ei enää kuulu vararengasta sen enempää kuin tunkkia tai rengasavaintakaan - siis ellei niitä ole sitten lisävarusteena hankittu. Vararenkaan korvanneet paikka-ainepullot eivät kykene paikkaamaan kovin suuria vaurioita, Vesalainen kertoo.Pakkanen vahingoittaa akkuja ja paristojaTänä vuonna aikaiseen kevääseen osuva pääsiäinen voi Vesalaisen mukaan lisätä autoilijoiden akku- ja paristo-ongelmia.– Kovilla pakkasilla, huonolla akulla liikkeellä oleva autoilija ei saakaan autoa käyntiin hiihtokeskuksen tai mökin pysäköintialueelta ilman tiepalvelumiehen apua. Runsas polttoainetoimisen lisälämmittimen käyttö ja lyhyen matkan ajaminen mökin ja hiihtokeskuksen välillä tyhjentää hyvänkin akun – huonommasta puhumattakaan, Vesalainen varoittaa.Myös hiihtoretkellä tai rinteessä taskussa olevan kauko-ohjain- tai keyless-avaimen heikohko paristo sanoo helposti sopimuksensa irti pakkasessa, jolloin ovia ei saada avattua eikä avaimettomalla käynnistyksellä varustettua autoa käynnistettyä. Vesalaisen mukaan näissäkin tilanteissa paikalle soitetaan usein tiepalvelumies, vaikka ratkaisu löytyisi auton käyttöohjekirjasta.– Ongelmatilanteissa auton painettu käyttöohje löytyy usein lukitun auton hansikaslokerosta. Siksi olisi hyvä, että auton käyttäjä olisi lukenut käyttöohjekirjan läpi jo etukäteen. Tilanteen tosin saattaa vielä pelastaa sähköinen käyttöohjekirja tai käyttöohje-applikaatio, jotka voi ladata netistä, Vesalainen vinkkaa.– Pääsääntöisesti autoissa on varajärjestelmät sekä lukituksen avaamiseksi että auton käynnistämiseksi, kunhan niitä vain osaa hyödyntää, Vesalainen painottaa.Varo mustaa jäätä ja muista turvaväliMyös musta jää voi yllättää autoilijan pääsiäisliikenteessä.– Autoilijan on syytä tiedostaa, että illalla auringon laskiessa sulamisvesien kastelema tienpinta jäätyy nopeasti liukkaaksi. Päivisinkin jäisiä kohtia voi olla esimerkiksi ajettaessa aurinkoiselta peltoaukeamalta metsän varjoon, Vesalainen varoittaa.Myös omalla ajotavalla voi vaikuttaa pääsiäisliikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Autoliiton mukaan ajamalla liikennevirran mukana tasaisella nopeudella ja ilman turhia ohituksia, pääsee perille leppoisammin ja turvallisemmin kuin pomppimalla jonossa. Myös turvaväli on syytä säilyttää edellä ajavaan autoon.– Hyvä nyrkkisääntö turvaväliksi on, että kun etäisyyden edellä ajavaan pystyy säätämään pelkän kaasupolkimen avulla, on turvaväliä riittävästi. Mikäli vähän väliä on tarpeen siirtää jalkaa jarrupolkimelle, ajaa liian lähellä, Vesalainen neuvoo.Autoliiton Operaatio Pajunkissa viettää ensi vuonna 50-vuotisjuhlavuotta. Samana vuonna Autoliitto täyttää 100 vuotta.Lähde ja kuva: Autoliitto Lue myös: Pulassa pääsiäisliikenteessä? Pajunkissa pelastaa pinteestä Autoliitto neuvoo: näin auto lähtee käyntiin myös kovilla pakkasilla Autoliitto neuvoo: näin saat lumeen juuttuneen auton liikkeelle Autoliiton turvapalvelupäällikkö: Älä kokeile onnea kesärenkailla – osaamaton hinaus voi aiheuttaa mittavia lisävaurioita Pääsiäisliikenne: Tungosta tiedossa – unohda ohittelu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla