7.12.2021 Liikenne Autoliitto neuvoo: näin auto lähtee käyntiin myös kovilla pakkasilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton mukaan fiksu autoilija kiinnittää kovilla pakkasilla huomiota akkuongelmien ehkäisyyn. Suomeen on saapunut talvikelit eli jopa hyytävä pakkanen. Reilusti miinuksella oleva lämpötila aiheuttaa haasteita myös autoilijoille. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antoi vinkit, miten pitää auto käyttökunnossa myös kovilla pakkasilla. – Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus, Vesalainen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihda huono akku Käyttöikänsä päähän tullut akku kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa hyvän sään aikana. Lämpimillä keleillä oireillut akku sanoo todennäköisesti pakkasilla sopimukseensa irti. Akun uusiminen on aina edullisempaa etukäteen, itselle sopivana ajankohtana, kuin pakon edessä kiireisenä pakkasaamuna. Vesalainen varoittaa kuitenkin, että hyvänkin akun saa tyhjentymään vääränlaisella käytöllä. Ajettaessa kovilla pakkasilla lyhyttä matkaa, kylmä akku ei välttämättä ehdi latautua. Käynnistyksen lisäksi virtaa vievät muun muassa penkin lämmittimet, peilin lämmittimet, tuulilasilämmitin, takalasinlämmitin, ohjauspyörän lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin. Näin ollen virtaa kuluu, mutta kylmä akku ei lyhyellä matkalla ehdi varastoimaan laturin tuottamaa virtaa. Siksi olisi tärkeää, että pakkasten aikana, mielellään pari kertaa viikossa, autolla ajettaisiin selkeästi pitempi rupeama. – Turha ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä eikä ympäristöystävällistä. Jos oma auton käyttö on toistuvaa lyhyiden matkojen ajamista, on autoon järkevää asentaa akkulämmitin ja ylläpitolaturi, Vesalainen ohjeistaa. Aja pidempään kuin lämmität Autoliitto neuvoo esilämmittämään moottoria kovilla pakkasilla. Esilämmitys säästää moottoria, parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä. Mikäli esilämmittämiseen käytetään polttoainekäyttöistä esilämmitintä, on huomioitava, että se käyttää virtaa auton omasta akusta. – Jos lämmittää aamulla autoa puoli tuntia ja sitten ajaa vartin työmatkan, sitten lämmittää autoa taas puoli tuntia ja ajaa vartin, hyväkin akku on viikossa tyhjänä, Vesalainen varoittaa. Käytettäessä polttoainetoimista lisälämmitintä, autolla tulisikin aina ajaa selvästi pidempään kuin sitä on lämmitetty. Mikäli tämä ei järkevästi toteudu, ovat akkulämmitin ja ylläpitolaturi järkeviä investointeja. Jos matka kuitenkin katkeaa, puhelimeen kannattaa tallentaa jo etukäteen Autoliiton tiepalvelun numero tai Autoliitto-applikaatio. Niistä saa apua vuoden jokaisena päivänä. Autoliitto neuvoo myös varaamaan mukaan riittävästi lämmintä vaatetta, koska sammunut auto kylmenee nopeasti. Teksti: Moottori Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkisto Artikkeli julkaistu alun perin 26.2.2018 Lue myös: Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Talviautoilijan vinkit – viisas ennakoi Tarkkana talviliikenteessä – vinkit aura-auton kohtaamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku