Liikenne Uutinen 7.12.2021

Autoliitto neuvoo: näin auto lähtee käyntiin myös kovilla pakkasilla

Autoliiton mukaan fiksu autoilija kiinnittää kovilla pakkasilla huomiota akkuongelmien ehkäisyyn.

Suomeen on saapunut talvikelit eli jopa hyytävä pakkanen. Reilusti miinuksella oleva lämpötila aiheuttaa haasteita myös autoilijoille.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antoi vinkit, miten pitää auto käyttökunnossa myös kovilla pakkasilla.

– Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus, Vesalainen sanoo.

Vaihda huono akku

Käyttöikänsä päähän tullut akku kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa hyvän sään aikana. Lämpimillä keleillä oireillut akku sanoo todennäköisesti pakkasilla sopimukseensa irti. Akun uusiminen on aina edullisempaa etukäteen, itselle sopivana ajankohtana, kuin pakon edessä kiireisenä pakkasaamuna. Vesalainen varoittaa kuitenkin, että hyvänkin akun saa tyhjentymään vääränlaisella käytöllä. Ajettaessa kovilla pakkasilla lyhyttä matkaa, kylmä akku ei välttämättä ehdi latautua.

Käynnistyksen lisäksi virtaa vievät muun muassa penkin lämmittimet, peilin lämmittimet, tuulilasilämmitin, takalasinlämmitin, ohjauspyörän lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin. Näin ollen virtaa kuluu, mutta kylmä akku ei lyhyellä matkalla ehdi varastoimaan laturin tuottamaa virtaa. Siksi olisi tärkeää, että pakkasten aikana, mielellään pari kertaa viikossa, autolla ajettaisiin selkeästi pitempi rupeama.

– Turha ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä eikä ympäristöystävällistä. Jos oma auton käyttö on toistuvaa lyhyiden matkojen ajamista, on autoon järkevää asentaa akkulämmitin ja ylläpitolaturi, Vesalainen ohjeistaa.

Aja pidempään kuin lämmität

Autoliitto neuvoo esilämmittämään moottoria kovilla pakkasilla. Esilämmitys säästää moottoria, parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä. Mikäli esilämmittämiseen käytetään polttoainekäyttöistä esilämmitintä, on huomioitava, että se käyttää virtaa auton omasta akusta.

– Jos lämmittää aamulla autoa puoli tuntia ja sitten ajaa vartin työmatkan, sitten lämmittää autoa taas puoli tuntia ja ajaa vartin, hyväkin akku on viikossa tyhjänä, Vesalainen varoittaa.

Käytettäessä polttoainetoimista lisälämmitintä, autolla tulisikin aina ajaa selvästi pidempään kuin sitä on lämmitetty. Mikäli tämä ei järkevästi toteudu, ovat akkulämmitin ja ylläpitolaturi järkeviä investointeja.

Jos matka kuitenkin katkeaa, puhelimeen kannattaa tallentaa jo etukäteen Autoliiton tiepalvelun numero tai Autoliitto-applikaatio. Niistä saa apua vuoden jokaisena päivänä. Autoliitto neuvoo myös varaamaan mukaan riittävästi lämmintä vaatetta, koska sammunut auto kylmenee nopeasti.

Teksti: Moottori Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Artikkeli julkaistu alun perin 26.2.2018

Jaa artikkeli