7.12.2021 Liikenne Autoliitto neuvoo: näin auto lähtee käyntiin myös kovilla pakkasilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton mukaan fiksu autoilija kiinnittää kovilla pakkasilla huomiota akkuongelmien ehkäisyyn. Suomeen on saapunut talvikelit eli jopa hyytävä pakkanen. Reilusti miinuksella oleva lämpötila aiheuttaa haasteita myös autoilijoille.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen antoi vinkit, miten pitää auto käyttökunnossa myös kovilla pakkasilla.– Autoilija välttyy pakkaspäivinä monelta harmilta, jos auto on huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Kun noudatetaan huolto-ohjelmaa, silloin tulevat suodattimet vaihdettua, koneessa ovat notkeat öljyt ja jäähdytinneste kestää riittävästi pakkasta. Huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä myös akun testaus, Vesalainen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihda huono akkuKäyttöikänsä päähän tullut akku kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa hyvän sään aikana. Lämpimillä keleillä oireillut akku sanoo todennäköisesti pakkasilla sopimukseensa irti. Akun uusiminen on aina edullisempaa etukäteen, itselle sopivana ajankohtana, kuin pakon edessä kiireisenä pakkasaamuna. Vesalainen varoittaa kuitenkin, että hyvänkin akun saa tyhjentymään vääränlaisella käytöllä. Ajettaessa kovilla pakkasilla lyhyttä matkaa, kylmä akku ei välttämättä ehdi latautua.Käynnistyksen lisäksi virtaa vievät muun muassa penkin lämmittimet, peilin lämmittimet, tuulilasilämmitin, takalasinlämmitin, ohjauspyörän lämmitin ja lämmityslaitteen puhallin. Näin ollen virtaa kuluu, mutta kylmä akku ei lyhyellä matkalla ehdi varastoimaan laturin tuottamaa virtaa. Siksi olisi tärkeää, että pakkasten aikana, mielellään pari kertaa viikossa, autolla ajettaisiin selkeästi pitempi rupeama.– Turha ajelu ei kuitenkaan ole mielekästä eikä ympäristöystävällistä. Jos oma auton käyttö on toistuvaa lyhyiden matkojen ajamista, on autoon järkevää asentaa akkulämmitin ja ylläpitolaturi, Vesalainen ohjeistaa.Aja pidempään kuin lämmitätAutoliitto neuvoo esilämmittämään moottoria kovilla pakkasilla. Esilämmitys säästää moottoria, parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä. Mikäli esilämmittämiseen käytetään polttoainekäyttöistä esilämmitintä, on huomioitava, että se käyttää virtaa auton omasta akusta.– Jos lämmittää aamulla autoa puoli tuntia ja sitten ajaa vartin työmatkan, sitten lämmittää autoa taas puoli tuntia ja ajaa vartin, hyväkin akku on viikossa tyhjänä, Vesalainen varoittaa.Käytettäessä polttoainetoimista lisälämmitintä, autolla tulisikin aina ajaa selvästi pidempään kuin sitä on lämmitetty. Mikäli tämä ei järkevästi toteudu, ovat akkulämmitin ja ylläpitolaturi järkeviä investointeja.Jos matka kuitenkin katkeaa, puhelimeen kannattaa tallentaa jo etukäteen Autoliiton tiepalvelun numero tai Autoliitto-applikaatio. Niistä saa apua vuoden jokaisena päivänä. Autoliitto neuvoo myös varaamaan mukaan riittävästi lämmintä vaatetta, koska sammunut auto kylmenee nopeasti.Teksti: Moottori Lähde: Autoliitto Kuva: Moottorin kuva-arkistoArtikkeli julkaistu alun perin 26.2.2018 Lue myös: Viisi vinkkiä talviautoiluun – näin säästät rahaa Kymmenen varmaa vinkkiä: Autoilija, yllätä talvi! Talviautoilijan vinkit – viisas ennakoi Tarkkana talviliikenteessä – vinkit aura-auton kohtaamiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen