17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin Teksti Marko Jokela Kuva Onnettomuustietoinstituutti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuustietoinstituutti: vuosittain on tapahtunut keskimäärin viisi kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joiden syntyyn häikäisy on todennäköisesti vaikuttanut. Matalalta paistava kirkas kevätaurinko ja likainen tai kulunut tuulilasi on vaarallinen yhdistelmä. Autoilija saattaa häikäistyä, eikä törmäykseltä voida välttämättä välttyä.Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuosittain on tapahtunut keskimäärin viisi kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joiden syntyyn häikäisy on todennäköisesti vaikuttanut.Kevätaurinko paistaa kirkkaasti ja matalalta, märkä tienpinta voi lisätä heijastusta ja huurtunut, likainen tai kulunut tuulilasi voi haitata näkyvyyttä. Autossa kuljettajan on oltava aina skarppina olosuhteista huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Häikäisyllä on merkitystä”OTIn liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty tarkasteli henkilö- ja pakettiautoilijoiden vuosien 2014–23 aikana päivänvalolla ja kirkkaalla säällä aiheuttamia kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia. Näistä onnettomuuksista 51 oli sellaisia, joissa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat olivat maininneet auringon häikäisyn näkemää rajoittaneena tekijänä.– Auringon häikäisyllä on todennäköisesti ollut merkitystä näissä onnettomuuksissa.Räty kertoo, että tiedossa on keskimäärin viisi tällaista henkilö- tai pakettiautoilijan aiheuttamaa onnettomuutta per vuosi.– Niistä puolet on ollut jalankulkijan tai pyöräilijän kuolemaan johtaneita, Räty vahvistaa.”Sokkona ei saa ajaa”Jos aurinko häikäisee auton kuljettajaa tai näkyvyys on muuten heikko, on kuljettajan toimittava viipymättä.Liikenneturvan koulutusohjaaja Lari Mäkelä on ehdoton.– Sokkona ei saa eikä voi ajaa.Nopeutta on Mäkelän mukaan alennettava välittömästi, jos häikäisy estää näkyvyyden.– Kunnollisen turvavälin pitäminen on tärkeää joka säällä, Mäkelä tähdentää.Onko tuulilasisi kunnossa?Esteettömän näkemisen kannalta tuulilasin kunnolla ja puhtaudella on merkitystä. Talven jäljiltä tuulilasi voi olla likainen myös sisältä.Tuulilasi kannattaa puhdistaa kunnolla sekä sisältä että ulkoa. Pyyhkijänsulkien kunto on hyvä tarkistaa säännöllisin väliajoin ja tuulilasinpesunestettä ei saa päästää loppumaan.– Jos tuulilasi on kovin naarmuinen, kannattaa lasi vaihtaa, koska naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi. Myös kiveniskemät kannattaa korjata viipymättä, ettei iskemä ehdi kasvaa laajaksi ja haittaa näkyvyyttä, Mäkelä korostaa.Mäkelä muistuttaa myös aurinkolipan käytöstä.– Aurinkolasit kannattaa pitää mukana tai valmiina autossa, jolloin ne voi ottaa käyttöönsä tarvittaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäillä tutkimustiedoinHäikäisyn merkitys liikenteessä käy ilmi kattavasta aineistosta: Onnettomuustietoinstituutti OTI / Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet vuosina 2014–2023, joissa aiheuttajana ollut henkilö- tai pakettiautoilija.Aineistosta on rajattu pois itsemurhat ja sairauskohtaukset. Päivänvalolla ja kirkkaalla säällä tapahtuneita kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuuksia löytyi 51. Näissä tutkijalautakunta oli maininnut häikäisyn yhtenä riskitekijänä ja/tai liikennetekninen jäsen oli kirjannut auringon häikäisyn näkemää rajoittavaksi tekijäksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”