14.6.2020 Ajoneuvot Kiitos kaikesta, Hans Mezger 1929–2020: Porschen moottorineron tarina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hanz Mezgerin työpöydällä 1960-luvulla syntynyt moottori vauhditti Porsche 911 -malleja aina vuoteen 2012 saakka. Autoteollisuuden parissa on vuosikymmenten aikana työskennellyt tuhansia ellei miljoonia auto- ja koneinsinöörejä, mutta vain harvat ja valitut ovat saaneet omaa nimeään kantavan moottorin. Ferrarin ”Colombo V12”, Lamborghinin ”Bizzarini V12”, Alfa Romeon ”Busso V6” ovat harvoja poikkeuksia. Erityinen poikkeus on myös Porschen Mezger-moottori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselin kautta kilpatoimintaanHans Mezger syntyi 1929 Ottmarsheimissa Stuttgartin laitamilla majataloa pitävään perheeseen. Tie vei Stuttgartin yliopistoon konetekniikan opintoihin, joista valmistuttuaan vuonna 1956 hän onnistui pääsemään Porschelle töihin. Positio tosin koski dieseltekniikan kehittämistä, mitä Mezger ei edes tienyt Porschen harrastavan.Laskentaa ja formuloitaMezgerin intohimo urheiluautoja kohtaan ymmärrettiin yhtiössä, ja hän siirtyi pian laskentapuolelle. Hans Mezger kehitti nokkaprofiilien laskentaa nelinokkaiseen Type 547 -moottoriin ja liittyi sen jälkeen Porschen Formula 1 -moottoriprojektiin vuonna 1960. Samoihin aikoihin hänen siviilikulkuneuvo vaihtui NSU Lambretta -skootterista hänen ensimmäiseen henkilöautoonsa, kuluneeseen alkupään Porsche 356:een.Sitten syntyi 911Porsche 901, joka pian nimettiin uudelleen malliksi 911.Formula 1 -projekti opetti Mezgeriä, joka pian kehitti kuusisylinteristä ilmajäähdytettyä bokserimoottoria yhtiön uutta urheiluautoa varten. Se auto oli Porsche 911, jonka perästä ilmajäähdytteinen ”Mezger-moottori” löytyi aina vuoteen 1998-valmistettuun 993-sukupolveen saakka, ja senkin jälkeen 911-mallisarjan Turbo- ja GT-variantit hyödynsivät vesijäähdytteiseksi muokattua Mezger-variaatiota aina vuoteen 2012 valmistettuun 997-sukupolveen saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy917 ja osaksi eliittiäPorsche 917KH vuoden 1971 Sebringin 24 tunnin kilpailussa.911-projektin jälkeen Mezger nostettiin yhtiön kilpaosaston johtoon yhtiössä työskennelleen Porsche-suvun jäsenen Ferdinand Piëchin toimesta. 1960-luvulla Porsche oli vielä verrattain pieni tekijä, ja Mezgerin mukaan välillä kilpaprojekteja tehtiin kellon ympäri.Kaikki muuttui vuosikymmenen lopussa, kuin stuttgartilaismerkki esitteli urheiluautomallin 917. Yhtäkkiä Porschella oli urheiluautomaailman eliitin haastava – jopa murskaava – automalli. Mezgerin suunnittelema 12-sylinterinen moottori vei 917:sta voittoon Le Mansissa ja World Sportscar Championshipissä vuosina 1970 ja 1971.Ahtamisen aikakausiSitten alkoi raskas ahtaminen: 917 sai turboahtimen, ja pian ylipaineistus siirtyi tieliikenteeseen 911 Turbon myötä vuonna 1974.Hans Mezger ja Porsche 917-malleja.Vuonna 1981 Porsche alkoi toimittamaan turbomoottoreitaan McLarenin Formula 1- autoihin. Hans Mezgerin osastolla laadittiin 1,5-litrainen 80° V6-moottori, jonka rajuimmillaan yli tuhanteen hevosvoimaan kohonneet voimavarat siivittivät mestaruuksiin Niki Laudan (1984, 1985) ja Alain Prostin (1986). Merkkimestaruudet syntyivät vuosina 1984 ja 1985.Vielä työuransa jälkeenkin Mezger jatkoi Porschen parissa. Hänen kerrotaan omistaneen valkoinen 911 Carrera 3.0, ja hän oli jatkuvasti median ja harrastajien tavoitettavissa ja läsnä yhtiön tapahtumissa.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija