21.11.2018

Kikkailua, neroutta vai sulaa hulluutta? – Volvo suuntaa Los Angelesin autonäyttelyyn ilman ensimmäistäkään autoa

Volvo_Los Angeles

Volvo osallistuu tänä vuonna Automobility LA -tapahtumaan ilman ainuttakaan näytteille asetettavaa autoa. Sen sijaan yhtiö haluaa keskustella ja esittelee visiotaan siitä, millainen auto voi olla.

Volvo Cars kertoo, että yhtiön osastolla ei nähdä yhtään autoa Automobility LA -tapahtumassa. Kyseessä on kuitenkin autonäyttely, joten ratkaisua voinee pitää rohkeana. Tai umpihulluna. Sen sijaan yhtiö esittelee visiotaan siitä, millainen auto voi olla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volvon mukaan autonäyttelyjen alkupäivistä asti itse auto on aina ollut kaiken keskipiste, jota esitellään pyörivillä alustoilla tai piilotellaan kutkuttelevasti silkkikankaiden alla virallista julkistusta odottamassa. Mutta autot ja koko autoteollisuus ovat muuttumassa, kuten ovat myös autoja käyttävien ihmisten odotukset. Volvo kuvastaa näitä muutoksia Automobility LA -tapahtumassa.

Tapa, jolla kuluttajat kokevat automerkin, on tänä päivänä tärkeämpää kuin kromi, nahka tai hevosvoimat, Niinpä Volvon osastolla vierailijat voivat katsella tavallisesti autoille varattua tilaa ja ihmetellä yksinkertaista ja yllättävää julkistusta: Tämä ei ole auto”, joka näkyy myös artikkelin kuvituksessa.

Saattaa olla, että linjaus herättää muitakin tunteita kuin pelkkää riemua messuvieraiden keskuudessa.

Keskustelu konseptiautoja tärkeämpää

– Antamalla messutapahtumalle nimen Automobility LA järjestäjät ovat huomioineet alaamme koettelevat muutokset. Me haluamme osoittaa, että olemme ymmärtäneet sanoman, ja haluamme aloittaa keskustelun autoilun tulevaisuudesta. Sen sijaan, että toisimme paikalle konseptiauton, keskitymme keskustelemaan auton konseptista. Emme voita tänä vuonna messujen parhaan auton palkintoa, mutta se ei haittaa. Kyseessähän ei ole autonäyttely, kertoo Volvon tuotestrategiajohtaja Mårten Levenstam.

Vähintäänkin voimakkaan kannanoton lisäksi Volvolla on osastollaan useita interaktiivisia esityksiä eri yhteyspalveluista, kuten verkko-ostosten toimituspalvelusta ja auton jakamisesta, sekä Volvo 360 -konseptin tarjoamasta autonomisen ajamisen visiosta ja Volvon omasta autojen tilauspalvelusta, Care by Volvosta.

– Autoteollisuus on muuttumassa. Sen sijaan, että vain valmistamme ja myymme autoja, haluamme tarjota asiakkaille vapauden liikkua henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Asiakkaat saavat käyttöönsä auton lisäksi houkuttelevia erikoispalveluja, toteaa Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Volvolla uskotaan strategisten kumppanuuksien voimaan. Volvo on viime aikoina aloittanut yhteistyön uudentyyppisten kumppanien, kuten Amazonin, Googlen ja Nvidian, sekä teknologian start-upien, kuten Luminarin ja Zenuityn, kanssa.

Volvo kertoo antavansa uuden suunnan tulevaisuudelle Freedom to Move -periaatteen mukaisesti - henkilökohtaisella, kestävällä ja turvallisella tavalla. Yhtiön näkemys on se, että seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä puolet sen vuosittaisesta automyynnistä koostuu sähköautoista, kolmannes autoista on autonomisia ja merkki on vakiinnuttanut yli 5 miljoonaa suoraa asiakassuhdetta.

Lähde ja kuvituskuva: Volvo

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat