6.1.2023 Ajoneuvot Klassikko: BMW Neue Klasse ja uusi alku Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW on kokenut reilun satavuotisen historiansa aikana sekä ylä- että alamäkiä. Yksi isoimmista nousuista nähtiin 60-luvun alussa, kun yksi ainoa automalli pelasti koko yhtiön. Vuonna 1961 esitelty mutta vasta 1962 myyntiin tullut BMW 1500 loi kertaheitolla Quandtin perheelle tukijalan nousta yhdeksi Saksan merkittävimmistä teollisuusperheistä. BMW oli lähellä konkurssia 1960-luvulle tultaessa, ja yksi sen suuromistajista oli juuri Quandtit. Pöydällä oli jo ehdotus BMW:n myymisestä Daimler-Benzille, mutta tehtaan työntekijät olivat eri mieltä. Lopulta Herbert Quandt sijoitti lisää rahaa yhtiöön hankkien itselleen enemmistöosakkuuden. Hän uskoi velipuolensa Haraldin kanssa BMW:n tulevaisuuteen. Kannatti uskoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoney, money, money…BMW:n kokonaan uusi automalli, 1500, oli alustavissa suunnitelmissa jo 50-luvun lopulla, mutta tuotekehitykseen ei ollut rahaa. Tuolle autolle oli kuitenkin kaavailtu tärkeä rooli alati kasvavan ja vaurastuvan keskiluokan menohalujen tyydyttäjänä.Saksa oli nousemassa vauhdilla jaloilleen – vai pitäisikö sanoa pyörilleen. Toisen maailmansodan päättymisestä oli kulunut jo 15 vuotta.BMW:n Akilleen kantapää oli erittäin kapea mallisto: myytäväksi löytyi vain kääpiöauto Isetta, pikkuauto 700 sekä ylellinen mutta tappiota tuottava V8-mallisto 502/503/507. Näiden välissä oli tooooodella iso aukko. Näistä myyntimalleista vuonna 1959 valmistukseen tullut 700 oli itse asiassa jo se tuote, joka antoi BMW:lle ja myös Herbert Quandtille uskoa tulevaisuuteen. Ilman sitä BMW olisi todennäköisesti myyty Mercedekselle.700:n yläpuolelle tarvittiin kuitenkin nopeasti jotain lisää, ja 700:n menestys toi kassaan paljon kaivattua tuotekehitysrahaa. Tie oli avoin 1500:lle.Uusi luokkaBMW 1500 esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 1961, ja se oli yksi näyttelyn tähdistä. Se sai yleisöltä seisovat suosionosoitukset, ja BMW:lle rapisi jo messuilla mukavasti ennakkotilauksia. Autojen valmistus alkoi lopulta helmikuussa 1962, joskin tuotanto alkoi yskähdellen.BMW oli modernisoinut Münchenissä sijaitsevaa tehdastaan rajusti 1500:n tuotantoa varten, ja valmistuksen alkutaival oli lastentautien siivittämänä. Ilkeiden huhujen mukaan tähän oli osasyyllinen auton niukka kehitysbudjetti.Kauppa kuitenkin kävi. BMW:n tulevaisuus näytti nopeasti varsin valoisalta. Samalla 1500 loi BMW:lle sen imagon, mikä on kantanut nykypäiviin. 1500 oli siis suunnannäyttäjä, BMW:n tulevan menestyksen ensimmäinen kantava tukijalka.KeskiluokkaaTasan 4,5 metrin mittaisena Neue Klasse on oikean auton kokoinen, tosin vain nykyautoihin verrattuna kapeahko, leveyttä sillä on hieman reilut 1,7 metriä. Parkkiruutuihin jää siis vielä tilaa sivuille. Ja auton kulmat on muuten todella helppo hahmottaa auton sisältä.1500:n alusta koostuu jäykistä teräspaloista, joiden päälle kori oli hitsattu. Tavallaan voidaan siis puhua itsekantavan korin esiasteesta. Jousitus oli tuohon aikaan varsin moderni; sekä edessä että takana oli erillisjousitus – etuakselilla käytettiin ensi kertaa BMW:ssä McPhersoneita.Takajousitus ei sen sijaan kerännyt kehuja sen paremmin mukavuudestaan kuin luotettavuudestakaan. Hidastuvuus oli sentään kunnossa edestä löytyvien levyjarrujen ansiosta. Takana oli vielä rumpujarrut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi sydänNeue Klassen sydän oli uusi ja edistyksellinen 4-nelisylinterinen moottori. Sylinterinpäät olivat mm. alumiinia, nokka-akselit olivat sylinterinkannen yläpuolella, ja puristussuhde oli korkeahko 8,8:1.Iskutilavuudeltaan moottori oli vähemmän yllättäen 1,5-litrainen. Tehoa siinä oli 80 heppaa. Vuonna 1964 1500-malli korvattiin 83-hevosvoimaisella ja isommaksi poratulla 1600:lla. Autosta oli tosin esitelty jo vieläkin sporttisempi (90 hv!) 1800-malli. Tehoa siinä oli kolmasosa enemmän kuin pahimmissa kilpailijoissa eli Ford Taunuksessa ja Opel Rekordissa. Niin ikään uunituoreessa VW 1500:ssa oli tehoa puolestaan varsin vaatimattomat 45 heppaa.Näillä eväin 1800:sta tuli nopeasti koko mallisarjan myydyin versio, ja se sai myös uuden kutsumanimen: Neue Klasse. Tämä koeajamamme yksilö on valmistunut toukokuussa 1969, mutta se on vielä hyvin lähellä alkuperäistä 1500:ttä niin ulkoa kuin myös sisältä. Ajan patina näkyy, mutta muuten auto on loistavassa kunnossa.Myöhemmin Neue Klassesta esiteltiin vielä versiot 1800 TI, 1800 TI/SA, 2000, 2000 TI, 2000 tilux, 2000tii sekä 2000 chi. Näistä jälkimmäisten teho oli peräti 130 hevosvoimaa, mikä oli varsin suorituskykyisen auton mittari tuohon aikaan. Moottori säilyi modernisoituna tuotannossa aina vuoteen 1988 asti.Ja toki Neue Klassesta tehtiin myös coupé-versioita. Myös 60-luvun puolivälissä esitelty 2-ovinen ja lyhennetty 02-sarjalainen perustui Neue Klasseen.Aikoinaan moderni, nykyään klassikkoIkä on suhteellinen käsite. Neue Klasse on ihmisvuosilla laskettuna lähellä eläkeikää, ja koeajoautokin on ehtinyt jo 53-vuotiaaksi. Se näyttää ja tuntuu silti yllättävän modernilta.On helppo kuvitella ihmisten reaktiot aikoinaan 60-luvun alussa, kun he ovat hypänneet ensi kertaa 1500:n rattiin.Myös laatu tuntuu heti. Ovi aukeaa ja sulkeutuu pehmeästi, sitä ei tarvitse paiskata kiinni. Ohjaamo on niin selkeä kuin vain olla voi. Nykymittapuulla mitattuna se on myös karu. Etuistuin ei tue nykykäsitystä urheilullisuudesta, mutta näkyvyys ulos on erinomainen.Ja takapenkillä on suorastaan ruhtinaallisesti tilaa – niin jaloille kuin myös päälle.Tavaratila riitti 600-litraisena erinomaisesti myös perhematkailuun. Takaluukun saranointi herättää sympatiaa.Uudenlainen ajettavaMaltilliset 90 hevosvoimaa ei tunnu paperilla paljolta, mutta kun auto painaa vain 1130 kiloa, suorituskyky on riittävä. Moottori vääntää myös kivasti, se ei tunnu puhdittomalta. Suurin vääntömomentti 143 Nm löytyy 3000 kierroksen kohdalta. Kierroslukumittari oli lisävaruste.Auton keveys tuntuu mukavalta mutkissa, 14-tuumaiset ja 165-levyiset renkaat seuraavat halukkaasti ratin liikkeitä, joskaan ohjausta ei voi kehua kovin tarkaksi.Ja kuten aina vanhempien autojen kohdalla, vauhdin huuma on helppo tavoittaa jo maantienopeuksissa. Myös tuulen suhinat kasvavat selvästi vauhdin myötä. Ihanaa.Ajoasento on varsin kelvollinen. Kytkinpolkimen liike on pitkä, ja vaihdekeppiä saa vielä vatkata. Vaihteet sinänsä klonksahtelevat täsmällisesti sisään. Tästä on kiittäminen Porschea, joka on vaihteiston synkronoinnin takana.Bemareita on aina kehuttu ajajan autoiksi, ja tätä autoa on todellakin ajettava. Auto ei tee itsestään mitään. Jousitus on napakka mutta ei vielä epämukava. Suurin ero nykyautoihin tulee jarruista, joita saa polkea voimalla.Ajokokemus on miellyttävän aito. Tämä on sitä kuuluisaa ajamisen iloa!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ilmeNeue Klasse on myös se auto, jossa esiteltiin kuuluisa Hofmeisterin taite eli C-pilarin alaosassa oleva vekki. C-pilari ei ollut yksinkertaisesti riittävän vahva, joten sen rakennetta jouduttiin vahvistamaan ylimääräisellä taitoksella.Wilhelm Hofmeister vastasi paitsi tuon vekin itse asiassa koko auton muotoilusta, joskin konsulttiapuna hänellä oli italialainen Giovanni Michelotti. Michelotti oli myös nimi, joka möi autoja, olihan hän tehnyt mm. lukuisia Ferrareita.Muutamia outouksia ensimmäisissä autoissa toki oli. Ensialkuun 1500:ttä tankattaessa oli avattava takakontti, sivuläppä tuli vasta myöhempiin malleihin.Neue Klassen muotoilua voi pitää erittäin onnistuneena. Selkeä ja suoralinjainen sedanin kori, matalahko haikeula, kaksi pyöreää ajovaloumpiota, niiden keskellä kaksi kapeaa (!) munuaista maskissa, isot ikkunapinnat… kaikki on niin nättiä ja selkää. Ero auton esittelyn aikaan etenkin isompiin BMW:n malleihin eli Barokkienkeleihin oli suorastaan järkyttävän suuri. Tässäkin suhteessa siirryttiin siis uuteen aikaan.Eikä auton muotoja tarvinnut edes hirveästi veistellä myöhemmin. Mitäs sitä hyvää muuttamaan. Yhteensä Neue Klassea valmistettiin eri malleina vuosina 1962–72 noin 350 000 kappaletta. BMW:n tulevaisuus oli todellakin turvattu – varsinkin, kun auton seuraajaksi esiteltiin vuonna 1972 samaa muotokieltä jatkanut 5-sarja. BMW 1800 vm. 1969 Nelisylinterinen bensiinimoottori 1766 cm3 Teho 66 kW (90 hv) / 5250 r/min Vääntö 143 Nm / 3000 r/min 4-vaihteinen manuaali, takaveto Luvut Suorituskyky 0–100 km/h n. 13 s. Huippunopeus 166 km/h Kulutus n. 11 l/100 km Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 710 mm Korkeus 1 450 mm Akseliväli 2 550 mm Tavaratila 600 l Omamassa 1 070 kg Rengaskoko 165/80 R14 Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?