17.5.2018 Ajoneuvot Klassikko: rallin manttelinperijä – Lancia Delta HF Integrale vm. 1988 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin numerossa 5/2018 muistelemme rallin A-ryhmän kultavuosia ja koeajamme 30-vuotiaan Lancia Delta HF Integralen, joka voitti lajin parissa miltei kaiken mahdollisen. Lancia Delta HF 4WD, ja sen jalostettu versio HF Integrale, päätyivät rallipolulle ikävän sattuman kautta.Kun turboahdettu ja nelivetoinen Delta HF 4WD -siviilimalli esiteltiin Torinon autonäyttelyssä huhtikuussa 1986, kukaan ei aavistanut, että sama auto kantaisi rallin MM-sarjan päävastuun jo seuraavan vuoden alusta alkaen.Ehei. Varta vasten ralliin rakennetut superautot elivät kukoistuskauttaan, ja Lancian tehdastallin ykkösnyrkki Henri Toivonen näytti etenevän nelivetoisella, keskimoottorisella ja tupla-ahdetulla Delta S4:llä kohti ansaittua maailmanmestaruutta.Seuraavana MM-ohjelmassa ajettu Korsikan ralli muutti kuitenkin kaiken. Toivonen syöksyi kartanlukijansa Sergio Creston kanssa ylivoimaisesta johtoasemasta rotkoon, ja Lancia syttyi räjähdysmäisesti palamaan. Molemmat autossa olleet kuolivat tapahtumapaikalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaimet A-ryhmäänAutourheilun kattojärjestö FISA ilmoitti välittömästi Korsikan jälkeen, että rallin MM-sarjan siihenastinen pääluokka B-ryhmä kiellettäisiin kauden 1986 päätteeksi. Tilalle astuisivat tuotantoautoihin perustuvat ja turvallisemmat A-ryhmän autot. Lancian juuri esitelty Delta HF 4WD istui uusiin sääntöihin täydellisesti, joten se valjastettiin pikapikaa tehdaskilpurin aihioksi. Tulokset puhuivat kaudella 1987 puolestaan: Lancia voitti 11 rallista kahdeksan ja nappasi sekä kuljettajien että automerkkien mestaruudet.Italialaiset tiedostivat kuitenkin, että etumatka kilpailijoihin ei säilyisi ikuisesti, vaan ralliasetta täytyi kehittää edelleen. Syntyi Delta HF Integrale, mestariauton evoluutiopainos, joka oli edeltäjästään poiketen suunniteltu puhtaasti kilpailutoiminnan ehdoilla.Ensimmäinen evoluutioHF Integralen näkyvimpänä erona olivat levitetyt lokasuojat, jotka mahdollistivat kookkaampien pyörien sekä jarrujen käytön. Parempi jäähdytys sekä isompi ahdin nostivat siviiliversion tehon 165:sta 185 hevosvoimaan, ja rallipainoksessa yllettiin jo 270 hv:n lukemiin.Kuva: valmistajaVaikka menneen B-ryhmän yli 500 hevosvoiman tehoihin olikin vielä matkaa, uusille A-ryhmäläisille kellotetut ajat painuivat pian samoihin lukemiin niin testiradoilla kuin erikoiskokeillakin. Etumatka oli siis ajettu kiinni jo reilussa vuodessa.Delta HF Integrale oli, jos mahdollista, vielä edeltäjäänsäkin HF 4WD:tä menestyksekkäämpi ralliase. Ylivoimasta kertoo parhaiten se, että kaudella 1988 vain yksi voitto 11 mahdollisesta lipsahti muille, ja molemmat mestaruudet olivat itsestään selvä juttu.Kaikkiaan Deltalla voitettiin kuusi peräkkäistä valmistajien mestaruutta ja neljä kuljettajien maailmanmestaruutta. Tarina oli ohitse vasta vuonna 1994, jolloin HF 4WD:n lanseerauksesta oli kulunut jo kokonaiset kahdeksan vuotta. Pedon pauhuaPääsimme kokeilemaan näissä kuvissa esiintyvää Delta HF Integralea Suomen teillä. Viimeistään moottorin käynnistys todistaa, että Integrale lukeutuu aidosti petojen sukuun – eikä nyt puhuta niistä säälittävistä herjoista, joita edullisempien italialaisautojen omistajat ovat vuosikymmenten ajan joutuneet kuulemaan.Käy läpi koko fiilistely ja A-ryhmän täydellinen tarina uusimmasta Moottorin numerosta 5/2018. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä Lehtipisteestä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti