17.5.2018 Ajoneuvot Klassikko: rallin manttelinperijä – Lancia Delta HF Integrale vm. 1988 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin numerossa 5/2018 muistelemme rallin A-ryhmän kultavuosia ja koeajamme 30-vuotiaan Lancia Delta HF Integralen, joka voitti lajin parissa miltei kaiken mahdollisen. Lancia Delta HF 4WD, ja sen jalostettu versio HF Integrale, päätyivät rallipolulle ikävän sattuman kautta.Kun turboahdettu ja nelivetoinen Delta HF 4WD -siviilimalli esiteltiin Torinon autonäyttelyssä huhtikuussa 1986, kukaan ei aavistanut, että sama auto kantaisi rallin MM-sarjan päävastuun jo seuraavan vuoden alusta alkaen.Ehei. Varta vasten ralliin rakennetut superautot elivät kukoistuskauttaan, ja Lancian tehdastallin ykkösnyrkki Henri Toivonen näytti etenevän nelivetoisella, keskimoottorisella ja tupla-ahdetulla Delta S4:llä kohti ansaittua maailmanmestaruutta.Seuraavana MM-ohjelmassa ajettu Korsikan ralli muutti kuitenkin kaiken. Toivonen syöksyi kartanlukijansa Sergio Creston kanssa ylivoimaisesta johtoasemasta rotkoon, ja Lancia syttyi räjähdysmäisesti palamaan. Molemmat autossa olleet kuolivat tapahtumapaikalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAvaimet A-ryhmäänAutourheilun kattojärjestö FISA ilmoitti välittömästi Korsikan jälkeen, että rallin MM-sarjan siihenastinen pääluokka B-ryhmä kiellettäisiin kauden 1986 päätteeksi. Tilalle astuisivat tuotantoautoihin perustuvat ja turvallisemmat A-ryhmän autot. Lancian juuri esitelty Delta HF 4WD istui uusiin sääntöihin täydellisesti, joten se valjastettiin pikapikaa tehdaskilpurin aihioksi. Tulokset puhuivat kaudella 1987 puolestaan: Lancia voitti 11 rallista kahdeksan ja nappasi sekä kuljettajien että automerkkien mestaruudet.Italialaiset tiedostivat kuitenkin, että etumatka kilpailijoihin ei säilyisi ikuisesti, vaan ralliasetta täytyi kehittää edelleen. Syntyi Delta HF Integrale, mestariauton evoluutiopainos, joka oli edeltäjästään poiketen suunniteltu puhtaasti kilpailutoiminnan ehdoilla.Ensimmäinen evoluutioHF Integralen näkyvimpänä erona olivat levitetyt lokasuojat, jotka mahdollistivat kookkaampien pyörien sekä jarrujen käytön. Parempi jäähdytys sekä isompi ahdin nostivat siviiliversion tehon 165:sta 185 hevosvoimaan, ja rallipainoksessa yllettiin jo 270 hv:n lukemiin.Kuva: valmistajaVaikka menneen B-ryhmän yli 500 hevosvoiman tehoihin olikin vielä matkaa, uusille A-ryhmäläisille kellotetut ajat painuivat pian samoihin lukemiin niin testiradoilla kuin erikoiskokeillakin. Etumatka oli siis ajettu kiinni jo reilussa vuodessa.Delta HF Integrale oli, jos mahdollista, vielä edeltäjäänsäkin HF 4WD:tä menestyksekkäämpi ralliase. Ylivoimasta kertoo parhaiten se, että kaudella 1988 vain yksi voitto 11 mahdollisesta lipsahti muille, ja molemmat mestaruudet olivat itsestään selvä juttu.Kaikkiaan Deltalla voitettiin kuusi peräkkäistä valmistajien mestaruutta ja neljä kuljettajien maailmanmestaruutta. Tarina oli ohitse vasta vuonna 1994, jolloin HF 4WD:n lanseerauksesta oli kulunut jo kokonaiset kahdeksan vuotta. Pedon pauhuaPääsimme kokeilemaan näissä kuvissa esiintyvää Delta HF Integralea Suomen teillä. Viimeistään moottorin käynnistys todistaa, että Integrale lukeutuu aidosti petojen sukuun – eikä nyt puhuta niistä säälittävistä herjoista, joita edullisempien italialaisautojen omistajat ovat vuosikymmenten ajan joutuneet kuulemaan.Käy läpi koko fiilistely ja A-ryhmän täydellinen tarina uusimmasta Moottorin numerosta 5/2018. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä Lehtipisteestä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster