1.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kansansuosikin kaasuversio – Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC suomalaisautoilijoiden vasta uudistuneen ikisuosikin kaasuversio, joka hellii omatuntoa ja lompakkoa. Hyvää: kulutus, ajettavuus, sisätilat, viimeistely. Huonoa: tiheä kaasun tankkaustarve, keulailme, epäreilu verokohtelu. Koeajettu kaasuauto Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style DSG on perusvarma järkivalinta. Octavia on valmistajansa syömähammas Suomessa, eikä ihme, onhan auton hinta-laatusuhde puhutteleva ja perusominaisuudet kuten ajettavuus, sisätilat, viimeistely ja malliston kattavuus hyvällä tolalla.Octavian puolesta puhuu myös sen pitkäaikainen menestys: Suomen teillä on paljon eri-ikäisiä Octavioita, joten auton jälleenmyynti onnistunee vaivattomasti myös omatoimisesti. Kun myyntihinta on kohdillaan, löytyy aina uudempaa Octaviaa etsiviä.Uudistuneen automallin valtteja ovat aiempaa kattavampi avustinkatras, kattavampi liitettävyys ja hieman hiottu ulkonäkö, jonka erottuvin muutos on uusi keulailme. Ymmärrän hyvin heitäkin, joiden mielestä edeltävä keulailme oli tyylikkäämpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeampi hankintahintaMonella on edelleen epäilyksiä kaasuauton suhteen. Kaasuautoilun hidasteista kaksi vahvinta ovat korkeampi hankintahinta ja tankkausverkoston maantieteellinen kattavuus. Jos haluaa ajaa kaasulla, on riesana myös tiheähkö kaasun tankkaustarve. Maahantuoja voi muokata automalliensa keskinäistä suosiota hinnoittelulla, etenkin kun tarjolla on kattava valikoima varuste- ja voimalinjaversioita kuten Škoda Octaviassa.1,4-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettu kaasu-Octavia on hinnaltaan erittäin lähellä vastaavaa (Style, DSG) litraisella TSI-moottorilla varustettua versiota, hinnat ovat 28 912 ja 28 191 euroa. Vastaavan 1,4-litraisen TSI-moottoriversion hinta on 30 507 euroa.Verkosto tiuheneeKoeajossa kaasu-Octavian käskijä ei havaitse kuin auton mittaristosta, milloin edetään kaasulla, milloin bensiinillä. Auto liikkuu kaasun voimin. Kaasun loputtua matka jatkuu katkeamattomasti bensiinillä.Bi-fuel-auton kiihtyvyydessä tai muissa kyvyissä ei ole eroa kumman käyttövoiman voimin etenee.Kahden käyttövoiman yhteisesti takaama toimintamatka täysin tankein on hyvinkin riittävä 1 300 kilometriä, joista noin 400 kilometriä taittuu kaasulla.Kaasuauto on järkihankinta heille, jotka asuvat lähellä tankkausasemaa tai joiden arkiset vakioreitit vievät tankkausaseman lähelle.Tankkausasemia on 27. Niitä löytyy Helsingin ja Espoon lisäksi muun muassa Lohjalta, Mäntsälästä, Porvoosta, Riihimäeltä, Kotkasta, Kouvolasta, Haminasta, Lahdesta, Tampereelta, Turusta ja Joutsasta. Verkosto on tihentymässä, sillä yksistään Gasumin tankkausasemia on tulossa 35 uutta kymmenen vuoden aikana.Edullisia kilometrejäKaasuauton käyttökulut ovat erittäin kohtuulliset. Tätä kirjoitettaessa biokaasun litroiksi muunnettu hinta on 0,928 euroa / litra ja maakaasun 0,776 e / litra.Octaviaan voi tankata joko biokaasua tai maakaasua, jotka molemmat ovat kemiallisesti metaania. Biokaasu on uusiutuva polttoaine ja sikäli ympäristöystävällisempi valinta. Gasumin liikennebiokaasun raaka-aineet ovat sataprosenttisesti kotimaisia ja uusiutuvia.Biokaasu tuotetaan kotitalouksien, teollisuuden ja kaupan biohajoavista jätteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOutoa verotustaKaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Koeajetun Octavian omistaja saa vuosittain maksaa 215 euroa käyttövoimaveroa. Verokohtelu on outo. Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta vastaavaa bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin, tulisihan se kalliimmaksikin kuin kaasulla ajaminen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Roman RazinkovLisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-combi/ Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja