7.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 – sähköä fiksusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on itse asiassa hämmentävää, miten paljon jo pienestä sähköavusta on iloa taajamissa paljon ajaville. Peugeot 3008 ja 5008 saivat sähköä voimalinjoihinsa 48 voltin hybridijärjestelmän muodossa. Olemme käyneet jo tekniikkaa läpi 5008:n koeajon yhteydessä. Kompaktimmassa 3008:ssa on käytössä samat palikat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso oivallusMuistan sen, kun itse heräsin ensimmäisen kerran tosissani ajattelemaan pienen perushybridin etuja. Kyseessä oli erään toisen autonvalmistajan koeajo Hollannissa kesällä 2012 – siis 11 vuotta sitten. Koeajojen yhteydessä toimittajille järjestettiin "leikkimielinen” kilpailu siitä, kuka ajaa koeajolenkistä suurimman osan pelkällä sähköllä.Ajoin tuolloin 44 kilometrin matkasta hieman yli puolet pelkällä sähköllä. Tuon auton akun kapasiteetti oli suurin piirtein sama kuin mitä Peugeotin 48 voltin hybridijärjestelmässä nyt – siis alle yksi kilowattituntia.Pelkällä sähkölläJa vaikka 3008:n sähkömoottori on myös pieni ja teholtaan vain 21 kW (28 hv), sen avulla päästään liikkeelle nätisti kiihdytettäessä. Sähkömoottorihan sijaitsee kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston yhteydessä.Voimalinjassa palikoiden järjestys on: voimalinjan alussa on polttomoottori, sitten seuraavat irrotuskytkin, sähkömoottori, kaksoiskytkinvaihteisto, vetoakselit ja komponenttiketjun päässä viimeisenä vielä etupyörät.Sähköllä edetään aina silloin, kun se vain on mahdollista eli 1,2-litrainen polttomoottori sammuu. Tämän toki huomaa ajossa, mutta mitään häiritsevää nytkähdystä ei tapahtumaan liity.Pelkällä sähköllä ajettaessa sähkömoottorista kuuluu hiljaista vihellystä/ujellusta, mutta siihenkin tottuu pian. Eikä alle 0,9 kWh akussa edes riitä virtaa kovin pitkiin yhtämittaisiin sähköajoihin, sillä käytössä oleva kapasiteetti on vain 0,43 kWh.Rullaten ja energiaa talteen ottaenTekniikka tekee tänä päivänä paljon mahdolliseksi, mutta tärkein kulutukseen vaikuttava yksittäinen tekijä istuu silti yhä ratin ja kuskin penkin selkänojan välissä. Ja etenkin sähkön myötä oikea ajotapa on noussut vieläkin tärkeämmäksi.Taloudellisinta on antaa auton rullata aina kuin mahdollista. Jalka kannattaa siis nostaa aina kaasulta kuin ajotilanne sen sallii. Ja kun vauhtia pitää hidastaa, se kannattaa tehdä pehmeästi ennakoiden ja kaikki mahdollinen jarrutusenergia talteen ottaen. Ennakoiva ajo on muutenkin taloudellisen ajon a ja o.Suurimmillaan sähköstä saatava etu on taajamissa, kun autoa kiihdytetään ja jarrutetaan jatkuvasti. Polttoainetta säästyy urbaanissa liikenteessä pari litraa sadalla kilometrillä. Maan- ja moottoritiellä etu jää selvästi pienemmäksi.Peugeotin kertoo, että sen kevythybridillä on mahdollista ajaa taajamissa puolet kaikista ajoista pelkällä sähköllä. Lyhyen koeajon perusteella tämä väittämä vaikuttaisi todenmukaiselta… kunhan kuljettaja vain omaksuu järjestelmän vaatiman ajotavan, jotta hybridivoimalinjasta saadaan kaikki etu irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu isossa kuvassaSe, miten paljon jo pienestä akusta ja sähkömoottorista saadaan irti, on tietysti ilahduttava asia, koska kuluttaja säästää polttoainetta ja tuottaa siten vähemmän hiilidioksidipäästöjä ilman että tekniikasta tarvitsee maksaa maltaita.Kevyt hybridijärjestelmä on myös nimensä mukaisesti kevyt. Komponentit eivät lisää auton massaa liikaa. Tämäkin on hyvä asia sen ison kuvan kannalta.Mutta on kevythybrideissä vielä kolmaskin idea. Niissä rajallisia raaka-aineita tarvitaan vähemmän kuin täyssähköautoissa, joiden akkujen kapasiteetit ovat kasvamassa jopa turhankin suuriksi.Toki ladattavassa hybridissä sähköä hyödynnetään vielä normaalihybridiä enemmän, mutta se edellyttää sitä, että akkua todellakin ladataan aina kuin vain mahdollista. Muutoin autossa kuljetetaan mukana vain turhaa kuollutta painoa – useimmin lähemmäs parisataa kiloa.Ja olkaamme onnellisia siitä, että tarjolla on vielä riittävästi erilaisia vaihtoehtoja, joista valita. Yhtä kaikille sopivaa ratkaisua kun ei ole oikeasti olemassa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaPeugeot 3008 48 V kevythybridi Hinta ei ilmoitettu Moottori Kevythybridi, 1199 cm3 bensaturbo, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto Teho Polttomoottori 100 kW (136 hv) 5500 r/min Sähkömoottori 21 kW (28 hv) Vääntö Polttomoottori 230 Nm/1750 r/min Sähkömoottori 550 Nm Akku 0,9 kWh litium-ioni, käytettävissä 0,43 kWh WLTP-kulutus 5,6 l/100 km CO2-päästöt 126 g/km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus: 4447 mm, leveys: 1841 mm, korkeus: 1620 mm, akseliväli: 2675 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa