7.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 – sähköä fiksusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se on itse asiassa hämmentävää, miten paljon jo pienestä sähköavusta on iloa taajamissa paljon ajaville. Peugeot 3008 ja 5008 saivat sähköä voimalinjoihinsa 48 voltin hybridijärjestelmän muodossa. Olemme käyneet jo tekniikkaa läpi 5008:n koeajon yhteydessä. Kompaktimmassa 3008:ssa on käytössä samat palikat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso oivallusMuistan sen, kun itse heräsin ensimmäisen kerran tosissani ajattelemaan pienen perushybridin etuja. Kyseessä oli erään toisen autonvalmistajan koeajo Hollannissa kesällä 2012 – siis 11 vuotta sitten. Koeajojen yhteydessä toimittajille järjestettiin "leikkimielinen” kilpailu siitä, kuka ajaa koeajolenkistä suurimman osan pelkällä sähköllä.Ajoin tuolloin 44 kilometrin matkasta hieman yli puolet pelkällä sähköllä. Tuon auton akun kapasiteetti oli suurin piirtein sama kuin mitä Peugeotin 48 voltin hybridijärjestelmässä nyt – siis alle yksi kilowattituntia.Pelkällä sähkölläJa vaikka 3008:n sähkömoottori on myös pieni ja teholtaan vain 21 kW (28 hv), sen avulla päästään liikkeelle nätisti kiihdytettäessä. Sähkömoottorihan sijaitsee kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston yhteydessä.Voimalinjassa palikoiden järjestys on: voimalinjan alussa on polttomoottori, sitten seuraavat irrotuskytkin, sähkömoottori, kaksoiskytkinvaihteisto, vetoakselit ja komponenttiketjun päässä viimeisenä vielä etupyörät.Sähköllä edetään aina silloin, kun se vain on mahdollista eli 1,2-litrainen polttomoottori sammuu. Tämän toki huomaa ajossa, mutta mitään häiritsevää nytkähdystä ei tapahtumaan liity.Pelkällä sähköllä ajettaessa sähkömoottorista kuuluu hiljaista vihellystä/ujellusta, mutta siihenkin tottuu pian. Eikä alle 0,9 kWh akussa edes riitä virtaa kovin pitkiin yhtämittaisiin sähköajoihin, sillä käytössä oleva kapasiteetti on vain 0,43 kWh.Rullaten ja energiaa talteen ottaenTekniikka tekee tänä päivänä paljon mahdolliseksi, mutta tärkein kulutukseen vaikuttava yksittäinen tekijä istuu silti yhä ratin ja kuskin penkin selkänojan välissä. Ja etenkin sähkön myötä oikea ajotapa on noussut vieläkin tärkeämmäksi.Taloudellisinta on antaa auton rullata aina kuin mahdollista. Jalka kannattaa siis nostaa aina kaasulta kuin ajotilanne sen sallii. Ja kun vauhtia pitää hidastaa, se kannattaa tehdä pehmeästi ennakoiden ja kaikki mahdollinen jarrutusenergia talteen ottaen. Ennakoiva ajo on muutenkin taloudellisen ajon a ja o.Suurimmillaan sähköstä saatava etu on taajamissa, kun autoa kiihdytetään ja jarrutetaan jatkuvasti. Polttoainetta säästyy urbaanissa liikenteessä pari litraa sadalla kilometrillä. Maan- ja moottoritiellä etu jää selvästi pienemmäksi.Peugeotin kertoo, että sen kevythybridillä on mahdollista ajaa taajamissa puolet kaikista ajoista pelkällä sähköllä. Lyhyen koeajon perusteella tämä väittämä vaikuttaisi todenmukaiselta… kunhan kuljettaja vain omaksuu järjestelmän vaatiman ajotavan, jotta hybridivoimalinjasta saadaan kaikki etu irti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu isossa kuvassaSe, miten paljon jo pienestä akusta ja sähkömoottorista saadaan irti, on tietysti ilahduttava asia, koska kuluttaja säästää polttoainetta ja tuottaa siten vähemmän hiilidioksidipäästöjä ilman että tekniikasta tarvitsee maksaa maltaita.Kevyt hybridijärjestelmä on myös nimensä mukaisesti kevyt. Komponentit eivät lisää auton massaa liikaa. Tämäkin on hyvä asia sen ison kuvan kannalta.Mutta on kevythybrideissä vielä kolmaskin idea. Niissä rajallisia raaka-aineita tarvitaan vähemmän kuin täyssähköautoissa, joiden akkujen kapasiteetit ovat kasvamassa jopa turhankin suuriksi.Toki ladattavassa hybridissä sähköä hyödynnetään vielä normaalihybridiä enemmän, mutta se edellyttää sitä, että akkua todellakin ladataan aina kuin vain mahdollista. Muutoin autossa kuljetetaan mukana vain turhaa kuollutta painoa – useimmin lähemmäs parisataa kiloa.Ja olkaamme onnellisia siitä, että tarjolla on vielä riittävästi erilaisia vaihtoehtoja, joista valita. Yhtä kaikille sopivaa ratkaisua kun ei ole oikeasti olemassa.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaPeugeot 3008 48 V kevythybridi Hinta ei ilmoitettu Moottori Kevythybridi, 1199 cm3 bensaturbo, 6-v. kaksoiskytkinautomaatti, etuveto Teho Polttomoottori 100 kW (136 hv) 5500 r/min Sähkömoottori 21 kW (28 hv) Vääntö Polttomoottori 230 Nm/1750 r/min Sähkömoottori 550 Nm Akku 0,9 kWh litium-ioni, käytettävissä 0,43 kWh WLTP-kulutus 5,6 l/100 km CO2-päästöt 126 g/km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus: 4447 mm, leveys: 1841 mm, korkeus: 1620 mm, akseliväli: 2675 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti