13.6.2024

Koeistuttu: Alpine A290 – Renault 5:n raisuli velipuoli

Kuva Vesa Eskola

Suomeen saatiin 13.6. virallisesti uusi automerkki, kun Bassadone Automotive Nordiciin kuuluva Nordic Automotive Services Oy aloittaa Alpinen maahantuonnin. Suomeen tuodaan kuitenkin vain sähköautoja.

Ah, Alpine. Yksi noita erikoisia autotarinoita, joita maailma on pullollaan – ja joista yhä useampi on painunut valitettavasti jo unholaan. Alpine muistetaan ennen kaikkea kevyistä ja urheilullisista autoistaan, jolla on ajettu mm. rallia – ja jopa voitettu rallin maailmanmestaruus valmistajana. Vuosi oli 1973, ja auto oli legendaarinen A110.

Alpinen uuden tulemisen kivijalka – ja ainoa sellainen – on ollut uusi ja vuona 2017 lanseerattu A110.  Pian sekin painuu tosin unholaan, kun Alpine keskittyy tulevaisuudessa vain täyssähköautojen valmistamiseen. Ensimmäinen näistä eli sähköinen A290 esiteltiin näyttävästi tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajojen valmisteluiden yhteydessä, jossa Alpine on mukana Hyperautojen luokassa. Me puolestaan pääsimme kurkkaamaan uutta sähikäistä jo ennakkoon Pariisissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luca de Meon visio

Italialainen Luca de Meo on yksi Euroopan tunnetuimpia autoalan johtajia, joka on uransa aikana ehtinyt olla monessa mukana. Hän oli lanseeraamassa uutta Fiat Viissatasta, johtamassa Lanciaa, tekemässä VW up!:sta trendibrändiä, mukana Cupran synnyttämisessä – ja nykyisin hän häärää Renaultin pääjohtajana.

Luca on markkinointimies, joka rakastaa tarinoita ja niiden avulla luotavia brändejä. Siksi Alpine ja etenkin sen urheilullisuus on luonnollisesti lähellä herran sydäntä.

Vuoteen 2026 mennessä on luvassa kolme uutta automallia. Ensimmäinen on siis näissä kuvissa esiintyvä A290. Sitten on luvassa Crossover eli GT X-Over, joka kasataan Renault-Nissan-allianssin sähköautoille tarkoitetun CFM-EV-perusrakenteen päälle. Kolmas uusi tuote on sitten sähköversio A110:stä. Siitä saatiin jo vilaus vuoden 2022 Pariisin autonäyttelyssä, missä Alpinen osastolla oli esillä A110 E-ternité -konsepti.

Vuoteen 2030 mennessä Alpinella pitäisi olla jo seitsemän uutta mallia, joten vauhtia pitää. Yksi näistä uusista malleista on luultavasti uudelleen henkiin herätetty A310 nelipaikkaisena urheiluautona.

Rellu Vitosen sisar

Teknisesti Alpine A290 on lähellä jo koeistumaamme Renault 5 -mallia. Autoissa on kuitenkin eroja. Perusrakenne molemmissa on sama AmpR Small.

Akustoissa on pieni ero. Renault tulee tarjolle kahdella akkukoolla, Alpine vain näistä yhdellä eli suuremmalla. Sen kapasiteetti on 52 kWh, minkä luvataan riittävän 380 ajomatkaan. Virtaa otetaan vastaan maksimissaan sinänsä vaatimattomalla 100 kW teholla.

A290:n strategiset mitat ovat: pituus 3990 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1520 mm ja akseliväli 2530 mm. Renaultiin verrattuna suurin visuaalinen ero on leveydessä, jota on lähes kuusi senttiä enemmän. Myös raideleveyksissä on eroa, jota on Alpinessa 60 milliä enemmän. Se antaa sille hieman tiessä istuvamman ja sporttisemman olemuksen. Tätä korostetaan vielä autossa vakiona olevilla 19-tuumaisilla renkailla. Alpine on myös Renaultia hieman pidempi.

Edessä niiden vanteiden välistä pilkottavat Brembon nelimäntäiset jarrusatulat – samat, joita käytetään nykyisessä A110:ssä. Myös jousitusta on parannettu Renaultiin verrattuna. Iskunvaimennukseen on panostettu esimerkiksi selvästi enemmän kuin Renaultissa. Alpinen pitää kuitenkin olla uskollinen geeniperimälleen.

Muodoiltaan A290 on sama kuin Renault 5, mutta siinä on hauskoja lisäkkeitä. Näistä näkyvin on hauskasti ylimääräisiä lisävaloja muistuttavat X:llä merkatut valot keulalle. Samanlaiset löytyvät jatkossa kaikkien uusien Alpine-mallien keulalta. Autossa on paljon samaa kuin mitä on nähty jo A290_β-konseptiautossa.

Ensinäkemältä pidämme Alpinen muotoilusta. A290:ssä on hienoja yksityiskohtia, sen olemus on terhakka olematta teennäinen. Se näyttää hyvin tiessä istuvalta, sellaiselta, jota on hauska lähteä ulkoiluttamaan taajamien ulkopuolellekin. Hyvää ajokokemusta tukee myös taka-akselilta löytyvä monivarsituenta.

Toki kokonaisuus olisi voinut olla vieläkin räyhäkämpi, ja tällaisiakin vaihtoehtoja varmaan kokeiltiin, mitä muotoilijoiden esillä olevissa skisseissä näkyi. Autonvalmistuksen realiteetit ovat kuitenkin sellaiset, ettei korista voinut tehdä lopulta niin kovin erilaista kuin mitä se on Renaultissa. Mutta kuten sanottua, pienillä yksityiskohdilla Alpinelle on saatu hauska omanlaisensa persoona.

Sporttinen kabiini

Ohjaamo on sekin arkkitehtuuriltaan yhtenäinen Renaultin kanssa, mutta Alpine-lisukkeita on ripoteltu ympäriinsä.

Kolmipuolainen ja nappanahalla päällystetty melko paksu ratti istuu hyvin käteen. Tunnelma on heti sporttinen. Ratissa on useampi nappi hieman F1-ratin tyyliin. RCH määrittää jarrutusenergian talteenoton tason.

Punainen OV-nappi (Overtake) antaa puolestaan lisää tehoa niin kauan kuin nappia painetaan (max. 10 sekuntia), ja ajotilavalitsimesta valitaan haluttu ajoasetus: Save, Normal, Sport ja Personal. Lisäksi kytkimet on puheohjaukselle, puhelimelle, ajoavustimille sekä 10,25-tuumaisen digitaalisen mittariston näytön säätämiseen. Vaihdevipua ei sen sijaan löydy, vaikka Renaultissa sellainen on.

Mittariston näkymää voidaan säätää. Vaihtoehtoja on neljä. Mittariston – kuten myös keskikonsolin näytössä on jotain samaa kuin videopeleissä. Myös OV-napin käytössä on jotain pelimäistä. Kosketusnäyttöön saa myös telemetriatietoja F1-tyyliin. Tietoa on tarjolla myös rengaslämmöistä (!)

Alpinessa vaihteistoa komennetaan A110-tyyliin keskikonsoliin sijoitetuista kytkimistä. Keskikonsoli on korkeampi kuin Renaultissa. Tämä korostaa urheilullisuutta, kun Renaultin kojelauta on puolestaan hieman käytännöllisempi lukuisine säilytylokeroineen.

Kojelaudassa on 10,1-tuumainen kosketusnäyttö, joka on kallistettu hieman kuljettajaan päin. Näytön alla on rivi nappuloita ilmastoinnin säätämiseen. Käyttöjärjestelmänä on Android Automotive, eli Googlen käyttäjät ovat innoissaan. Navigointi on helppo synkata muiden laitteiden kanssa, ja myös puheohjaus tukeutuu Googlen logiikkaan.

Istuimet ovat paremmissa varustetasoissa varsin sporttiset ja tukevat kroppaa kivasti. Nappanahkaa löytyy myös paljon verhoilusta. Me pidämme tästä. Ei maailma sillä pelastu, jos kaikki autonvalmistajat siirtyvät vegaaneiksi.

Ohjaamoon on saatavilla muutenkin kivasti erilaisia tyylivaihtoehtoja oman maun mukaan.

A290 painaa 1479 kiloa, mikä ei ole pikkuautoksi vähän, mutta ei myöskään sähköautoksi aivan mahdottomasti. Akun osa tästä on reilut 300 kiloa.

Tavaratila on alle neljä metriä pitkään auton varsin kookas, se vetää peräti 326 litraa. Takapenkillä matkustaa aikuinenkin lyhyen matkaa vielä kohtalaisen mukavasti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttinen ajettava?

Alpinen edustajat kehuivat esittelytilaisuudessa A290:n olevan urheilullisen ajettavan, jossa on kiinnitetty erityistä huomiota tuntuman korostamiseen niin ohjauksessa kuin myös jarruissa.

Esittelytilaisuudessa kerrottiin kolmesta eri renkaasta, jotka on kaikki suunniteltu yhdessä Michelinin kanssa A290:ä varten. Michelin Pilot Sport EV on kesärengas, joka on suunniteltu eritoten taloudelliseen ajoon. Pilot Sport S5 on sitten urheilullisempaa ajoa korostavan valinta. Kolmas rengas on Keski-Euroopan talvirengas Pilot Alpin 5. Suomen talvirengasvalinnat selviävät myöhemmin.

Kun Renault 5:ssä on tehoa versiosta riippuen 95–150 hevosvoimaa, Alpineen on ladattu selvästi enemmän ruutia. Jo perusversioissa on tehoa 180 hevosvoimaa, tehoversioissa (GT Performance ja GTS) 220 hevosvoimaa. Sitäkään ei kysyttäessä suljettu pois, että enemmänkin on luvassa jossain vaiheessa. Ehkäpä R-version myötä? Maksimivääntö on versiosta riippumatta aina sama 300 Nm.

Alpinen insinöörit kehuivat myös vuolaasti sitä, miten ajettavuuteen on kiinnitetty huomiota, jotta kiihtyvyys ja myös hidastuvuus tuntuvat ”aidosti” urheilullisilta. Sekä kaasun vaste että jarrutuntuma pitäisivät kuulemma olla erinomaiset. Myös ohjauksen pitäisi olla tavallista tunnokkaampi. Painonjakauma on varsin mukava 57/43.

Moottoriäänet tietysti puuttuvat, mutta niiden tilalle saa synteettistä pörinää. Vaihtoehtoja on kaksi. Kumpikaan ei kuitenkaan pyri imitoimaan polttomoottoria. Sporttisempi ääni on itse asiassa sähkömoottorin oma ääni, jota on tehostettu ja sämplätty urheilulliseen suuntaan. Jokainen voi sitten ensi vuonna käydä kokeilemassa, mitä on mieltä toteutuksesta, kun Alpine A290 saapuu Suomeen ensi keväänä. Hinnat selviävät lähempänä myynnin aloitusta. Edullisin varustetaso tulee olemaan GT, jonka hinnan arvioidaan jäävän alle 40 000 euroon.

Arjen luksusta

Ja koska Alpine on tavallaan paitsi Renaultin sporttisempi myös ylellisempi sisar, sen varustelistalta löytyy tämän mukaisia varusteita. Parhaimmalta näistä korvaan kuulostaa Devialet’n valmistava äänentoistojärjestelmä. Vaikka kaiuttimia ei ole kuin yhdeksän, äänenlaatu on häkellyttävän hyvä.

Kuuntelimme autossa esittelytilaisuudessa hyvän äänentoiston demoamiseen usein käytettyä Eaglesin Hotel Californian vuoden 1994 live-versiota monikanavaisella surround-äänellä, ja äänentoiston kautta pystyi erottamaan sormien liukumisen kitaran kielillä. Olemme vaikuttuneita. Äänentoistossa on myös esivalinnat erityyppisille kuuntelukokemuksille. Adelen Rolling In The Deep kuulosti muhkealta vastaavasti monikanavaisesti ja surroundina kuunneltuna

Podcasteille on niillekin esimerkiksi oma asetuksensa, kun halutaan korostaa puheen selkeyttä. Tämä kaikki on herkkua sähköautossa, jotka ovat jo lähtökohtaisesti hiljaisia. Olemme toki kuunnelleet vastaavanlaisia – ja myös parempia äänentoistolaitteita – autoissa, mutta emme koskaan tässä hintaluokassa.

Alpine A290:ssä on potentiaalia. Hinnat kuitenkin ratkaisevat lopullisen menestyksen. Sähköautot eivät tunnetusti ole edullisia.

Luetuimmat