22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacialle Bigster on iso avaus melko kilpailtuun segmenttiin, mutta merkki uskoo vahvuuksiinsa. Pariisin autonäyttelyn alla esitelty Dacia Bigster oli tuoreeltaan myös messuhalleissa äimisteltävänä. C-segmenttiin Dacian SUV-tarjontaa puskeva uutuus on suora isoveli supersuositulle Dusterille. Autot suunniteltiin yhtä aikaa Dacian muotoilupuolella ja myös pinnan alla sukulaisuus on ilmeistä, joskin Bigsterillä on myös omia ässiä hihassaan.Akseliväliltään Bigster on nelisen senttiä suurempi kuin Duster. Pituutta autolla on 4,57 metriä, eli 23 senttiä Dusteria enemmän. Se näkyy varsinkin takaylityksessä, sillä pituuskasvu on suunnattu erityisesti tavaratilaan. Kattolinja kulkee neljä senttiä korkeammalla, eli 1,71 metrissä. Maavaraa on 22 senttimetriä.Sukulaisuus on sen verran läheistä, että etuistuimilta ei pysty heti edes sanomaan, onko kyseessä Duster vai Bigster. Tämä lienee tietysti ollut Dacian tarkoituskin. 10-tuumainen mittaristo ja 10-tuumainen kosketusnäyttö tuovat Bigsterin ohjaamon tiukasti kiinni nykyaikaan, vaikka järjestelmän reagointinopeus on paikoin verkkainen. Dacia ei ole myöskään halunnut siivota kaikkia painikkeita pois ohjaamosta, mistä voi antaa kiitosta. Älypuhelinteline ja muut vastaavat lisävarusteet voi kiinnittää YouClip-kiinnikkeiden avulla Dusterin tapaan.Takaistuimien osalta Bigster venyttää erityisesti polvitilaa. Istuinosa on monien monikäyttöisten takapenkkien tavoin matalahko, mutta toisaalta pääntilaa on panoraamalasikatosta huolimatta hyvin. Takaistuimet kaatuvat kolmessa osassa (40/20/40) ja keskipaikan selkänojassa on myös kyynärtuki takapenkin reunapaikkoja varten. Takapenkit kaatamalla kuljetuksen suurin pituus nousee jopa 2,7 metriin. Tavaratilaa on takaistuinten kanssa 667 litraa ja se on selvästi C-segmentin katumaasturiluokassa suurimpien joukossa. Dusterin tapaan Bigsteriin on myös saatavilla Pack Sleep -nukkumavarustus, jolloin autoon saadaan 1,9 metriä pitkä ja 1,3 metriä leveä vuode. Bigsteriin voi myös hankkia pimennysverhosarjan toistuvampaa retkinukkumista varten.CMF-B-pohjarakenne on tuttu Dacian monista malleista sekä useista Renaulteista. Bigsterin perusversiossa on moottorina 1,2-litrainen kolmisylinterinen TCe 140 -bensaturbo. 48 voltin kevythybridijärjestelmä ja kuuusivaihteinen manuaali kertovat, että moottoriversio on sukua Dusterin TCe 130:lle. Mielenkiintoisesti TCe 130 4x4 nojaa samaan moottoriin kuin Dusterissa, eli nelivedossa on käytössä hiukan vähemmän tehoa.Dacia Bigster toimii myös Renaultin ensi-iltana uudelle Hybrid 155 -voimalinjalle. Dusterin ja Joggerin tuttu Hybrid 140 on saanut 11 kilowattia ja 20 newtonmetriä lisää puhtia 155:ssä. Hybridijärjestelmän akku on 1,4 kilowattituntia ja Dacian mukaan jopa 80% ajoista voidaan suorittaa sähköllä, mikä lienee kuitenkin melkoisen ajotilannekohtaista. Hybrid 155 hoitaa samalla malliston automaattivaihteistoversion roolin ja lisätehojen ansiosta sen perävaunumassa on 250 kiloa enemmän, eli 1 000 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Taloudellinen ajattelu on se, mistä tykkään Dacialla"Pariisin autonäyttelyn yhteydessä uutuusmallin saapuu esittelemään Dacian ulkomuotoilun johtaja Romain Gauvin. Ranskalainen mainitsee heti olleensa keväällä Saariselällä laskettelemassa ja haluavansa palata perheensä kanssa Suomeen – joskin ensi kerralla kesällä. Bigsterin muotoilu on samalla tavalla konstailematonta ja suoraviivaista kuin Dusterin kohdalla, mutta aivan ongelmatonta sekään ei ole. Gauvin kehuu, miten Dacian kohdalla insinöörit ja muotoilijat pohtivat yhdessä, miten sovittuihin tavoitteisiin päästään taloudellisesti. Esimerkiksi nostetaan keulalla olevat sumuvalojen kehykset.– Muutaman millimetrin ero kulman suuntauksessa voi merkitä suuriakin eroja kustannuksissa ja insinöörit ystävällisesti huomauttavat niistä. Taloudellinen ajattelu on se, mistä tykkään Dacialla, Gauvin hymyilee.Ensimmäistä kertaa Dacialla tarjottava kontrastivärikatto on toinen esimerkki maanläheisestä ajattelusta. Usein muodikkaat eriväriset katot merkitsevät toista kierrosta maalaamoon, mutta Dacialla on haluttu pitää kiinni autojen nykyisestä tuotantotahdista. Ratkaisuksi löytyi uuden mallin maalausrobotti, jonka ansiosta kaksivärikatto valmistuu lähes samassa ajassa.Dacian pelkistetty ja oleelliseen keskittyminen nähdään myös eräänlaisena henkisenä detox-ilmiönä. Puheeksi nousevat kollegat, jotka ovat vaihtaneet Daciaan ja sillä tavoin lopettaneet naapurikateuden kanssa elämisen. – Eräs kollegani vaihtoi hiljattain Dusteriin. Hän ei ollut erityisen erähenkinen kaveri, mutta Dusterin myötä hän on alkanut retkeilemään enemmän ja viettämään aikaa luonnossa. Eikä häntä kiinnosta enää pätkääkään, mitä naapurit ajattelevat – tai onko auto edes puhdas! Gauvin nauraa. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 27.1.2025 Uutinen Dacia Sandero tulee sähköautona vuonna 2027 – Dusterista nelivetohybridi ehkä jo tänä vuonna 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 27.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen – ja siihen on hyvä syy 23.2.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistettu Dacia Spring – poikkeuksellisen halpa sähköauto on nyt monilta osin parempi 4.7.2023 Ajoneuvot Pölyä Dusterille: Dacia lähtee Dakar-ralliin 2025 28.1.2023 Ajoneuvot Dacia piikittelee bemaristeja kuumavesipulloilla Britanniassa 24.1.2023 Ajoneuvot Dacia Springin käsitys Extremestä on 65 hevosvoimaa – ja lisähinta vain 1 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?