22.10.2024

Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista”

Kuva Aake Kinnunen
Dacia Bigster Pariisi

Dacialle Bigster on iso avaus melko kilpailtuun segmenttiin, mutta merkki uskoo vahvuuksiinsa.

Pariisin autonäyttelyn alla esitelty Dacia Bigster oli tuoreeltaan myös messuhalleissa äimisteltävänä. C-segmenttiin Dacian SUV-tarjontaa puskeva uutuus on suora isoveli supersuositulle Dusterille. Autot suunniteltiin yhtä aikaa Dacian muotoilupuolella ja myös pinnan alla sukulaisuus on ilmeistä, joskin Bigsterillä on myös omia ässiä hihassaan.

Dacia Bigster Pariisi

Akseliväliltään Bigster on nelisen senttiä suurempi kuin Duster. Pituutta autolla on 4,57 metriä, eli 23 senttiä Dusteria enemmän. Se näkyy varsinkin takaylityksessä, sillä pituuskasvu on suunnattu erityisesti tavaratilaan. Kattolinja kulkee neljä senttiä korkeammalla, eli 1,71 metrissä. Maavaraa on 22 senttimetriä.

Sukulaisuus on sen verran läheistä, että etuistuimilta ei pysty heti edes sanomaan, onko kyseessä Duster vai Bigster. Tämä lienee tietysti ollut Dacian tarkoituskin. 10-tuumainen mittaristo ja 10-tuumainen kosketusnäyttö tuovat Bigsterin ohjaamon tiukasti kiinni nykyaikaan, vaikka järjestelmän reagointinopeus on paikoin verkkainen. Dacia ei ole myöskään halunnut siivota kaikkia painikkeita pois ohjaamosta, mistä voi antaa kiitosta. Älypuhelinteline ja muut vastaavat lisävarusteet voi kiinnittää YouClip-kiinnikkeiden avulla Dusterin tapaan.

Dacia Bigster Pariisi

Takaistuimien osalta Bigster venyttää erityisesti polvitilaa. Istuinosa on monien monikäyttöisten takapenkkien tavoin matalahko, mutta toisaalta pääntilaa on panoraamalasikatosta huolimatta hyvin. Takaistuimet kaatuvat kolmessa osassa (40/20/40) ja keskipaikan selkänojassa on myös kyynärtuki takapenkin reunapaikkoja varten. Takapenkit kaatamalla kuljetuksen suurin pituus nousee jopa 2,7 metriin.

Tavaratilaa on takaistuinten kanssa 667 litraa ja se on selvästi C-segmentin katumaasturiluokassa suurimpien joukossa. Dusterin tapaan Bigsteriin on myös saatavilla Pack Sleep -nukkumavarustus, jolloin autoon saadaan 1,9 metriä pitkä ja 1,3 metriä leveä vuode. Bigsteriin voi myös hankkia pimennysverhosarjan toistuvampaa retkinukkumista varten.

Dacia Bigster Pariisi

CMF-B-pohjarakenne on tuttu Dacian monista malleista sekä useista Renaulteista. Bigsterin perusversiossa on moottorina 1,2-litrainen kolmisylinterinen TCe 140 -bensaturbo. 48 voltin kevythybridijärjestelmä ja kuuusivaihteinen manuaali kertovat, että moottoriversio on sukua Dusterin TCe 130:lle. Mielenkiintoisesti TCe 130 4x4 nojaa samaan moottoriin kuin Dusterissa, eli nelivedossa on käytössä hiukan vähemmän tehoa.

Dacia Bigster toimii myös Renaultin ensi-iltana uudelle Hybrid 155 -voimalinjalle. Dusterin ja Joggerin tuttu Hybrid 140 on saanut 11 kilowattia ja 20 newtonmetriä lisää puhtia 155:ssä. Hybridijärjestelmän akku on 1,4 kilowattituntia ja Dacian mukaan jopa 80% ajoista voidaan suorittaa sähköllä, mikä lienee kuitenkin melkoisen ajotilannekohtaista. Hybrid 155 hoitaa samalla malliston automaattivaihteistoversion roolin ja lisätehojen ansiosta sen perävaunumassa on 250 kiloa enemmän, eli 1 000 kilogrammaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Taloudellinen ajattelu on se, mistä tykkään Dacialla"

Pariisin autonäyttelyn yhteydessä uutuusmallin saapuu esittelemään Dacian ulkomuotoilun johtaja Romain Gauvin. Ranskalainen mainitsee heti olleensa keväällä Saariselällä laskettelemassa ja haluavansa palata perheensä kanssa Suomeen – joskin ensi kerralla kesällä.

Bigsterin muotoilu on samalla tavalla konstailematonta ja suoraviivaista kuin Dusterin kohdalla, mutta aivan ongelmatonta sekään ei ole. Gauvin kehuu, miten Dacian kohdalla insinöörit ja muotoilijat pohtivat yhdessä, miten sovittuihin tavoitteisiin päästään taloudellisesti. Esimerkiksi nostetaan keulalla olevat sumuvalojen kehykset.

Dacia Bigster Pariisi

– Muutaman millimetrin ero kulman suuntauksessa voi merkitä suuriakin eroja kustannuksissa ja insinöörit ystävällisesti huomauttavat niistä. Taloudellinen ajattelu on se, mistä tykkään Dacialla, Gauvin hymyilee.

Ensimmäistä kertaa Dacialla tarjottava kontrastivärikatto on toinen esimerkki maanläheisestä ajattelusta. Usein muodikkaat eriväriset katot merkitsevät toista kierrosta maalaamoon, mutta Dacialla on haluttu pitää kiinni autojen nykyisestä tuotantotahdista. Ratkaisuksi löytyi uuden mallin maalausrobotti, jonka ansiosta kaksivärikatto valmistuu lähes samassa ajassa.

Dacian pelkistetty ja oleelliseen keskittyminen nähdään myös eräänlaisena henkisenä detox-ilmiönä. Puheeksi nousevat kollegat, jotka ovat vaihtaneet Daciaan ja sillä tavoin lopettaneet naapurikateuden kanssa elämisen.

– Eräs kollegani vaihtoi hiljattain Dusteriin. Hän ei ollut erityisen erähenkinen kaveri, mutta Dusterin myötä hän on alkanut retkeilemään enemmän ja viettämään aikaa luonnossa. Eikä häntä kiinnosta enää pätkääkään, mitä naapurit ajattelevat – tai onko auto edes puhdas! Gauvin nauraa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat