12.7.2024

Koeistuttu: Fiat Grande Panda – Nallekarhun paluu maailmankartalle ja siis myös Suomeen

Kuva Fiat

Panda kuuluu Fiatin legendaarisimpien mallien joukkoon, joten sen uusiutuminen on kansanjuhlan paikka Italiassa – etenkin kun Fiat täytti samaan aikaan 125 vuotta.

Legendaarinen Fiatin Lingotton tehdas Torinossa. Paikka, jolla oli iso merkitys Italian nostamisessa pyörien päälle. Tehdas, jonka katolla oli (ja on osittain yhä) iso noin 1,5 kilometriä pitkä ovaalirata kallistuksineen autojen testaamista varten.

Näissä nostalgisissa maisemissa pääsemme istumaan uuteen Grande Pandaan. Fiatin mukaan se on sen alkuperäisen eli vuonna 1980 esitellyn isoisoisän klooni. Ja onhan autoissa selkeä yhtäläisyys. Sukunäkö alkuperäisen Pandan ja tuoreimman laatikkomaisen perillisen välillä on suurempi kuin edellisen sukupolven kanssa. Olemme kertoneet uutuudesta jo varsin kattavasti ensimmäisten autosta julkaistujen kuvien kera, mutta tässä nyt siis ensimmäiset kuvat auton sisältä sekä ensikokemuksen sisätiloista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme peruspilaria

Grande Pandan suunnittelun pohjana on kolmeen peruspilariin pohjautuva filosofia: italialainen muotoilu, globaali pohjarakenne sekä iso rooli kaikilla markkina-alueilla. Ensimmäinen näistä on ilmiselvyys, Grande Panda on piirretty Italiassa Torinon Centro Stile -muotoilustudiolla.

Toinenkin pilari on selvä. Grande Panda pohjautuu uuteen ja joustavasti erilaisia voimalinjoja hyödyntävään perusrakenteeseen. Aluksi sille kasataan sekä täyssähköversio että kevythybridi. Muita paikallisia ratkaisuja on myös varmasti lupa odottaa ainakin muilla mantereilla. Hinnan puolesta olisi hauska nähdä autosta myös ihan tavallinen bensamanuaali, jollaisena valmistetaan kuitenkin Grande Pandan ranskalaista serkkua eli Citroën C3:a.

Kolmas pilari on sitten tulkinnanvaraisempi. Löyhästi tulkittuna Grande Pandan on tarkoitus olla alkuperäisen Pandan tapaan auto, jonka omistamiseen lähes kaikilla on kaikkialla mahdollisuus. Grande Pandasta on siis tarkoitus tehdä taas maailmanauto, kun viime aikoina Fiat on keskittynyt pikemminkin kotimarkkinoihin. Tätä maailmalle ponnistamista tukee ainakin se, että ilmoitettu alkaen hinta Italiassa on sähköversiolle alle 25 000 euroa, ja hybridille vielä vähemmän. Suomessa hinta tulee olemaan korkeampi, kun Nallekarhu varustetaan kestämään pohjolan talvisia olosuhteita. Jo koeajamamme Citroën ë-C3:n hinnat alkavat Max-varusteisena vielä tällä hetkellä ennen alv-korotuksia noin 29 000 eurosta.

Parasta B-ryhmää

Grande Pandan pituus on 3,99 metriä eli se on kasvanut uuteen segmenttiin. Pituuskasvu on reilut 30 senttiä. Leveyttä  Pandalla on nyt 1,76 metriä ja korkeutta 1,57 metriä. Mittojen puolesta se on siis kätevä kaupunkiauto.

Grande Pandan olemus on lyhyistä ulkomitoista huolimatta jyhkeä. Muotoilussa on käytetty katumaastureille tyypillisiä elementtejä eli pyöränkoteloita korostetaan ja ne ovat melko neliskanttiset.

Silmiinpistävin piirre ovat LED-valoelementit sekä auton keulalla että perässä. Keulalla valonauha muistuttaa hieman pikseleitä – samaan tapaan kuin Hyundai Ioniq 5:ssä.

Ja voimalinjoja on siis kaksi. Sähikäisessä akun koko on 44 kWh, jolla luvataan toimintamatkaksi 320 kilometriä. yksi sähkömoottori tuottaa tehoa 83 kW (113 hv).   

Kevythybridissä 1,2-litraisen kolmipyttyisen bensaversion tukena on 48V-tekniikkaa ja voimaa jaetaan kaksoiskytkinautomaatin kautta. Voimalinjan tarkkoja tietoja ei ole vielä kerrottu, mutta niiden voi olettaa olevan yhtäläisten Citroënin version kanssa. Tämä tarkoittaa 100 hevosvoiman tehoa. Kevythybridin kysyntä jäänee kuitenkin Suomessa vähäiseksi, koska hintaero sähköversioon verrattuna jää päästöverojen vuoksi melko pieneksi.

Vekkuli ohjaamo

Kuljettajan paikalle istuttaessa ensikokemus on veikeä. Italia on väriläiskä Euroopan kartalla, ja saapasmaan autot ovat parhaimmillaan todellakin peilanneet tätä.

Grande Pandan ulkomuodoissa on esikuvan tapaan vahva geometrinen teema, ja sama toistuu toki myös sisätiloissa. Tämän vastakohdaksi joihinkin muotoihin on tuotu kuitenkin myös vahvaa pyöreyttä. Tarkkasilmäiset huomaavat, että kojelauta on samanlainen ovaali kuin mitä Lingotton tehtaan katolta löytyy.

Kojelauta on myös ovela sekoitus kovempia muoviosia ja trendikkäitä materiaaleja. Pidimme erityisesti ”puulistoista” eli bampukuidusta tehdystä verhoilusta kojelaudan oikealla laidalla “hansikaslokeron” kohdalla.

Ja hauskoja yksityiskohtia on tarjolla ympäriinsä sen verran, ettei paatuneinkaan mielensäpahoittaja voi olla huokaisematta: ”bella”.

10-tuumaisen mittariston ja 10,25-tuumaisen koskeutusnäytön grafiikoissa on selkeä ja moderni henki, mutta niissäkään ei ole unohdettu siellä täällä pientä leikkisyyttä.

Istuimissa on niissäkin geometrisiä muotoja. Istuma-asento on ryhdikäs, penkin verhoilumateriaali oli ainakin istumassamme autossa miellyttävä. Säätövarat ovat ihan kelvolliset, joten eri mittaiset kuskit löytävät sopivan ajoasennon. Grande Pandaa ei tarvitse ajaa kädet suorassa.

Tarkkasilmäiset huomaavat myös, että joissain yksityiskohdissa ei ole lähdetty leikittelemään vaan osat ovat samoja kuin muissa Stellantis-konsernin tuotteissa.

Kovaa muovia on käytetty ohjaamossa paljon, mutta esimerkiksi kovaa muovia olevan oven pinnassa on käytetty myös luovuutta, Fiatin logo löytyy sieltäkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät tilat ulkomittoihin nähden

Takapenkki on suunniteltu kolmelle, mutta todellisuudessa aikuinen voi viihtyä vain reunapaikoilla jonkinlaisia matkoja. Keskipaikka on muotoiltu melko kuperaksi. 178-senttisen kuljettajan taakse mahtuu istumaan toinen saman mittainen aikuinen yllättävän hyvin. Polvitilaa jää vielä jonkin verran, ja pääntilaa on jopa runsaasti. Reisituki jää hieman niukaksi, mutta se on tässä kokoluokassa ja isommissakin autoissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Tavaratilan vetoisuudeksi ilmoitetaan 361 litraa, joka on enemmän kuin mihin kauppakasseissa on totuttu. Edeltäjässä tilaa oli huomattavasti vähemmän. Ja tavaratila on kieltämättä iso, nostokynnys on vain melkoinen. Tavarat joutuu asettelemaan hieman kuin poteron pohjalle. Tämä on kuitenkin pieni vaiva siitä, että tilaa on riittävästi. Ja kynnys on korkea kolariturvallisuuden takia.

Onneksi takaluukkuun on kirjoitettu hauskasti myös aina hymyn huulille nostava tervehdys ciao!

Vielä hauskempi on c-pilarista löytyvä neliön muotoinen laatta, joka on kaiverrettu niin, että toisesta kulmasta se näyttää vanhalta neliviivaiselta raapaisulogolta ja toisesta suunnasta katsottuna siihen muodostuu sitten Fiatin logo aukikirjoitettuna.

Värivaihtoehtoja on seitsemän, ja kattaus on aika pirteä: vihreä, valkoinen, punainen (noita kolmea ei valitettavasti saa yhdistettyä Italian lipuksi samaan koriin), musta, ruskea, sininen ja keltainen. 

Piuhat kiinni

Yksi sähköautoihin liittyvä olennainen kysymys on ollut alusta alkaen niiden lataaminen. Sähköautojen ominaisuuksissa kilpailua käydään tällä hetkellä erityisesti kahdella osa-alueella. Kuinka nopeasti auto kiihtyy ja kuinka nopeasti sen akku on ladattavissa. Premium-tuotteissa niillä varmasti onkin merkitystä, mutta kansanautojen kohdalla niiden tärkeys on vähäisempi.

Grande Pandassa on keulan oikeassa laidassa luukku, josta tulee ulos pitkä kierukkapiuha. Se myös pakkautuu kätevästi ja nopeasti takaisin lokerikkoonsa. Piuhan päässä on 7,4 kW edestä virtaa vastaanottava 1-vaihe laturi. Suomessa sen merkitys on vähäisempi, koska meillä sähkötekniikka on olosuhteidemme johdossa edistyksellisempää. Mutta kyllä puolitetullakin 3,7 kW teholla lataa Grande Pandan akuston täyteen yön aikana. Tasavirralla Panda ottanee virtaa vastaan maksimissaan 100 kW teholla, koska Citroën ë-C3 kykenee samaan.

Pääsemme Grande Pandan rattiin näillä näkymin joskus loka-marraskuun tienoilla. Ja pian jälkeen vuodenvaihteessa on lupa odotella jo ensimmäisiä autoja Suomeen.

Luetuimmat