24.4.2022 Ajoneuvot Fiat e-Ulysse on tasokas sähkötila-auto, joka desinfioi matkustamonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Naftaliinista kaivettu mallinimi on nyt istutettu Stellantiksen pakuperheeseen. Lopputulos osaa erottautua sisaristaan muun muassa kyvyllään desinfioida matkustamonsa. Stellantiksen yhtenäistetyn pakettiautoperheen ja siitä johdetun 8-paikkaisen tila-autoperheen uusin jäsen tulee Italiasta. Etukäteen paljastettu nimivalinta palautuu nyt vuosien jälkeen takaisin valokeilaan, pakettiautoversion tuodessa takaisin nimen Scudo. Antiikin Kreikan sankarin Odysseuksen mukaan nimettiin aiemmin kaksi sukupolvea Fiatin versioita eurovan -tila-autoperheessä. Nyt puolestaan Stellantiksen isojen tila-autojen perheessä on kaikkiaan viisi jäsentä, Fiatin lisäksi Citroënin, Opelin, Vauxhallin ja Peugeotin versiot. Täyssähköinen e-Ulysse on osa Fiatin (ja koko jättikonsernin) sähköistymissuunnitelmaa. E-Ulyssea on sekä valmistajan että autolehdistön puolelta markkinoitu hieman tasokkaampien lentokenttäkuljetusten, hotellien kuljetuspalveluiden ynnä muiden vastaavien käyttöön. Onhan mallin sähkösisaria toki myös taksikäytössä Suomessa asti, joten nekin apajat ovat varmasti auki, erityisesti hygieniasyistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pöpöt kuriin UV-valolla E-Ulyssen matkustamon voi järjestää parhaimmillaan 16 eri tavalla. Näin on seitsenpaikkaisen ”Living room”- eli ”olohuone” -konfiguraation kohdalla. Kyseessä on klassinen seurusteluryhmä, jonka keskellä on pöytä, 2020-luvulla tietysti kaikkine älylaiteliitäntöineen. Saatavilla on myös kahdeksanpaikkainen pikkubussimalli, jonka matkustamon voi järjestellä uudelleen 12 eri tavalla. E-Ulyssessä esiteltävä uusi mielenkiintoinen innovaatio on matkustamon desinfiointijärjestelmä. Tämä ilmiselvä pandemia-ajan lapsi nojaa UVC-valoon, joka tappaa itsekseen pinnoilta ja sisäilmasta valtaosan bakteereista ja viruksista, samalla kun hotellin kuljetuspalvelun asiakkaat nauttivat omaa UV-annostaan toisaalla. Muilta osin fakta on, ettei e-Ulysse erotu teknologisessa mielessä sisaristaan nimeksikään. Varusteet ovat laajalti samat ja sähköinen voimalinja nojaa samaan 100-kilowattiseen moottoriin ja 50- tai 75-kilowattituntiseen akustoon. WLTP-toimintamatka 330 kilometriä riittää jo moniin käyttötarkoituksiin. E-Ulysse vierailee Villa Sassissa. Italia on kulttuurillisesti maailman vaikutusvaltaisin maa, ja se tuottaa todennäköisesti kaikkinensa maailman halutuimmat ajoneuvot. Mutta Pohjois-Euroopassa eivät ole Italian autot menneet kehuttavasti kaupaksi enää ainakaan 15 vuoteen. Nyt Fiat sekä muut italialaismerkit elävät isoa muutoskautta. Isot murrokset usein ennakoivat muutoksia myös markkinoiden voimasuhteissa suuntaan tai toiseen. Alaspäin ei ole näillä leveysasteilla myynnillisesti enää paljon varaa mennä, joten Fiatilla ainoa tie täällä on ylöspäin. E-Ulyssellakin on tässä oma paikkansa täytettävänä, sillä se tulee ilman muuta myyntiin myös Suomessa. E-Ulysse Cappuccinolla. Lähteet: Fiat, Quattroruote.it Kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe