24.4.2022

Fiat e-Ulysse on tasokas sähkötila-auto, joka desinfioi matkustamonsa

Fiat e-Ulysse

Naftaliinista kaivettu mallinimi on nyt istutettu Stellantiksen pakuperheeseen. Lopputulos osaa erottautua sisaristaan muun muassa kyvyllään desinfioida matkustamonsa.

Stellantiksen yhtenäistetyn pakettiautoperheen ja siitä johdetun 8-paikkaisen tila-autoperheen uusin jäsen tulee Italiasta. Etukäteen paljastettu nimivalinta palautuu nyt vuosien jälkeen takaisin valokeilaan, pakettiautoversion tuodessa takaisin nimen Scudo. Antiikin Kreikan sankarin Odysseuksen mukaan nimettiin aiemmin kaksi sukupolvea Fiatin versioita eurovan -tila-autoperheessä. Nyt puolestaan Stellantiksen isojen tila-autojen perheessä on kaikkiaan viisi jäsentä, Fiatin lisäksi Citroënin, Opelin, Vauxhallin ja Peugeotin versiot.

Täyssähköinen e-Ulysse on osa Fiatin (ja koko jättikonsernin) sähköistymissuunnitelmaa. E-Ulyssea on sekä valmistajan että autolehdistön puolelta markkinoitu hieman tasokkaampien lentokenttäkuljetusten, hotellien kuljetuspalveluiden ynnä muiden vastaavien käyttöön. Onhan mallin sähkösisaria toki myös taksikäytössä Suomessa asti, joten nekin apajat ovat varmasti auki, erityisesti hygieniasyistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pöpöt kuriin UV-valolla

E-Ulyssen matkustamon voi järjestää parhaimmillaan 16 eri tavalla. Näin on seitsenpaikkaisen ”Living room”- eli ”olohuone” -konfiguraation kohdalla. Kyseessä on klassinen seurusteluryhmä, jonka keskellä on pöytä, 2020-luvulla tietysti kaikkine älylaiteliitäntöineen. Saatavilla on myös kahdeksanpaikkainen pikkubussimalli, jonka matkustamon voi järjestellä uudelleen 12 eri tavalla.

E-Ulyssessä esiteltävä uusi mielenkiintoinen innovaatio on matkustamon desinfiointijärjestelmä. Tämä ilmiselvä pandemia-ajan lapsi nojaa UVC-valoon, joka tappaa itsekseen pinnoilta ja sisäilmasta valtaosan bakteereista ja viruksista, samalla kun hotellin kuljetuspalvelun asiakkaat nauttivat omaa UV-annostaan toisaalla.

Muilta osin fakta on, ettei e-Ulysse erotu teknologisessa mielessä sisaristaan nimeksikään. Varusteet ovat laajalti samat ja sähköinen voimalinja nojaa samaan 100-kilowattiseen moottoriin ja 50- tai 75-kilowattituntiseen akustoon. WLTP-toimintamatka 330 kilometriä riittää jo moniin käyttötarkoituksiin.

Fiat e-Ulysse
E-Ulysse vierailee Villa Sassissa.

Italia on kulttuurillisesti maailman vaikutusvaltaisin maa, ja se tuottaa todennäköisesti kaikkinensa maailman halutuimmat ajoneuvot. Mutta Pohjois-Euroopassa eivät ole Italian autot menneet kehuttavasti kaupaksi enää ainakaan 15 vuoteen. Nyt Fiat sekä muut italialaismerkit elävät isoa muutoskautta. Isot murrokset usein ennakoivat muutoksia myös markkinoiden voimasuhteissa suuntaan tai toiseen. Alaspäin ei ole näillä leveysasteilla myynnillisesti enää paljon varaa mennä, joten Fiatilla ainoa tie täällä on ylöspäin. E-Ulyssellakin on tässä oma paikkansa täytettävänä, sillä se tulee ilman muuta myyntiin myös Suomessa.

Fiat e-Ulysse
E-Ulysse Cappuccinolla.

Lähteet: Fiat, Quattroruote.it Kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat