24.4.2022 Ajoneuvot Fiat e-Ulysse on tasokas sähkötila-auto, joka desinfioi matkustamonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Naftaliinista kaivettu mallinimi on nyt istutettu Stellantiksen pakuperheeseen. Lopputulos osaa erottautua sisaristaan muun muassa kyvyllään desinfioida matkustamonsa. Stellantiksen yhtenäistetyn pakettiautoperheen ja siitä johdetun 8-paikkaisen tila-autoperheen uusin jäsen tulee Italiasta. Etukäteen paljastettu nimivalinta palautuu nyt vuosien jälkeen takaisin valokeilaan, pakettiautoversion tuodessa takaisin nimen Scudo. Antiikin Kreikan sankarin Odysseuksen mukaan nimettiin aiemmin kaksi sukupolvea Fiatin versioita eurovan -tila-autoperheessä. Nyt puolestaan Stellantiksen isojen tila-autojen perheessä on kaikkiaan viisi jäsentä, Fiatin lisäksi Citroënin, Opelin, Vauxhallin ja Peugeotin versiot.Täyssähköinen e-Ulysse on osa Fiatin (ja koko jättikonsernin) sähköistymissuunnitelmaa. E-Ulyssea on sekä valmistajan että autolehdistön puolelta markkinoitu hieman tasokkaampien lentokenttäkuljetusten, hotellien kuljetuspalveluiden ynnä muiden vastaavien käyttöön. Onhan mallin sähkösisaria toki myös taksikäytössä Suomessa asti, joten nekin apajat ovat varmasti auki, erityisesti hygieniasyistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPöpöt kuriin UV-valollaE-Ulyssen matkustamon voi järjestää parhaimmillaan 16 eri tavalla. Näin on seitsenpaikkaisen ”Living room”- eli ”olohuone” -konfiguraation kohdalla. Kyseessä on klassinen seurusteluryhmä, jonka keskellä on pöytä, 2020-luvulla tietysti kaikkine älylaiteliitäntöineen. Saatavilla on myös kahdeksanpaikkainen pikkubussimalli, jonka matkustamon voi järjestellä uudelleen 12 eri tavalla.E-Ulyssessä esiteltävä uusi mielenkiintoinen innovaatio on matkustamon desinfiointijärjestelmä. Tämä ilmiselvä pandemia-ajan lapsi nojaa UVC-valoon, joka tappaa itsekseen pinnoilta ja sisäilmasta valtaosan bakteereista ja viruksista, samalla kun hotellin kuljetuspalvelun asiakkaat nauttivat omaa UV-annostaan toisaalla.Muilta osin fakta on, ettei e-Ulysse erotu teknologisessa mielessä sisaristaan nimeksikään. Varusteet ovat laajalti samat ja sähköinen voimalinja nojaa samaan 100-kilowattiseen moottoriin ja 50- tai 75-kilowattituntiseen akustoon. WLTP-toimintamatka 330 kilometriä riittää jo moniin käyttötarkoituksiin.E-Ulysse vierailee Villa Sassissa.Italia on kulttuurillisesti maailman vaikutusvaltaisin maa, ja se tuottaa todennäköisesti kaikkinensa maailman halutuimmat ajoneuvot. Mutta Pohjois-Euroopassa eivät ole Italian autot menneet kehuttavasti kaupaksi enää ainakaan 15 vuoteen. Nyt Fiat sekä muut italialaismerkit elävät isoa muutoskautta. Isot murrokset usein ennakoivat muutoksia myös markkinoiden voimasuhteissa suuntaan tai toiseen. Alaspäin ei ole näillä leveysasteilla myynnillisesti enää paljon varaa mennä, joten Fiatilla ainoa tie täällä on ylöspäin. E-Ulyssellakin on tässä oma paikkansa täytettävänä, sillä se tulee ilman muuta myyntiin myös Suomessa.E-Ulysse Cappuccinolla.Lähteet: Fiat, Quattroruote.it Kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen