24.4.2022 Ajoneuvot Fiat e-Ulysse on tasokas sähkötila-auto, joka desinfioi matkustamonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Naftaliinista kaivettu mallinimi on nyt istutettu Stellantiksen pakuperheeseen. Lopputulos osaa erottautua sisaristaan muun muassa kyvyllään desinfioida matkustamonsa. Stellantiksen yhtenäistetyn pakettiautoperheen ja siitä johdetun 8-paikkaisen tila-autoperheen uusin jäsen tulee Italiasta. Etukäteen paljastettu nimivalinta palautuu nyt vuosien jälkeen takaisin valokeilaan, pakettiautoversion tuodessa takaisin nimen Scudo. Antiikin Kreikan sankarin Odysseuksen mukaan nimettiin aiemmin kaksi sukupolvea Fiatin versioita eurovan -tila-autoperheessä. Nyt puolestaan Stellantiksen isojen tila-autojen perheessä on kaikkiaan viisi jäsentä, Fiatin lisäksi Citroënin, Opelin, Vauxhallin ja Peugeotin versiot.Täyssähköinen e-Ulysse on osa Fiatin (ja koko jättikonsernin) sähköistymissuunnitelmaa. E-Ulyssea on sekä valmistajan että autolehdistön puolelta markkinoitu hieman tasokkaampien lentokenttäkuljetusten, hotellien kuljetuspalveluiden ynnä muiden vastaavien käyttöön. Onhan mallin sähkösisaria toki myös taksikäytössä Suomessa asti, joten nekin apajat ovat varmasti auki, erityisesti hygieniasyistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPöpöt kuriin UV-valollaE-Ulyssen matkustamon voi järjestää parhaimmillaan 16 eri tavalla. Näin on seitsenpaikkaisen ”Living room”- eli ”olohuone” -konfiguraation kohdalla. Kyseessä on klassinen seurusteluryhmä, jonka keskellä on pöytä, 2020-luvulla tietysti kaikkine älylaiteliitäntöineen. Saatavilla on myös kahdeksanpaikkainen pikkubussimalli, jonka matkustamon voi järjestellä uudelleen 12 eri tavalla.E-Ulyssessä esiteltävä uusi mielenkiintoinen innovaatio on matkustamon desinfiointijärjestelmä. Tämä ilmiselvä pandemia-ajan lapsi nojaa UVC-valoon, joka tappaa itsekseen pinnoilta ja sisäilmasta valtaosan bakteereista ja viruksista, samalla kun hotellin kuljetuspalvelun asiakkaat nauttivat omaa UV-annostaan toisaalla.Muilta osin fakta on, ettei e-Ulysse erotu teknologisessa mielessä sisaristaan nimeksikään. Varusteet ovat laajalti samat ja sähköinen voimalinja nojaa samaan 100-kilowattiseen moottoriin ja 50- tai 75-kilowattituntiseen akustoon. WLTP-toimintamatka 330 kilometriä riittää jo moniin käyttötarkoituksiin.E-Ulysse vierailee Villa Sassissa.Italia on kulttuurillisesti maailman vaikutusvaltaisin maa, ja se tuottaa todennäköisesti kaikkinensa maailman halutuimmat ajoneuvot. Mutta Pohjois-Euroopassa eivät ole Italian autot menneet kehuttavasti kaupaksi enää ainakaan 15 vuoteen. Nyt Fiat sekä muut italialaismerkit elävät isoa muutoskautta. Isot murrokset usein ennakoivat muutoksia myös markkinoiden voimasuhteissa suuntaan tai toiseen. Alaspäin ei ole näillä leveysasteilla myynnillisesti enää paljon varaa mennä, joten Fiatilla ainoa tie täällä on ylöspäin. E-Ulyssellakin on tässä oma paikkansa täytettävänä, sillä se tulee ilman muuta myyntiin myös Suomessa.E-Ulysse Cappuccinolla.Lähteet: Fiat, Quattroruote.it Kuvat: Fiat Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa