26.6.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Toyota C-HR saa trendikkäästi lataushybridioption Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota C-HR oli saapuessaan melkoisen räväkkä vastaus Qashqain hallitsemaan segmenttiin. Uuteen mallipolveen lähdetään jälleen räväkkyydellä ja pinnan alla luotetaan lisäsähköön. 2016 esitelty Toyota C-HR oli saapuessaan melkoisen räväkkä ilmestys japanilaismerkin harmauskauden keskellä. Qashqain hallitsemaan segmenttiin saapui yhtäkkiä auto, jonka muotoilua verrattiin usein luokkaa pienempään Jukeen. Toyota itse kuvaili, että auto on markkinoille suunnattu konseptiauto. Erityisesti hybridivoimalinjojen turvin Toyota C-HR on kuitenkin löytänyt paikkansa markkinoilta.Tilanne on kuitenkin monimutkaistunut. Kilpailijoiden lisäksi talon sisällä tapahtui, kun Corolla Cross saapui mukaan leikkiin. Uusi C-HR on suunniteltu olemaan Corolla Crossin vastinpari C-segmentin crossovereissa. Toyotalla asia nähdään niin, että Corolla Cross on hiukan suurempi ja perinteisemmän näköinen. C-HR puolestaan tarjoaa jotain uutta ja on muotoiltu coupe-henkisemmin. C-HR on aina ollut Eurooppaan suunnattu auto, mutta nyt se on myös suunniteltu pitkälti Euroopassa. Mutta mistä Coupé-High Riderin jatko-osa on todella tehty? Sukelletaan syvemmälle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptiauto markkinoilleUusi Toyota C-HR perustuu jälleen TNGA GA-C -perusrakenteelle ykköspainoksen tavoin, mutta koko GA-C -rakenne on saanut päivityskierroksen tässä välissä. Päivitysprojektissa on hyödynnetty GA-C-autoista saatuja tietoja. Valmistuksen hiilijalanjälkeä on painettu alemmas tuplaamalla kierrätysmuovista tehtyjen komponenttien osuus ja myös verhoiluvaihtoehdoissa on kierrätyskuiduista tehtyjä vaihtoehtoja. Ulkoisesti Toyota C-HR nojaa sekä sukunäköön että räväkkyyteen. Päämuotoilija Tadao Mori kertoi, että C-HR:n kohdalla räväkkyys oli helppo valinta, sillä se kantoi myös edeltäjän kohdalla. Keulassa ja etuvaloissa on harkittua sukunäköä bZ4X:n ja uuden Priuksen kanssa. Etumaskin suhteen Toyotalla panostettiin paljon, että esimerkiksi sensorit ja sumuvalot istuvat kuusikulmaisen kuvion rytmiin.Ajovalopesimet!Takana uusi yhtenäinen valo on kasarihenkisen nauhamainen ja sen keskellä odottaa auton mallimerkintä. Takaikkunan kaksilippainen spoileri on samaa koulukuntaa bZ4X:n kanssa.Sivuprofiilissa linjakas auto erottuu todella. Jyrkkien pokkausten linjoja on mietitty yhdessä tuotannon kanssa, jotta koripaneelien saumat ovat samat kuin muotosaumat. Kaksivärisyys on optio, joka varmasti ajaa ostajia kahteen joukkueeseen – ja osan karkkihyllylle. Uusi rikinkeltainen väri on sekin räväkkä vaihtoehto tuttujen harmaiden keskellä. Perinteisten ovenkahvojen faneille harmiksi myös C-HR siirtyy korinmyötäisten puikuloiden kerhoon, mutta sentään takaoven kahva siirtyy perheen junioreiden ulottuville.Mittojen puolesta uusi Toyota C-HR on hyvin lähellä ykköspolvea. Pituudesta on jopa nipistetty 3 senttimetriä (nyt 4 360 mm) ja akseliväli on sama kuin ennen (2 640 mm). Korkeudessa kasvua on tullut versiosta riippuen enimmillään 9 mm ja leveyttä on kertynyt 35 mm, ollen merkittävin auton muuttuneista mitoista.Aina hybridi, osa ladattaviaPinnan alla on tapahtunut odotettuja päivityksiä. Hybridivoimalinjat perustuvat Toyotan viidennen sukupolven järjestelmään, joten sukulaisuus Corollan ja Corolla Crossin kanssa on vahvaa. Perusversiona on 1,8-litraisen bensiinimoottorin ympärille tehty versio, jonka järjestelmäteho kirjoitetaan muotoon 103 kW (140 hv).2,0-litraisen hybridin ympärille on tehty kaksi versiota. Molempien teho on 145 kW (198 hv), mutta ero on vetotavassa. Tutun etuvedon lisäksi tarjolla on AWD-i-neliveto, joka tuo taka-akselille 30 kilowatin (41 hv) sähkömoottorin avustamaan hankalissa olosuhteissa.Viidennen sukupolven hybridijärjestelmän myyntivaltteina ovat päivitetyt yksityiskohdat, sillä sisäisiä häviöitä on vähennetty ja jäähdytystä parannettu lähes jokaisen komponentin kohdalla. Järjestelmän ohjelmisto myös pyrkii ennakoimaan kuljettajan toiveet paremmin.Täysin uutena optiona C-HR:n kannalta saapuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen tehty lataushybridi. 164 kilowatin yhteisteho (223 hv) merkitsee sprinttausta 100 km/h:iin 7,3 sekunnissa. 13,8 kilowattitunnin akku venyy puolestaan 66 kilometrin sähköiseen toimintamatkaan ja lataaminen sujuu 7 kilowatin teholla.Toyotan ajatuksena on, että C-HR-lataushybridin akku kattaa ajotarpeet viikon työmatkojen osalta, mutta viikonlopun pidempiä reissuja ajatellen auto toimii tavallisen täyshybridin tavoin. Ainakin paperilla idea kuulostaa varmasti houkuttelevalta kesämökkeilijöiden kannalta.Muuten pinnan alla Toyotalla on kiinnostuttu ylläpitämään C-HR:n kevyesti inspiroitunutta ajettavuutta ja pitämään hallintalaitteiden profiilit harmoniassa keskenään. Myös äänenvaimennukseen on panostettu.Hämärästä aamunkoittoonMatkustamon suhteen Toyota oli sangen tyytyväinen vinoneliöistä tunnetun C-HR:n olemukseen, joten lähtökohtana on ollut jalostaa lopputulosta. Digimittaristo on toteutettu perinteiseen tapaan kaukalossa ja sen koko on 12,3 tuumaa.Keskikonsolissa on 12,3-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee älypuhelinpeilauksia. Toyotan tietoviihdejärjestelmässä on myös mahdollisuus hyödyntää karttatietoa lataushybridin reittiä suunniteltaessa, eli akkusähköä voidaan hyödyntää esimerkiksi keskustoissa. Järjestelmä tukee myös suurkaupunkien vähäpäästöisiä ajoalueita. Sisävärejä on jopa 64 ja Toyota hyödyntää niitä viestiessään esimerkiksi ajotilasta, oven avaamisesta pyöräilijän lähestyessä tai kertoakseen vuorokaudenajasta. Keskitunnelissa on erikoinen siipi, jolla puhelimen latauskolo ikään kuin rajataan kuljettajalle. C-HR on myös saanut koko joukon uusia turvavarusteita, kuten kaistanvaihtoavustin tai mukautuvan vakionopeussäätimen ruuhkatoiminto. Myöhemmin Toyota C-HR on saamassa tuen älypuhelinavaimelle, joten perinteisen avaimen voi jättää jopa pois.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu juttu 2024Etuistuimilla ergonomia on enimmäkseen tuttua Toyotaa. Sisarmallien jälkeen perinteinen mittaristo ja urheiluhenkinen ohjauspyörä erottuvat, mutta eivät ole suuri shokki Toyotan muiden autojen jälkeen.Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. Takasivuikkunasta näkee nyt ulos kurkottelematta ja pääntilaa on hyvin. Uusittu kattoikkunarakenne perustuu lämpöä eristäviin kerroksiin, joten kesällä lämmin pysyy ulkona ja talvella lämpö jää sisälle. Samalla Toyota on luopunut verhorakenteesta, joten kattoikkuna säästää senttimetrejä ja kiloja aiempiin ratkaisuihin verrattuna.Tavaratilaa on tuttuun tapaan, vaikka litralukema puuttuukin tässä vaiheessa. Hybridijärjestelmässä akku on sijoitettu takaistuimen alla ja lataushybridissä lattian alle, joten isoja yllätyksiä tuskin lienee odotettavissa. Suomessa uusi Toyota C-HR nähdään itselataavana vuodenvaihteen jälkeen ja lataushybridimallit saapuvat hiukan myöhemmin keväällä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?