17.10.2019

Koeistuttu: uusi Toyota Yaris panostaa jälleen vahvuuksiinsa

Toyota Yaris

Toyota Yaris esiteltiin valojen välkkeessä Amsterdamissa. Kompaktiauton menestystarinaa jatketaan seuraavaksi panostamalla sen vahvuuksiin.

Vuosituhannen taitteessa esitelty pyöreä kaupunkiauto Toyota Yaris suuntaa neljänteen mallipolveen itsevarmuutta huokuen. Eurooppaa varten suunniteltu kompaktiauto on auttanut Toyotaa kasvattamaan markkinaosuuttaan. Neljän miljoonan myydyn auton jälkeen Toyota on huomannut, että sen resepti B-segmentissä toimii. Juuri Yariksella on Toyotan mallistosta eniten uskollisia palaavia ostajia, jotka vaihtavat uuteen Yarikseen. Oman osansa vahvoihin myyntilukuihin tekee hybridi, eikä ihme. Joka viides Euroopassa myyty Toyotan hybridi on Yaris.

Toyota Yaris

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme tuttua sanaa: Toyota Yaris Hybrid

Uuden Yariksen kohdalla Toyotalla onkin suuret odotukset hybridivoimalinjalle, jonka odotetaan jälleen kasvattavan osuuttaan myynnistä. Voimalinja perustuu esimerkiksi Corollassa nähtyyn neljännen sukupolven tekniikkaan, mutta siitä on tehty Yarikselle oma versio. Polttomoottorina on uusi 1,5-litrainen kolmisylinterinen versio kookkaampien hybridien 2,0-litraisesta Dynamic Force -moottorista. Moottorin tärkeimmät ominaisuudet ovat parantunut alavääntö, 40 prosentin terminen hyötysuhde sekä 14:1 puristussuhde. Hybriditekniikassa on kiinnitetty huomiota erityisesti jäähdytykseen ja hybridiakusto on nyt litiumionia, säästäen akun painosta noin neljänneksen.

Toyota Yaris

Tyyppihyväksyntäprosessista johtuen tehdas ei ollut valmis paljastamaan tarkkoja numeroarvoja, mutta päivitysten pitäisi merkitä noin 15 prosenttia tehonlisäystä järjestelmätehossa ja 20 prosentin parannusta kulutuksessa. Voimalinjan ansiosta uusi Yaris on myös väistyvää mallia kevyempi. Myöhemmin valikoimaan on tulossa 1,0-litrainen ja 1,5-litrainen kolmisylinterinen polttomoottorivaihtoehto.

Toyota Yaris

Toyota Yaris tekee automaailman ihmeen olemalla, paitsi alle neljä metriä pitkä, myös 5 mm edeltäjäänsä lyhyempi. Pituutta on nyt 3,94 metriä ja akseliväli on kasvanut 2,56 metriin (+50 mm). Lyhenemistemppu on toteutettu lyhentyneiden etu- ja takaylitysten avulla. Yariksella on leveyttä 1,75 metriä (+50 mm). Korkeudesta (1,47 m) Toyota on viilannut 40 mm pois, sillä istuimet on sijoitettu alemmas.

Toyota Yaris

Muotoinspiraatiota uudelle Yarikselle on haettu aina japanilaisista mustista kuromame-soijapavuista. Linjakkaiden muotojen keskellä konepellissä on nähtävissä hiukan Yarikselle tyypillistä muotoa keulamerkin yhteydessä. Takavalot ovat puolestaan voimakkaasti kolmiulotteiset ja muistuttavat muun muassa Corolla-sedanin vastaavia.

Uusi pohja, vanhat Vitzit

Uusi Yaris perustuu Toyotan laajemman TNGA-yhteisarkkitehtuurin uuteen GA-B-versioon. Kompakteja automalleja varten suunniteltu pohjalevyversio noudattaa muun muassa Corollasta tuttuja suunnitteluperiaatteita, joissa painopiste on haluttu mahdollisimman alas, painoa on vähennetty ja korin vääntöjäykkyyteen on panostettu voimakkaasti. Tehtaan mukaan korin vääntöjäykkyys on parantunut peräti 35 prosenttia.

Toyota Yaris

Toyota on esimerkiksi integroinut keulan jousitornien poikkituen osaksi korirakennetta. Etutuennan kulmia on muutettu paremman matkustusmukavuuden saavuttamiseksi. Taka-akselin tuentaa on jäykistetty merkittävästi, joten Yariksen pitäisi kallistella selvästi aiempaa vähemmän. Materiaalien älykkäällä käytöllä korin paino on pysynyt ennallaan, mutta painopiste on siirtynyt alemmas ja keskemmälle autoa.

Toyota Yaris

GA-B-pohjalevyyn kuuluu myös mahdollisuus käyttää monivarsituettua taka-akselia. Sen käyttökohteena on Japanin lumiseen Hokkaidoon suunniteltu nelivetomalli. Uusi neljännen polven Yaris nähdään Japanissa verotussyistä hiukan kapeampana kuin eurooppalainen vastineensa. Samalla Toyota ilmoitti, että Japanissa käytetty mallinimi Vitz vaihtuu nousevan auringon maassakin Yarikseen.

Toyota Yaris

Toyota vahvisti, että uusi Yaris tulee olemaan uuden Yaris WRC -ralliauton perustana. Samalla kuului suoria vihjeitä siitä, että mallisto on laajenemassa sähäkämmillä GR-sporttimalleilla.

Kuljettajan kiikarit

Sisällä matkustamossa kuljettajaa tervehtii uudelleen mietitty ajoasento, jossa istuinta ja ohjauspyörää on siirretty taemmas autossa. Uusi, hoikempi ohjauspyörä ja ohjauspyörän loivempi kulma piristävät ajotehtäviä välittömästi. Digitaalimittaristo on saanut inspiraationsa kiikareista. Lisäksi tarjolla on tuulilasin heijastusnäyttö, herättäen etäisiä kaikuja ensimmäisen Yariksen digitaalimittaristosta.

Kojelaudassa on uusi 10-tuumainen kosketustietoviihdenäyttö. Säilytyslokeroiden lisäksi varustelusta löytyy langaton latauspaikka älypuhelimelle. Toyota on tavoitellut kojelaudan hoikemmalla muodolla näkyvyyttä ja tilantuntua parantamiseksi. Materiaaleja on mietitty jälleen laadukkaampaan suuntaan ja Corollan istuimiin pohjautuvat etupenkit ovat miellyttävät. Etuistuinten väliin ponnahtaa kolaritilanteessa turvatyyny, joka estää etumatkustajien osumisen toisiinsa.

Takaistuimilla tilaa on yllättävän hyvin, riittäen neljälle keskimittaiselle aikuiselle. Tavaratilan kokoon Toyota ei kommentoinut tyyppihyväksyntäprosessista johtuen, mutta silmämääräinen arvio vahvistaa tehtaan väitteen “suunnilleen samasta tilavuudesta” (286 litraa).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jatkuu ensi vuonna

Luonnollisesti Toyota on päivittänyt uuden Yariksen varustelua. Tämä koskee myös turvavarusteita, sillä merkillä on tavoitteena saada täydet tähdet Euro NCAP -törmäystestistä ja tavoitella jälleen maailman turvallisimman kompaktiauton titteliä.

Toyota Yaris

Varsinaiset varusteet paljastetaan kuitenkin myöhemmin, kuten myös voimalinjan tarkemmat tiedot ja lisätiedot WRC-rallisuunnitelmista.

Mutta sitä ennen odotettavaa riittää vielä. Uusi Yaris nähdään autoliikkeissä myöhemmin ensi vuonna.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat