19.8.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Volvon toinen sähköauto tarjoilee sulavien muotojen lisäksi kestävää kehitystä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo C40 Recharge on valmistajansa toinen täyssähköauto ja samalla ensimmäinen coupé-tyylinen katumaasturi. C40:n kuorissa ei tulla koskaan näkemään polttomoottoritekniikkaa. Ensimmäisten kuvien perusteella C40 näytti vain leikatulla kattolinjalla varustetulta versiolta XC40-katumaasturista. Kun autot ovat vierekkäin, on helppo huomata myös varsin selkeästi erilainen keulan ilme. C40 on huomattavasti sulavamman näköinen myös maskin osalta, sillä se on XC40:stä poiketen yhtenäistä pintaa keulan pinnan kanssa. Toki suurimmat erot sisarmalliin löytyvät auton peräosasta. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy laskevaan kattolinjaan ja takaosassa uudella ilmeellä toteutettuihin takavaloihin. Sekä katon rajasta, että takaluukun reunasta löytyvät ilmanohjaimet, joilla rikotaan epätoivottua ilman pyörteilyä.Mittojen suhteen ei ole isoja eroja. Katto on reilun kuusi senttiä matalammalla ja pituutta on puskurien uuden muotoilun myötä muutaman millin enemmän. Sisällä takapenkkiläisten hiukset ovat ymmärrettävästi hieman suuremmassa vaarassa, ja tavaratila on kattoon asti lastattuna pienempi. Perustilavuus on kuitenkin sama 413 litraa kuin XC40:ssä. Alusta ja voimalinja ovat täysin yhteneviä sisarmallin kanssa. Linjakkaammalle korille ei ole siis lähdetty Volvon tapauksessa hakemaan katetta ajettavuutta muokkaamalla. Molemmilla akseleilla on siis sähkömoottorit ja yhteistehoa on tarjolla 300 kW (408 hv). Akuston kokonaiskapasiteetti on 78 kWh ja WLTP-toimintamatkaksi kirjataan 420 kilometriä. Mallin virallinen nimi on C40 Recharge Twin, jonka viimeinen määre viittaa kahteen moottoriin. Nähtäväksi jää, tuleeko myös C40 tarjolle etuvetoisena, kuten XC40 on tulossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKestäviä materiaalejaSisätiloissa C40 erottautuu sisarmallista materiaalien osalta. Verhoilupaneeleissa on käytetty kierrätettyä muovia, ja lattiaverhoilu on valmistettu sataprosenttisesti kierrätetyistä PET-muovipulloista. Yksi verhoiluvaihtoehto sisältää luonnollisesti uusiutuvia villakuituja ja toinen käyttää kierrätetystä muovista valmistetun mokkatekstiilin ja micro-tech-materiaalin yhdistelmää. Perinteistä nahkaa C40:stä ei löydy enää ollenkaan. XC40 ja oletettavasti Volvon muut mallit tulevat tulevaisuudessa noudattamaan samoja kestävän kehityksen linjoja.Materiaaleja lukuunottamatta kuljettajan ympäristö on yhtenevä sisarmallin kanssa. Mittariston näkymä on hyvin pelkistetty ja keskikonsolin multimediajärjestelmä toimii Android-maailmassa. Tämän ansiosta autosta löytyy vakiona esimerkiksi Google Maps -kartat navigointia varten, mutta omenaihmisillä ei ole mahdollisuutta käyttää Apple CarPlaytä.Hieman enemmän pohdintaa herättää Volvon alkuvuodesta julkaisema päätös varustaa kaikki sähköautot ympärivuotiseen käyttöön sopivilla renkailla. C40 saa ensimmäisenä alleen nämä Recharge-renkaat. Kansankielisesti nämä tunnetaan niin sanottuina M+S tai Keski-Euroopan kitkarenkaina. Näillä on siis laillista ajaa Suomessakin ympäri vuoden, mutta tunnetusti näiden toiminta oikeissa talviolosuhteissa ei ole kovin turvallista. Toki tämä asia ymmärretään myös Volvon maahantuonnissa, ja tehtaan viestinnästä poiketen Suomessa sähkö-Volvoihin tarjotaan myös jatkossa perinteisiä oikeita talvirenkaita.Yleisesti viistetyillä katoilla varustetut versiot ovat hieman sisarmallejaan kalliimpia, mutta Volvon kohdalla hinnasto tarjoilee iloisen yllätyksen. C40 Recharge Twinin hinta alkaa 62 511 eurosta, mikä on hieman alle 1 000 euroa edullisempi kuin XC40:n sähköversio. Ensimmäiset autot nähdään Suomessa liikenteessä arviolta marras-joulukuussa. Lähde: Volvo Cars Teksti ja kuvat: Mikko AutioLisää aiheestaLeikattu kattolinja ja lyhennetty nimi – Volvo C40 tulee tarjolle pelkästään sähköisenä Volvo ilman talvirenkaita – tätä on täyssähköinen tulevaisuus Koeajo: Volvo XC40 P8 -täyssähköauto on taattua Volvoa – kulutusta myöten Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja