24.4.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisista autonostajista yli neljä viidesosaa valitsee käytetyn auton uuden sijaan. Keskimääräisesti suomalaisten autot lähestyvät vuosi vuodelta teini-ikää, vaikka valtio haluaisi tilalle uusia ja pienipäästöisiä malleja. Miksi suomalaiset silti ostavat autonsa mieluummin käytettyinä? Vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröitiin 114 200 uutta henkilöautoa. Käytettyjä autoja puolestaan myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 625 000 kappaletta, eli yli viisinkertainen määrä, johon voidaan lisätään vielä 46 000 käytettynä maahan tuotua henkilöautoa.Yhteensä Suomen henkilöautokanta on 2 720 000 kappaletta ja henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2019 12,2 vuotta. Moottorin uusi juttusarja keskittyy käytettyjen autojen ostamiseen. Aloitamme sopivan automallin etsimisen kaltaisista perusteista ja etenemme aina auton koeajamiseen, yleisten vikojen etsintään ja korjauskulujen selvittämiseen asti. Aivan yllä olevan Kummeli-videon tasoiseksi käytetyn auton syynääjäksi emme voi kuitenkaan luvata lukijan kehittyvän tulevilla ohjeillammekaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha puoltaa usein käytettyä autoaSuurin syy käytetyn auton valitsemiseen lienee raha. Moni uuteenkin henkilöautoon yltävä valinnee käytetyn esimerkiksi arvonalenemisen minimoimiseksi, auton arvohan tippuu tyypillisesti eniten ensimmäisen vuoden aikana. Käytetyn valitsemalla voi siis samalla rahalla saada paremmin varustellun yksilön tai täysin eri autoluokan mallin.Ennen kaikkea käytetty auto on kuitenkin monelle arjen mahdollistaja. Suomen halvimmatkin uudet autot kustantavat hyvinkin yli 10 000 euroa, joten mistään pikkurahoista ei ole kyse. Monelle uusi henkilöauto ei ole edes vaihtoehto, mutta liikkumaan pitää päästä.Käytettynä auto on lähes jokaisen ostettavissa, edullisimmat toimivat ja katsastetut autot kustantavat vain muutamia satoja euroja.Uuden auton valttina huolettomuus ja personoitavuusKannattaa kuitenkin muistaa, että uudessa autossa katsastusväli on kolme vuotta yhden sijaan ja rahaa voi säästyä myös huolloissa. Aina käytetty auto ei varmuudella ole se halvempi vaihtoehto pitkässä juoksussa.Uuden auton valtteina on myös takuu, joka tuo omistajalle huolettomuutta. Takuu ei kuitenkaan raukea omistajanvaihdoksessa, joten myös käytetyssä autossa voi olla takuuta. Pisimmät henkilöautojen takuut Suomessa ovat jopa seitsemän vuotta.Tehdastilatun uuden auton vahvuutena on myös värin ja varusteiden räätälöitävyys omiin tarpeisiin. Käytetyn auton ostaminen taas on monesti kompromissi esimerkiksi varusteiden tai voimalinjan suhteen.Pienellä vaivannäöllä käytetyistäkin autoista löytyy yleensä sopiva, tai jopa täydellinen vaihtoehto. Sopivan autoyksilön etsimiseen palaamme tämän juttusarjan merkeissä myöhemmin.Käytetty auto ei tarkoita hiilihirmuaUusien autojen käytettyjä vaihtoehtoja paremmasta ympäristöystävällisyydestä puhutaan paljon. Uudemmat autot ovat toki kokonaisuudessaan vanhempaa vähäpäästöisempiä. Valtiotasolla kannattaisi suosia uusien vähäpäästöisten autojen ostamista ja autokannan uudistumista esimerkiksi voimakkaammin verotuksellisin keinoin.Kaikilla ei silti ole uuteen autoon varaa. Yksilötasolla päästöjen vähentämiseen voi osallistua vaihtamalla uudempaan käytettyyn. Uuden auton valmistaminen tuottaa myös aina päästöjä, joten erityisesti vähän ajaville uudehko käytetty voi olla täysin uutta parempi vaihtoehto. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan polttomoottorikäyttöisen auton valmistuksen hiilidioksidivaikutukseksi on arvioitu 6 000–7 000 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalentteina.Vertailun vuoksi: keskimääräisellä suomalaisen henkilöauton ajosuoritteella (13 794 km) ja vuonna 2019 rekisteröityjen uusien autojen päästökeskiarvolla (116,9 g/km) autolla ajaminen tuottaa noin 2 300 kilogramman hiilidioksidipäästöt vuodessa.Paljon ajavalle uuden auton ostaminen on päästöjenkin kannalta perusteltua, esimerkiksi taksissa auton mittariin voi hyvinkin kertyä 100 000 km vuodessa, jolloin valmistuspäästöjen osuus olisi jo kolmessa vuodessa noin 20–25 g/km. Erittäin vähän ajavalla valmistuspäästöt näkyvät eniten, jos kymmenessä vuodessa auton mittariin kertyy ainoastaan 50 000 km, valmistuksen osuus päästöistä on 120–140 g/km. Eli enemmän kuin polttoaineen palamisesta aiheutuvat!Eikä käytetyn auton tarvitse olla mikään hiilihirmu. Vuoden 2019 uusien autojen päästökeskiarvon alittavia käytettyjä vaihtoehtoja löytyy kirjoitushetkellä esimerkiksi Nettiautosta lähes 15 000 kappaletta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa