24.4.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisista autonostajista yli neljä viidesosaa valitsee käytetyn auton uuden sijaan. Keskimääräisesti suomalaisten autot lähestyvät vuosi vuodelta teini-ikää, vaikka valtio haluaisi tilalle uusia ja pienipäästöisiä malleja. Miksi suomalaiset silti ostavat autonsa mieluummin käytettyinä? Vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröitiin 114 200 uutta henkilöautoa. Käytettyjä autoja puolestaan myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 625 000 kappaletta, eli yli viisinkertainen määrä, johon voidaan lisätään vielä 46 000 käytettynä maahan tuotua henkilöautoa.Yhteensä Suomen henkilöautokanta on 2 720 000 kappaletta ja henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2019 12,2 vuotta. Moottorin uusi juttusarja keskittyy käytettyjen autojen ostamiseen. Aloitamme sopivan automallin etsimisen kaltaisista perusteista ja etenemme aina auton koeajamiseen, yleisten vikojen etsintään ja korjauskulujen selvittämiseen asti. Aivan yllä olevan Kummeli-videon tasoiseksi käytetyn auton syynääjäksi emme voi kuitenkaan luvata lukijan kehittyvän tulevilla ohjeillammekaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha puoltaa usein käytettyä autoaSuurin syy käytetyn auton valitsemiseen lienee raha. Moni uuteenkin henkilöautoon yltävä valinnee käytetyn esimerkiksi arvonalenemisen minimoimiseksi, auton arvohan tippuu tyypillisesti eniten ensimmäisen vuoden aikana. Käytetyn valitsemalla voi siis samalla rahalla saada paremmin varustellun yksilön tai täysin eri autoluokan mallin.Ennen kaikkea käytetty auto on kuitenkin monelle arjen mahdollistaja. Suomen halvimmatkin uudet autot kustantavat hyvinkin yli 10 000 euroa, joten mistään pikkurahoista ei ole kyse. Monelle uusi henkilöauto ei ole edes vaihtoehto, mutta liikkumaan pitää päästä.Käytettynä auto on lähes jokaisen ostettavissa, edullisimmat toimivat ja katsastetut autot kustantavat vain muutamia satoja euroja.Uuden auton valttina huolettomuus ja personoitavuusKannattaa kuitenkin muistaa, että uudessa autossa katsastusväli on kolme vuotta yhden sijaan ja rahaa voi säästyä myös huolloissa. Aina käytetty auto ei varmuudella ole se halvempi vaihtoehto pitkässä juoksussa.Uuden auton valtteina on myös takuu, joka tuo omistajalle huolettomuutta. Takuu ei kuitenkaan raukea omistajanvaihdoksessa, joten myös käytetyssä autossa voi olla takuuta. Pisimmät henkilöautojen takuut Suomessa ovat jopa seitsemän vuotta.Tehdastilatun uuden auton vahvuutena on myös värin ja varusteiden räätälöitävyys omiin tarpeisiin. Käytetyn auton ostaminen taas on monesti kompromissi esimerkiksi varusteiden tai voimalinjan suhteen.Pienellä vaivannäöllä käytetyistäkin autoista löytyy yleensä sopiva, tai jopa täydellinen vaihtoehto. Sopivan autoyksilön etsimiseen palaamme tämän juttusarjan merkeissä myöhemmin.Käytetty auto ei tarkoita hiilihirmuaUusien autojen käytettyjä vaihtoehtoja paremmasta ympäristöystävällisyydestä puhutaan paljon. Uudemmat autot ovat toki kokonaisuudessaan vanhempaa vähäpäästöisempiä. Valtiotasolla kannattaisi suosia uusien vähäpäästöisten autojen ostamista ja autokannan uudistumista esimerkiksi voimakkaammin verotuksellisin keinoin.Kaikilla ei silti ole uuteen autoon varaa. Yksilötasolla päästöjen vähentämiseen voi osallistua vaihtamalla uudempaan käytettyyn. Uuden auton valmistaminen tuottaa myös aina päästöjä, joten erityisesti vähän ajaville uudehko käytetty voi olla täysin uutta parempi vaihtoehto. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan polttomoottorikäyttöisen auton valmistuksen hiilidioksidivaikutukseksi on arvioitu 6 000–7 000 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalentteina.Vertailun vuoksi: keskimääräisellä suomalaisen henkilöauton ajosuoritteella (13 794 km) ja vuonna 2019 rekisteröityjen uusien autojen päästökeskiarvolla (116,9 g/km) autolla ajaminen tuottaa noin 2 300 kilogramman hiilidioksidipäästöt vuodessa.Paljon ajavalle uuden auton ostaminen on päästöjenkin kannalta perusteltua, esimerkiksi taksissa auton mittariin voi hyvinkin kertyä 100 000 km vuodessa, jolloin valmistuspäästöjen osuus olisi jo kolmessa vuodessa noin 20–25 g/km. Erittäin vähän ajavalla valmistuspäästöt näkyvät eniten, jos kymmenessä vuodessa auton mittariin kertyy ainoastaan 50 000 km, valmistuksen osuus päästöistä on 120–140 g/km. Eli enemmän kuin polttoaineen palamisesta aiheutuvat!Eikä käytetyn auton tarvitse olla mikään hiilihirmu. Vuoden 2019 uusien autojen päästökeskiarvon alittavia käytettyjä vaihtoehtoja löytyy kirjoitushetkellä esimerkiksi Nettiautosta lähes 15 000 kappaletta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster