24.4.2020

Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja

autot

Suomalaisista autonostajista yli neljä viidesosaa valitsee käytetyn auton uuden sijaan. Keskimääräisesti suomalaisten autot lähestyvät vuosi vuodelta teini-ikää, vaikka valtio haluaisi tilalle uusia ja pienipäästöisiä malleja. Miksi suomalaiset silti ostavat autonsa mieluummin käytettyinä?

Vuonna 2019 Suomessa ensirekisteröitiin 114 200 uutta henkilöautoa. Käytettyjä autoja puolestaan myytiin Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan 625 000 kappaletta, eli yli viisinkertainen määrä, johon voidaan lisätään vielä 46 000 käytettynä maahan tuotua henkilöautoa.

Yhteensä Suomen henkilöautokanta on 2 720 000 kappaletta ja henkilöautojen keski-ikä oli vuonna 2019 12,2 vuotta.

Moottorin uusi juttusarja keskittyy käytettyjen autojen ostamiseen. Aloitamme sopivan automallin etsimisen kaltaisista perusteista ja etenemme aina auton koeajamiseen, yleisten vikojen etsintään ja korjauskulujen selvittämiseen asti. Aivan yllä olevan Kummeli-videon tasoiseksi käytetyn auton syynääjäksi emme voi kuitenkaan luvata lukijan kehittyvän tulevilla ohjeillammekaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raha puoltaa usein käytettyä autoa

Suurin syy käytetyn auton valitsemiseen lienee raha. Moni uuteenkin henkilöautoon yltävä valinnee käytetyn esimerkiksi arvonalenemisen minimoimiseksi, auton arvohan tippuu tyypillisesti eniten ensimmäisen vuoden aikana. Käytetyn valitsemalla voi siis samalla rahalla saada paremmin varustellun yksilön tai täysin eri autoluokan mallin.

Ennen kaikkea käytetty auto on kuitenkin monelle arjen mahdollistaja. Suomen halvimmatkin uudet autot kustantavat hyvinkin yli 10 000 euroa, joten mistään pikkurahoista ei ole kyse. Monelle uusi henkilöauto ei ole edes vaihtoehto, mutta liikkumaan pitää päästä.

Käytettynä auto on lähes jokaisen ostettavissa, edullisimmat toimivat ja katsastetut autot kustantavat vain muutamia satoja euroja.

Uuden auton valttina huolettomuus ja personoitavuus

Kannattaa kuitenkin muistaa, että uudessa autossa katsastusväli on kolme vuotta yhden sijaan ja rahaa voi säästyä myös huolloissa. Aina käytetty auto ei varmuudella ole se halvempi vaihtoehto pitkässä juoksussa.

Uuden auton valtteina on myös takuu, joka tuo omistajalle huolettomuutta. Takuu ei kuitenkaan raukea omistajanvaihdoksessa, joten myös käytetyssä autossa voi olla takuuta. Pisimmät henkilöautojen takuut Suomessa ovat jopa seitsemän vuotta.

Tehdastilatun uuden auton vahvuutena on myös värin ja varusteiden räätälöitävyys omiin tarpeisiin. Käytetyn auton ostaminen taas on monesti kompromissi esimerkiksi varusteiden tai voimalinjan suhteen.

Pienellä vaivannäöllä käytetyistäkin autoista löytyy yleensä sopiva, tai jopa täydellinen vaihtoehto. Sopivan autoyksilön etsimiseen palaamme tämän juttusarjan merkeissä myöhemmin.

Käytetty auto ei tarkoita hiilihirmua

Uusien autojen käytettyjä vaihtoehtoja paremmasta ympäristöystävällisyydestä puhutaan paljon. Uudemmat autot ovat toki kokonaisuudessaan vanhempaa vähäpäästöisempiä. Valtiotasolla kannattaisi suosia uusien vähäpäästöisten autojen ostamista ja autokannan uudistumista esimerkiksi voimakkaammin verotuksellisin keinoin.

Kaikilla ei silti ole uuteen autoon varaa. Yksilötasolla päästöjen vähentämiseen voi osallistua vaihtamalla uudempaan käytettyyn. Uuden auton valmistaminen tuottaa myös aina päästöjä, joten erityisesti vähän ajaville uudehko käytetty voi olla täysin uutta parempi vaihtoehto. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan polttomoottorikäyttöisen auton valmistuksen hiilidioksidivaikutukseksi on arvioitu 6 000–7 000 kilogrammaa hiilidioksidiekvivalentteina.

Vertailun vuoksi: keskimääräisellä suomalaisen henkilöauton ajosuoritteella (13 794 km) ja vuonna 2019 rekisteröityjen uusien autojen päästökeskiarvolla (116,9 g/km) autolla ajaminen tuottaa noin 2 300 kilogramman hiilidioksidipäästöt vuodessa.

Paljon ajavalle uuden auton ostaminen on päästöjenkin kannalta perusteltua, esimerkiksi taksissa auton mittariin voi hyvinkin kertyä 100 000 km vuodessa, jolloin valmistuspäästöjen osuus olisi jo kolmessa vuodessa noin 20–25 g/km. Erittäin vähän ajavalla valmistuspäästöt näkyvät eniten, jos kymmenessä vuodessa auton mittariin kertyy ainoastaan 50 000 km, valmistuksen osuus päästöistä on 120–140 g/km. Eli enemmän kuin polttoaineen palamisesta aiheutuvat!

Eikä käytetyn auton tarvitse olla mikään hiilihirmu. Vuoden 2019 uusien autojen päästökeskiarvon alittavia käytettyjä vaihtoehtoja löytyy kirjoitushetkellä esimerkiksi Nettiautosta lähes 15 000 kappaletta.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohteena käytetty auto

Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin.

Lue kaikki sarjan julkaisut täältä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat