7.8.2024 Uutinen Koulut alkavat jälleen – vinkit turvalliseen koulumatkaan Kuva Liikenneturva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koulujen alku vilkastuttaa liikennettä, kun lapset palaavat kesälomilta opintojen ääreen. Panostamalla tarkkaavaisuuteen ja varovaisuuteen voimme varmistaa lasten turvallisen koulutien. Koulujen alkaessa lasten ja nuorten turvallisuus liikenteessä korostuu entisestään. Vilkastuva liikenne ja varsinkin ensi kertaa koulumatkansa aloittavat ekaluokkalaiset vaativat erityistä tarkkaavaisuutta autoilijoilta.Aikuisilta saattaa unohtua, että lapset näkevät liikenteen eri tavalla. Selkeät signaalit suojateillä auttavat lapsia ja parantavat turvallisuuden tunnetta. Jokainen kuljettaja voi omalla käyttäytymisellään tukea tienylitystilanteita.– Riittävän alhainen nopeus suojatietä lähestyttäessä takaa sen, että ajoneuvon saa rauhallisesti pysähtymään ennen suojatietä. Kuljettajan on maltettava pysäyttää autonsa kokonaisuudessaan eikä hivuttaa sitä eteenpäin lapsen vielä ylittäessä tietä. Lapselle voi myös kättä heilauttamalla vinkata, että on huomannut tämän, nyt on turvallista ylittää tie, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen opastaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErityistä valppautta vaativat tilanteet ja paikatLähitaksin koulutetut ammattikuljettajat kehottavat autoilijoita olemaan erityisen tarkkana koulujen alkaessa. Koulujen parkkipaikat ja lähialueet ruuhkautuvat, joten kuljettajien on oltava varovaisia. Lasten on vaikea huomata pysäköidyn auton liikkelle lähtöä, ja kadun reunaan pysäköidystä autoista voi yllättäen ilmestyä lapsia ajotielle.Suojatietä lähestyttäessä on tärkeää hiljentää ja pysähtyä. Jos viereisellä kaistalla oleva auto pysähtyy, toimi samoin. Vastaantulevalla kaistalla pysähtyneen auton kohdalla on myös syytä hidastaa ja pysähtyä, vaikka suojatiessä olisi keskikoroke, sillä pieni lapsi voi jäädä liikenteenjakajan merkin taakse piiloon.Risteysalueilla on hyvä seurata kevyen liikenteen väylällä liikkuvia, kuten pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita, jotka saattavat nopeasti ja yllättäen ilmestyä auton eteen. Tietyömaa-alueilla kannattaa olla tarkkana, sillä jalankulkijat ja pyöräilijät on voitu ohjata tien ylityksiin poikkeusreitillä. Myös linja-autojen pysäkkien kohdalla kannattaa seurata tarkasti linja-autosta poistuvia lapsia, sillä varsinkin lapset saattavat ylittää tien yllättävästi linja-auton läheisyydessä.Suojateiden turvallisuus huolettaaVakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -tutkimuksesta ilmenee, että 83 prosenttia savolaisista vastaajista sanoo olevansa huolissaan lasten suojatieturvallisuudesta koulujen läheisyydessä. Yli puolet vastaajista ovat itsekin joutuneet jalankulkijana tai pyöräilijänä vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen suojatiellä.– Voimme helposti samaistua huoleen, sillä autoilijoilla tuntuisi olevan kaikkein vaikeinta noudattaa 30 km/h nopeusrajoitusta, joita usein on juuri koulujen ja päiväkotien läheisyydessä, LähiTapiola Savon markkinointipäällikkö Kaisa Kajan kertoo.Viime vuonna LähiTapiola asensi yhteistyössä Hedin Automotiven kanssa nopeusnäyttöjä kuopiolaisten koulujen läheisyyteen liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Nopeusnäytön suuntaan ajettaessa nopeutta on noudatettu paremmin, kun taas nopeusnäytöstä poispäin ajettaessa nopeudet ovat selkeästi suuremmat. Nopeusnäyttö ja kerätty turvallisuusdata on luovutettu Kuopion Kaupungin käyttöön.– Olemme varmasti kaikki samaa mieltä, että suojatieturvallisuus on meidän aikuisten vastuulla ja nopeusrajoitusten tarkoitus on parantaa pienten kulkijoiden turvallisuutta, Kajan tiivistää.Vinkkejä turvalliseen koulumatkaan Kiire ja kännykän tuijottaminen pois. Kiire ei kuulu liikenteeseen. Kiireessä havainnointikyky heikkenee, virheiden määrä kasvaa ja reagointinopeus heikkenee. Sovita tilannenopeus aina vallitseviin olosuhteisiin. Nopeusrajoitus on vain ilmoitus suurimmasta sallitusta nopeudesta tieosuudella. Kännykän selaaminen ajaessa on lailla kielletty ja ylipäätään vaarallista ja vastuutonta. Hetkenkin selailu vie huomion pois ajamisesta ja muista tielläliikkujista. Suojatie on suojatie, ei vaaratie. Moni lapsi ja nuori otaksuu suojatien olevan turvallinen. Tee tilaa, hiljennä vauhtia, vaikka et näkisikään ketään ja anna tietä pienemmille kuin isommillekin koululaisille sekä muille kulkijoille. Suojatie on suojatie, ei vaaratie. Muista ennakointi, havainnointi ja tarkkaavaisuus. Lapsi saattaa liikkua liikenteessä joskus äkillisin liikkein ja vähemmän tarkkaavaisesti. Tämän takia tielläliikkujan on oltava ennakoiva ja tarkka. Tielläliikkujan tulee seurata valppaasti ympäristöänsä, katvealueita ja esimerkiksi teiden reunoja, jolloin äkillisesti siihen ilmestyvien lapsien liikkeet voi havaita ajoissa. Asenne on kaiken A ja O. Tärkeintä liikenteessä on ihmisen henki ja terveys. Viritä asenteesi sen mukaan. Kun asenne on kohdillaan, oma käyttäytyminen on parempi kaikkia tielläliikkujia kohtaan. Lapset ottavat vaikutteita aikuisten käyttäytymisestä liikenteessä, jolloin esimerkillisen asenteen ja käyttäytymisen näyttäminen liikenteessä on turvallisuusinvestointi tulevaisuuteen, koska lapsi oppii tuolloin aikuisilta hyvän mallin.*Arjen katsaus -tutkimukseen vastasi 6 030 henkilöä, joista 303 oli Savosta. Haastattelut kerättiin 17.4.–13.5.2024 Kantar Media Finlandin Forumissa, Verianin vastaajapaneelin kautta. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineistossa +1,3 % ja Savossa +5,6 %.Lähteet: Liikenneturva, Lähitaksi OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti