31.5.2023 Liikenne Kuka vastaa? – Näin viranomaiset kommentoivat Moottorin polkupyörätelinetestin tuloksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysyimme viranomaisilta kommentit polkupyörätelinetestin tuloksiin. Saimme vastaukset Liikenneturvasta, Poliisilta, Traficomilta ja Tukesilta. Testasimme, miten edulliset polkupyörien kuljetustelineet käyttäytyvät äkillisessä väistötilanteessa. Tulos oli karu: lähes kaikki telineet irtosivat auton vetokoukusta ja tuhoutuivat käyttökelvottomiksi.Kysyimme viranomaisilta kommentit polkupyörätelinetestin tuloksiin. Kysymyksiin vastasivat Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen, poliisitarkastajat Tuomo Katajisto ja Konsta Arvelin, Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen ja Tukesin johtava asiantuntija Pipsa Korkolainen.Onko mielestänne viranomaisten valvottava asia, että polkupyörän kuljetusteline kestää normaalilla nopeudella ja sallitulla kuormalla tehdyn väistöliikkeen?Liikenneturva: Kyllä, mutta nähdäkseni tämä – valitettavasti – jää vain poliisin liikennevalvonnan harteille ja silmämääräiseen tarkasteluun. Kyseessä on ajoneuvon kuorma, joten sitä koskevat tieliikennelain 107–110 pykälien kuormaamista koskevat vaatimukset.Poliisi: Ajoneuvolain 5 § mukaan myöskään ajoneuvoon asennettavaa varustetta ei saa käyttää liikenteessä, jollei varustetta ole asianmukaisesti hyväksytty liikenteeseen. Traficom on Suomessa markkinavalvontaviranomainen ja osaa kertoa, mitä vaatimuksia pyöränkuljetustelineen tulee täyttää. Kuluttajan on joka tapauksessa yksittäistapauksessa vaikea tietää tai päätellä, kestääkö teline äkillisen ohjausliikkeen aiheuttamat vääntövoimat.Traficom: Tuotteiden käyttöä ja kuorman kuormaamista liikenteessä valvoo Poliisi normaalin tieliikennevalvonnan yhteydessä.Tukes: Lähtökohtana tuotelainsäädännössä yleensä on, että tuotteen markkinoille saataville asettava taho – toiminnanharjoittaja – on vastuussa sen turvallisuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta. Vain hyvin harvoille tuoteryhmille on minkäänlaista ennakkotarkastusta. Yleensä tuotteiden viranomaisvalvonta on pistokokeenomaista.Onko polkupyörien kuljetustelineille minkäänlaisia teknisiä vaatimuksia ja testataanko telineitä millään tavalla ennen myyntiin asettamista?Liikenneturva: Tietääkseni näille ei ole mitään vaatimuksia. Vaikka teline kiinnitetäänkin auton vetokoukkuun, ei kyseessä ole ajoneuvo. Joten jäljelle jäänee yleinen kuluttajaturvallisuuslaki, joka kuuluu myös Tukesin valvontaan.Traficom: Tieliikenneajoneuvoja ja tiettyjä niihin liittyviä tuotteita koskee tyyppihyväksyntävelvoite, (muutamia kansallisia poikkeuksia lukuun ottamatta) jossa tuotteen vaatimustenmukaisuus tarkastetaan ennen kuin ne voi saattaa markkinoille. Nämä vetokoukkuun kiinnitettävät polkupyörätelineet eivät kuitenkaan ole tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisia tuotteita. Tässä on selkeästi mahdollisuus parantaa lainsäädäntöä, jotta liikenneturvallisuus paranisi.Tukes: Tukesin valvoman yleisen kuluttajaturvallisuuslainsäädännön (Kuluttajaturvallisuuslaki, 920/2011) puitteissa polkupyörien kuljetustelineille ei ole yksityiskohtaisia teknisiä vaatimuksia, eikä Tukesilla ole tietoa, tekevätkö valmistajat niille testauksia ennen myyntiin asettamista.Valvotaanko polkupyörien kuljetustelineitä ja niiden kiinnityksiä ym. tien päällä?Poliisi: Poliisin liikennevalvonnassa tarkastetaan kohdalle osuvia pyöränkuljetustelineitä. Lähinnä tarkastetaan pyörän kiinnitys telineeseen ja se, onko ajoneuvon valojen ja rekisterikilven näkyvyys taaksepäin huomioitu telineen asennuksessa. Telineen kiinnitys vetokoukkuun tai muuhun ajoneuvon osaan tarkastetaan, jos se vaikuttaa huteralta tai varmistamattomalta.Traficom: Tuotteiden käyttöä ja kuorman kuormaamista liikenteessä valvoo Poliisi normaalin tieliikennevalvonnan yhteydessä. Poliisi tulkitsee lainsäädännön vaatimuksia esimerkiksi kuorman kuormaamisen osalta toimivaltansa puitteissa.Mitä muita ajatuksia testimme herättää teidän näkökulmastanne?Liikenneturva: Sinänsä surkeat tulokset eivät olleet suuri yllätys, sillä tällaisia on kyllä kuulunut aiemminkin, ainakin ulkomailta. Kuluttajan olisi voitava luottaa siihen, että kuljetustarkoitukseen suunniteltu teline on kiinnitykseltään luotettava ja käyttöohjeet ovat riittävät kiinnityksen ja kuorman varmistamiseksi.Poliisi: Hyvä, että asiaan kiinnitetään huomiota.Traficom: Testituloksenne vaikuttavat huolestuttavilta. Traficomin tieliikenteen markkinavalvonnan tärkeimpiä tehtäviä on, etteivät tuotteet vaaranna terveyttä, turvallisuutta, ympäristöä tai muita yleisten etujen suojeluun liittyviä seikkoja.Tukes: Jos kerran testeissänne on käytetty pyöränkuljetustelineitä ohjeiden mukaan ja tavanomaisissa käyttöolosuhteissa, tulokset saattaisivat olla valvontaviranomaisten kannalta hyvinkin mielenkiintoisia.Tutustu tarkemmin testiin ja tuloksiin Moottorin fillaritelinetestissä. Tämän jutun ja monet muut mielenkiintoiset artikkelit löydät Moottorin uusimmasta numerosta, jonka voit tilata täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi.Teksti: Tuomas Rajalaa:2:{i:0;s:6:"137864";i:1;s:6:"137362";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Päivän kuva Päivän kuva: asfalttitiet sortuvat alta – olisiko hiekkatie jo parempi? 15.4.2025 Autoilu Autoilija, hämmentyneet hirvet säntäilevät juuri nyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa