3.3.2024 Ajoneuvot Kuluttaja osti Suomi-autona myydyn Bemarin – totuus auton taustoista paljastui myöhemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajan ostama 220d-mallinen BMW olikin tuotu Suomeen Espanjasta, vaikka se myytiin auton merkkiliikkeestä Suomi-autona. Kuluttaja valitti kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttaja osti BMW-autoja myyvästä merkkiliikkeestä vuonna 2015 käyttöönotetun BMW-merkkisen henkilöauton. BMW 220d -mallisella autolla oli kaupantekohetkellä ajettu 105 000 kilometriä. Noin 3-vuotias auto maksoi kauppahetkellä vuoden 2018 elokuussa 29 030 euroa.Auto myytiin kuluttajalle Suomi-autona, mutta myöhemmin ostajalle selvisi, että se olikin tuontiauto, joka oli tuotu käytettynä Suomeen Espanjasta.Kuluttajan mielestä täällä oli selvästi vaikutusta auton arvoon, ja hän vaatikin auton myyjäliikkeeltä 5 000 euroa hyvityksenä. Auton taustat tulivat auton ostaneelle mieshenkilölle selville vasta siinä vaiheessa, kun hän oli myymässä autoa eteenpäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuontiautoilla alempi arvoAuton ostajan vaatimus myyjäliikkeelle perustui autossa ilmenneeseen korjaustarpeeseen. Myyjä perusteli vaatimustaan myös siten, että automyyjien mukaan tuontiauton, ja varsinkin Espanjasta tuotujen autojen arvo oli merkittävästi alempi kuin Suomessa ensirekisteröityjen autojen arvo. Kuluttajan mukaan asiaa oli kuitenkin vaikea todentaa, koska automyyjät eivät anna asiasta ja autojen hintatiedoista kirjallista tietoa.Auton myyjäliikkeen mukaan sillä, mikä kyseisen auton alkuperämaa oli, ei ollut vaikutusta auton hintaan. Auton myynnistä, sillä hetkellä kun kuluttaja siitä reklamoi, oli jo neljä vuotta eikä auton myyjänä toiminut henkilö ollut enää autoliikkeen palveluksessa. Myyjäliike katsoi myös, asia on ilmennyt viiveellä, koska auton ensirekisteröinti ilmenee myös asiakkaan jo aiemmin saamasta auton rekisteriotteesta.Myyjäliikkeen mukaan kyseinen BMW-auto oli rekisteröity uutena Espanjassa, jossa se oli ollut vuoden ja tämän jälkeen auto oli tullut Suomeen.Ei varuste-erojaMyyjäliike totesi vastauksessaan, että tuontiautoissa voi olla eroa Suomi-autoihin esimerkiksi varusteissa. Kyseinen BMW ei kuitenkaan ollut ns. kuuman ilmaston mallia, jolloin siinä ei olisi esimerkiksi istuimien lämmittimiä. Myyjän mukaan auton arvoa on vaikea erotella auton alkuperämaan taustan mukaan – joillain autoliikkeillä tämä vaikuttaa, mutta ei kaikilla.Autojen tuonti on lisääntynyt paljon viime vuosina ja autojen myyminen ympäri Eurooppaa on tehty helpoksi. Myyjän mielestä sillä, että tutustuu auton historiaan ei ollut kuitenkaan vaikutusta sen hintaan.Myyjän mielestä kuluttajan korvausvaatimus oli myös erittäin kova. Myyjä toivoikin auton ostaneelta kuluttajalta auton huoltokirjaa nähtäväksi, josta voisi myös todeta, millä kielellä se olisi. Jos huoltokirja olisi espanjankielinen, myyjän mukaan kuluttajan voi olettaa tienneen auton tuontitaustasta.Myyjän ja ostajan sopimuksella merkitystäKuluttajariitalautakunta arvioi kiistaa osapuolelten välisen sopimuksen sisällön perusteella. Käytetyn tavaran kaupassa ei myöskään yleensä sovita yksityiskohtaisesti siitä, minkälainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Tällöin virheen olemassaoloa arvioidaan kaupantekohetkellä voimassa olleen kuluttajansuojalain (16/1994) 5 luvun 14 §:n mukaan, kuluttajariitalautakunta toteaa.Kuluttajariitalautakunnan mielestä kyseisen ajoneuvon katsotaan säännöksen 1 kohdan mukaan olevan virheellinen ja tavara ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.Kuluttajariitalautakunnan mielestä asiassa oli myös riidatonta se, että auto ensirekisteröintimaasta ja tuontihistoriasta on annettu virheellistä tietoa. Lautakunta katsoo, että kyseessä on sellainen seikka, jonka voi olettaa vaikuttaneen selvästi kauppaan. Kaupan kohde on näin ollen ollut virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttaja oikeutettu virhettä vastaavaan hinnanalennukseenKaupantekohetkellä voimassa olleen kuluttajansuojalain 5 luvun 19 §:n (1258/2001) mukaan jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta.Hinnanalennuksen määrän arviointi perustuu kuluttajariitalautakunnan mukaan ilmenneen virheen laadun lisäksi myös auton ikään, kauppahintaan sekä sen ajomäärään. Huomioon otetaan myös ilmenneen virheen merkitys auton tavanomaisen käytön ja ostopäätöksen kannalta sekä mikä auton todennäköinen arvo olisi ollut, jos siinä ilmenneet viat olisivat olleet ostajan tiedossa kauppaa tehtäessä.Nämä kaikki seikat huomioon ottaen kuluttajariitalautakunta katsoi, että kuluttajan vaatima hinnan alennus asiassa ei ollut oikeutettu, mutta se kuitenkin suositti, että myyjäliikkeen tulee suorittaa ostajalle hinnanalennuksena 500 euroa.Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian yksinkertaisessa menettelyssä.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa