2.6.2020 Ajoneuvot Kulutuskisa: voittaako Mercedes-Benz A 250 e:n äly ihmisen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuinka puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e optimoi hybridijärjestelmän toiminnan pidemmällä matkalla? Olen monta kertaa todennut ladattavan hybridin olevan kaikkein monimutkaisin autoluokka, yhdistäähän se polttomoottori- ja sähköauton kaikki puolet. Ja kokonaisuus on monella tapaa enemmän kuin osiensa summa. Puolen vuoden koeajossa olevan Mercedes-Benz A 250 e:n toiminnasta sähköllä ja bensiinillä on kirjoitettu jo pari kertaa. Viikko sitten tutustuimme auton toimintaan 140 kilometrin moottoritieajossa: havaitsimme latauksen tiputtavan kulutusta yllättävän paljon: samalla matkalla kulutus tippui 6,3 litrasta akku lataamalla 4,2 litraan sataa kilometriä kohden. Moottoritieajossa A 250 e toimi aika yksinkertaisesti: ensin sähköajoa niin kauan kuin akut riittävät, loput polttomoottorilla. Koska päämäärämme oli vain kilometrien päässä moottoritiestä, tämä toimi ihan hyvin. Mutta miten auto toimii vaihtelevammassa ajossa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sama lenkki kahdella tavalla Tätä lähdimme selvittämään 90 kilometrin mittaisella kulutuslenkillä, joka vie Helsingin laitamilta moottoritietä Veikkolaan, sieltä kauniiden maisemien läpi Kirkkonummelle ja lopuksi Länsiväylää pitkin takaisin Helsinkiin, jonka läpi edetään viimeiset kilometrit takaisin lähtöpisteeseen. Ajoimme reitin kahdesti: ensin antaen auton hoitaa kahden voimalinjan hyödyntäminen automaattisesti ja toisen kerran käsivoimin käyttövoimia komentamalla. Mercedes-Benzin digitaalimittaristo tarjoaa varsin hyvin tietoa auton kulutuksesta. Lisätietoa sielunelämästä saa MBUX-käyttöjärjestelmän keskinäytöltä. Ensimmäisellä yrityksellä kerroimme autolle reitin ja valitsimme ajo-ohjelmaksi Econ, jonka pitäisi olla se kaikkein parhaaseen taloudellisuuteen tähtäävä vaihtoehto. Reitti on sikäli haastava, että heti reilun viiden kilometrin kaupunkiajon jälkeen vuorossa on moottoritie: alkuun noin 15 kilometrin verran sataan kilometriin tunnissa rajoitettuna ja sitten vielä vajaan kymmenen kilometrin matka nopeudella 120 km/h. Koska jo lähtiessä tiedetään, ettei auton sähköinen toimintamatka tule riittämään koko 90 kilometrin lenkkiin, olisi järkevintä hyödyntää polttomoottoria etenkin 120 km/h -nopeusrajoitusalueella, sillä siinä polttomoottorista saadaan kaikkein paras hyötysuhde. Huonoimmillaan bensiinimoottori on töksähtelevässä kaupunkiajossa, jossa nopeus vaihtelee ja välillä liikutaan madellen. Tässä taas sähkömoottori loistaa erityisesti. Automaattista optimointia Ideaalitilanteessa auton hybridijärjestelmä siis analysoisi navigaattoriin syötetyn reitin niin, että jokaisessa tilanteessa käytetään kaikkein parhaiten siihen soveltuvaa käyttövoimaa. Auton kun luulisi tietävän parhaiten eri järjestelmien toiminnan tehokkuuden, ja osaavan siten valita kokonaisuuden kannalta energiatehokkain kompromissi. Ihmiseltä tämä vaatisi ainakin kevyttä Excelin pyörittämistä – ei kiitos. Otetaan esimerkki: jos reitti veisi vuoriston yli, kannattaisi akku ehdottomasti tyhjentää ylös kiivetessä, jotta huipun jälkeisessä alamäessä moottorijarrutuksen voisi tehdä generaattorilla. Tällöin jarrut säästyisivät ja mahdollisimman suuri osa auton potentiaalienergiasta (kiipeämiseen käytetyn työn tuloksesta) saataisiin kerättyä talteen akkuun. Automaatilla vain kohtalainen tulos Tässä kohtaa Mercedes-Benz ei aivan loistanut: Eco-asetuksella auto liikkui ensin sähköllä koko akun salliman matkan, 61 kilometriä. Sen jälkeen auto vaihtoi käyttövoiman bensiiniin, jolla edettiin loput 29 kilometriä. Se tarkoitti myös Helsingin läpäisyä polttomoottorilla – toki auto hyödynsi jarrutuksissa kerättyä energiaa myös liikkumiseen, mutta valtaosan ajasta liike tapahtui bensiinin voimin. Auton asetuksista löytyy polttomoottoria kaupunkiajossa painottava ruksi, ja tämä oli valitsematta. Oliko tämä virhe syy auton toimintaan? Ei lopputulos toki huono ollut: perillä auto kertoi 90 kilometrin matkan taittuneen kulutuksella 1,3 l/100 km bensiiniä ja 11,7 kWh/100 km sähköä. Akku perillä oli tietysti tyhjä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pärjääkö ihmisäly paremmin? Seuraavana päivänä päätin näyttää tekniikalle ihmisen kyvyt: lähdin ajamaan saman reitin, mutta nyt komensin auton järjestelmiä käsin. Ilahduttavasti sää pysyi samanlaisena, joten lämmitys- tai ilmastointilaitteen tuomat kulutuserot tuskin tuloksia häiritsivät. Ajoin ensin Helsingin läpi sähköllä, mutta heti moottoritien alkaessa vaihdoin käyttövoiman polttomoottoriin. Turun moottoritietä edettiin noin 21 kilometriä bensiiniä polttaen. Sen jälkeen vaihdoin sähköajoon, sillä edessä oli kymmeniä kilometrejä enintään 60 km/h köröttelyä. Tämän jälkeen vuorossa olisi vielä hetki 100 km/h ajoa Länsiväyllällä – sen voisi ajaa taas polttomoottorilla, mikäli akkutilanne ei näyttäisi riittävän perille. Nopeasti huomasin tehneeni virheen: ajoin aivan liian pitkään polttomoottorilla. Kun moottoritien loputtua vaihdoin sähkökäyttöön, arvioi auton ajotietokone sähköisen toimintamatkan pidemmäksi, kuin navigaattorin mukaan perille oli matkaa. Maaseudun kuudenkympin teillä kulutus jäi arvioituakin matalammaksi, joten päätepisteeseen saapuessani akkua olisi riittänyt vielä noin 10 lisäkilometrin ajamiseen. Tulos: keskikulutus 1,5 l/100 km ja sähkönkulutus 10 kWh/100 km – sähköä tietysti kului edellistä ajoa vähemmän, jäihän akkuun vielä energiaa. Kone siis voitti ihmisen, vaikka nyt ajettiin tuttua kulutuslenkkiä tutulla autolla. Vielä en luovuta: edessä on kolmas yritys, ja silloin ajan vain 120 km/h -osuuden polttomoottorilla. Ehkä sitten saan testilenkin keskikulutuksen alle litraan per sata kilometriä? Optimointia kaivataan Tarinalla on opetus: ladattavan hybridin kahden käyttövoiman mahdollisimman tehokas hyödyntäminen pidemmällä matkalla on todella vaikeaa, vaikka reitin tuntisi etukäteen. Siksi olisi toivottavaa, että auton järjestelmät optimoisivat sähkö- ja polttomoottorin käytön mahdollisimman tehokkaasti. Auto kuitenkin tietää kulutuksensa eri nopeuksilla, ja navigaattoria käyttäessä järjestelmän ei tarvitse edes kyetä ennustamaan. Riittää, että karttatieto on ajantasaista. Tavallaan kyse on hiuksien halkomisesta: jos pienellä harjoittelulla saan tiputettua keskikulutuksen 1,3 l/100 km tuloksesta alle litraan sadalla, eihän kyse ole kuin muutamasta desilitrasta? Ei toki, mutta kalliista ja hienosta teknologiasta on tärkeä saada kaikki mahdollinen potentiaali irti. Ensimmäisen erän voitti silti saksalaistekniikka, ihminen jäi toiseksi. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe