2.6.2020 Ajoneuvot Kulutuskisa: voittaako Mercedes-Benz A 250 e:n äly ihmisen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuinka puolen vuoden koeajossa oleva Mercedes-Benz A 250 e optimoi hybridijärjestelmän toiminnan pidemmällä matkalla? Olen monta kertaa todennut ladattavan hybridin olevan kaikkein monimutkaisin autoluokka, yhdistäähän se polttomoottori- ja sähköauton kaikki puolet. Ja kokonaisuus on monella tapaa enemmän kuin osiensa summa.Puolen vuoden koeajossa olevan Mercedes-Benz A 250 e:n toiminnasta sähköllä ja bensiinillä on kirjoitettu jo pari kertaa. Viikko sitten tutustuimme auton toimintaan 140 kilometrin moottoritieajossa: havaitsimme latauksen tiputtavan kulutusta yllättävän paljon: samalla matkalla kulutus tippui 6,3 litrasta akku lataamalla 4,2 litraan sataa kilometriä kohden.Moottoritieajossa A 250 e toimi aika yksinkertaisesti: ensin sähköajoa niin kauan kuin akut riittävät, loput polttomoottorilla. Koska päämäärämme oli vain kilometrien päässä moottoritiestä, tämä toimi ihan hyvin. Mutta miten auto toimii vaihtelevammassa ajossa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama lenkki kahdella tavallaTätä lähdimme selvittämään 90 kilometrin mittaisella kulutuslenkillä, joka vie Helsingin laitamilta moottoritietä Veikkolaan, sieltä kauniiden maisemien läpi Kirkkonummelle ja lopuksi Länsiväylää pitkin takaisin Helsinkiin, jonka läpi edetään viimeiset kilometrit takaisin lähtöpisteeseen.Ajoimme reitin kahdesti: ensin antaen auton hoitaa kahden voimalinjan hyödyntäminen automaattisesti ja toisen kerran käsivoimin käyttövoimia komentamalla.Mercedes-Benzin digitaalimittaristo tarjoaa varsin hyvin tietoa auton kulutuksesta. Lisätietoa sielunelämästä saa MBUX-käyttöjärjestelmän keskinäytöltä.Ensimmäisellä yrityksellä kerroimme autolle reitin ja valitsimme ajo-ohjelmaksi Econ, jonka pitäisi olla se kaikkein parhaaseen taloudellisuuteen tähtäävä vaihtoehto.Reitti on sikäli haastava, että heti reilun viiden kilometrin kaupunkiajon jälkeen vuorossa on moottoritie: alkuun noin 15 kilometrin verran sataan kilometriin tunnissa rajoitettuna ja sitten vielä vajaan kymmenen kilometrin matka nopeudella 120 km/h.Koska jo lähtiessä tiedetään, ettei auton sähköinen toimintamatka tule riittämään koko 90 kilometrin lenkkiin, olisi järkevintä hyödyntää polttomoottoria etenkin 120 km/h -nopeusrajoitusalueella, sillä siinä polttomoottorista saadaan kaikkein paras hyötysuhde. Huonoimmillaan bensiinimoottori on töksähtelevässä kaupunkiajossa, jossa nopeus vaihtelee ja välillä liikutaan madellen. Tässä taas sähkömoottori loistaa erityisesti.Automaattista optimointiaIdeaalitilanteessa auton hybridijärjestelmä siis analysoisi navigaattoriin syötetyn reitin niin, että jokaisessa tilanteessa käytetään kaikkein parhaiten siihen soveltuvaa käyttövoimaa. Auton kun luulisi tietävän parhaiten eri järjestelmien toiminnan tehokkuuden, ja osaavan siten valita kokonaisuuden kannalta energiatehokkain kompromissi. Ihmiseltä tämä vaatisi ainakin kevyttä Excelin pyörittämistä – ei kiitos.Otetaan esimerkki: jos reitti veisi vuoriston yli, kannattaisi akku ehdottomasti tyhjentää ylös kiivetessä, jotta huipun jälkeisessä alamäessä moottorijarrutuksen voisi tehdä generaattorilla. Tällöin jarrut säästyisivät ja mahdollisimman suuri osa auton potentiaalienergiasta (kiipeämiseen käytetyn työn tuloksesta) saataisiin kerättyä talteen akkuun.Automaatilla vain kohtalainen tulosTässä kohtaa Mercedes-Benz ei aivan loistanut: Eco-asetuksella auto liikkui ensin sähköllä koko akun salliman matkan, 61 kilometriä. Sen jälkeen auto vaihtoi käyttövoiman bensiiniin, jolla edettiin loput 29 kilometriä. Se tarkoitti myös Helsingin läpäisyä polttomoottorilla – toki auto hyödynsi jarrutuksissa kerättyä energiaa myös liikkumiseen, mutta valtaosan ajasta liike tapahtui bensiinin voimin. Auton asetuksista löytyy polttomoottoria kaupunkiajossa painottava ruksi, ja tämä oli valitsematta. Oliko tämä virhe syy auton toimintaan?Ei lopputulos toki huono ollut: perillä auto kertoi 90 kilometrin matkan taittuneen kulutuksella 1,3 l/100 km bensiiniä ja 11,7 kWh/100 km sähköä. Akku perillä oli tietysti tyhjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPärjääkö ihmisäly paremmin?Seuraavana päivänä päätin näyttää tekniikalle ihmisen kyvyt: lähdin ajamaan saman reitin, mutta nyt komensin auton järjestelmiä käsin. Ilahduttavasti sää pysyi samanlaisena, joten lämmitys- tai ilmastointilaitteen tuomat kulutuserot tuskin tuloksia häiritsivät.Ajoin ensin Helsingin läpi sähköllä, mutta heti moottoritien alkaessa vaihdoin käyttövoiman polttomoottoriin. Turun moottoritietä edettiin noin 21 kilometriä bensiiniä polttaen. Sen jälkeen vaihdoin sähköajoon, sillä edessä oli kymmeniä kilometrejä enintään 60 km/h köröttelyä. Tämän jälkeen vuorossa olisi vielä hetki 100 km/h ajoa Länsiväyllällä – sen voisi ajaa taas polttomoottorilla, mikäli akkutilanne ei näyttäisi riittävän perille.Nopeasti huomasin tehneeni virheen: ajoin aivan liian pitkään polttomoottorilla. Kun moottoritien loputtua vaihdoin sähkökäyttöön, arvioi auton ajotietokone sähköisen toimintamatkan pidemmäksi, kuin navigaattorin mukaan perille oli matkaa. Maaseudun kuudenkympin teillä kulutus jäi arvioituakin matalammaksi, joten päätepisteeseen saapuessani akkua olisi riittänyt vielä noin 10 lisäkilometrin ajamiseen.Tulos: keskikulutus 1,5 l/100 km ja sähkönkulutus 10 kWh/100 km – sähköä tietysti kului edellistä ajoa vähemmän, jäihän akkuun vielä energiaa.Kone siis voitti ihmisen, vaikka nyt ajettiin tuttua kulutuslenkkiä tutulla autolla.Vielä en luovuta: edessä on kolmas yritys, ja silloin ajan vain 120 km/h -osuuden polttomoottorilla. Ehkä sitten saan testilenkin keskikulutuksen alle litraan per sata kilometriä?Optimointia kaivataanTarinalla on opetus: ladattavan hybridin kahden käyttövoiman mahdollisimman tehokas hyödyntäminen pidemmällä matkalla on todella vaikeaa, vaikka reitin tuntisi etukäteen. Siksi olisi toivottavaa, että auton järjestelmät optimoisivat sähkö- ja polttomoottorin käytön mahdollisimman tehokkaasti. Auto kuitenkin tietää kulutuksensa eri nopeuksilla, ja navigaattoria käyttäessä järjestelmän ei tarvitse edes kyetä ennustamaan. Riittää, että karttatieto on ajantasaista.Tavallaan kyse on hiuksien halkomisesta: jos pienellä harjoittelulla saan tiputettua keskikulutuksen 1,3 l/100 km tuloksesta alle litraan sadalla, eihän kyse ole kuin muutamasta desilitrasta? Ei toki, mutta kalliista ja hienosta teknologiasta on tärkeä saada kaikki mahdollinen potentiaali irti. Ensimmäisen erän voitti silti saksalaistekniikka, ihminen jäi toiseksi. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen