15.3.2019 Liikenne Kun isä rööki huulessa mökille ajeli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvayöt eivät kiristelleet tai kattonopeudet häirinneet autoilua 1970-luvun alussa. Mobilian uusi näyttely kertoo tieliikenteen vallattomista ja synkistä vuosista. Tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseo Mobilian uudessa näyttelyssä kerrotaan, kuinka omalla autolla kulkeminen yleistyi 1970-luvulla.Vielä 1970-luvun alussa suomalainen autoilukulttuuri oli varsin vallatonta ja turvatonta – ainakin nykyajan silmin tarkasteltuna.Esimerkiksi turvavyöt eivät matkantekoa häirinneet, sillä etuistuimille turvavöiden käyttö tuli pakolliseksi vasta vuosikymmenen puolivälissä, jos sellaiset sattuivat autossa olemaan. Takapenkillä turvavöitä ei tarvittu laisinkaan. Jos istuminen ei lapsia huvittanut, seisottiin etupenkkien välissä tähyilemässä maisemia.Ja ajalla tyypillistä oli sekin, että automatkan aikana autossa tupruteltiin pidäkkeettä. Kuumina kesäpäivinä matkanteko oli, ainakin omien muistikuvien mukaan, varsin tukalaa jo siitäkin syystä, etteivät sen ajan autot olleet ilmastoituja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParasta vauhtia, kunnes Kekkonen jyrähtiMiljoonan henkilöauton raja ylitettiin vuonna 1976. Autoilussa ja ajassa oli tyypillistä, että koko perhe pakattiin mukaan autoon. Vapaa-aika lisääntyi. Perheen Datsun 100A:lla, 353:lla, Lada 1200:lla, Volkswagen Kuplalla, Tipparellulla tai Saab 96:lla suunnattiin yhä useammin lomareissuun.Ja perheen mökkireissu tehtiin usein parasta mahdollista vauhtia, sillä kaasujalkaa eivät nopeusrajoitukset juuri hillinneet. Suomalaisteille saatiin kattonopeusrajoitus 80 km/h vasta presidentti Urho Kekkosen kipakan uudenvuodenpuheen 1973 ja öljykriisin seurauksena. Kekkosen puheen taustalla olivat hurjat kolariluvut. Suomen tieliikennehistorian synkin vuosi oli vuonna 1972, jolloin tieliikenteessä menehtyi 1 156 henkilöä.Kehitys kohti parempaan oli rivakkaa. Kun esimerkiksi vuonna 1971 tieliikenteessä kuoli 1 041 henkilöä (autokanta 880 056 autoa), kun vuonna 1979 kuolleiden määrä oli alentunut 582 uhriin, vaikka autoja oli liikenteessä liki 450 000 enemmän.Turvallisuus kohentui monin tavoin, sillä vuosikymmenen loppupuolella tulivat promillelaki, talvirengaspakko ja moottoripyöräilijöiden kypäräpakko.Kansa ei kiittänyt, mutta tulosta tuliLiikenneturva on ollut mukana tekemässä yleisölle juuri avautunutta Mobilian uutta Leveillä lahkeilla -näyttelyä.Tieliikenne ja sitä koskeva lainsäädäntö kehittyi merkittävin hankkein 1970-luvulla. Keskiössä olivat turvavyöt, motoristien kypärät, promillerajat, nopeusrajoitukset ja ajovalojen päiväkäyttö sekä 80-lätkä vasta ajokortin saaneille. Liikenneturvan mukaan 1970-luvun kokemuksista on yhä otettavissa oppia.– Kansa ei aina kiittänyt, mutta tulosta tuli. Liikenteen turvattomuudesta lähtenyt vuosikymmen johti isoihin tekoihin ja suuriin tuloksiin. Julkisen vallan päätöksentekijät ovat joutuneet ja joutuvat edelleen puntaroimaan niitä toimia, joilla varmistetaan kansalaisten turvallisuus. Välillä tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan myös rajoituksia, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen arvioi.Tarvaisen mukaan tieliikenteen normeja on viime vuosina kevennetty, lainsäädäntöä purettu ja vastuuta siirretty tienkäyttäjälle.– Tulevina vuosina pitääkin tarkasti seurata, miten aikaisempaa väljempi sääntely toimii ja vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, Tarvainen korostaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti