5.9.2023 Autoilu Kun katsastus tuo hylsyn – tilastot paljastavat syyt, Jope Ruonansuu tuntemukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilöauton määräaikaiskatsastusten yleisimmät hylkäyssyyt paljastuvat tilastoista, autoilijoiden karvaat tuntemukset kansantaiteilija Jope Ruonansuun laulamana. Oma rakas kulkupeli täytyy säännöllisin välein viedä katsastettavaksi, eikä se aina mene toivotusti, hartaasti odotettu leima jää saamatta. Hylkäys tulee todennäköisesti toki hyvästä syystä kuten esimerkiksi kehnoista jarruista tai muusta ajamisen turvallisuuteen vaikuttavasta teknisestä puutteesta tai rikkoutuneesta osasta. Yhtä kaikki hylkäyskokemus on monella karvasta kalkkia nieltäväksi.Tilastot paljastavat henkilöautojen määräaikaiskatsastusten keskeisimmät hylkäyssyyyt, mutta edesmennyt kansantaiteilija ja automies Jope Ruonansuu puki katsastustuntemukset oivaltavasti sanoiksi.Vuonna 2011 julkaistun Jopetusministeri-levyn Katsastusinssi nauraa -kappale pohjautuu Iskelmäprinssi laulaa -kappaleeseen. Katsastukseen nilkuttaa Mazda 626, jonka ohjaus auraa.”Ja huomenna kukaties,on konttorilla toinen mies,joka autoni alle kömpii niska hies.Ja katsastusinssi nauraa,helmat on kuin kauraa.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtuakselisto hylkäysten kärjessäJohtava asiantuntija Teemu Toivanen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Liikennekelpoisuus ja valvonta -yksiköstä tuntee valtakunnallisesti kattavat katsastustilastot. Niiden perusteella henkilöautojen määräaikaiskatsastuksien yleisin hylkäyssyy viime vuonna piili etuakselistossa.– Vuonna 2022 hylkäykseen johtava etuakselistovika löytyi 61 589 kertaa. Tämä vastaa noin 5 prosenttia katsastuksista, Toivanen kertoo.Viimeisen viiden vuoden aikana etuakseliston hylkäysvikojen osuus on pysytellyt viime vuoden tapaan viidessä prosentissa.Helppo Katsastus -ketjun koulutuspäällikkö Julius Karki kaivoi pyynnöstämme ketjun neljän aseman (Espoo Kivenlahti, Lohja, Pori ja Kuopio) osalta yleisimmät hylkäyssyyt. Kärjessä on tuttu ongelma.– Etuakseliston viat eli väljät pallonivelet, vaurioituneet puslat…, Karki luettelee.Mitkä ovat neljä seuraavaa yleisintä hylkäyssyytä?Toivasen mukaan neljä seuraavaksi yleisintä hylkäyssyytä olivat käyttöjarru (3 %), seisontajarrun dynamometritesti (3 %), ohjausnivelet- ja tangot (2 %) ja taka-akselisto (2 %).Toivanen ei löydä näiden syiden osalta merkittäviä osuusmuutoksia.– Myöskään näiden hylkäysvikojen osuus ei ole muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana.Helppo Katsastuksen Julius Karki luettelee tuttuja hylkäyssyitä.– Seisontajarrun viat dynamometritestissä, jousituksen ja iskunvaimennuksen viat, käyttöjarrun viat komponenteissa ja dynamometritestissä sekä alustan koteloiden ja pohjalevyn viat, jotka ovat lähinnä ruostevaurioita.Etusivuikkunoiden tummennusMoottori kertoi aiemmin, että lainsäädännössä on selkeä linjaus auton ikkunoiden tummennuksesta ja jälkiasenteisten kalvojen laittamisesta. Lain mukaan tuulilasiin tai etusivuikkunoihin ei saa asentaa minkäänlaisia kalvoja, mutta takaikkunoiden tummennus on laillista. Poliisi tai katsastaja eivät kuitenkaan puutu asiaan, jos etusivuikkunat ovat tummennettu valmistajan toimesta esimerkiksi lasia värjäämällä ja ne ovat tyyppihyväksytty kyseiseen autoon.Tehdasasenteinen tummennus tapahtuu yleensä tiukkojen laatu- ja turvallisuusstandardien mukaisesti, joka varmistaa, että lasin värjäys ei heikennä näkyvyyttä tai heijasta valoa vaarallisesti. Sen sijaan jälkiasenteisissa kalvoissa laatu ja asennustarkkuus voivat vaihdella suuresti, mikä saattaa johtaa turvallisuusriskeihin.Aiemassa Moottorin artikkelissa tuotiin esiin, että liiaksi tummennetut etuikkunat voivat heikentää kuljettajan näkyvyyttä ja havainnointikykyä erityisesti yöllä, hämärässä tai huonoissa sääolosuhteissa. Liikennemerkkien, valojen ja muiden tienkäyttäjien havaitseminen vaikeutuu.Kuinka usein hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?– Käytössäni olevista tilastoista ei valitettavasti käy yksiselitteisesti ilmi tummennuskalvoista johtuvat hylkäykset, Toivanen taustoittaa.– Tarkastuskohteessa 'muut ikkunat' löydettiin koko Suomessa viime vuonna 979 hylkäykseen johtavaa vikaa, osuus on siis 0,08 % katsastuksista.Kuinka usein Helppo Katsastuksen katsastusasemilla hylätään henkilöautoja siitä syystä, että auton etusivuikkunoissa on jälkikäteen asennettu kalvo?– Vielä tällä hetkellä ainakin ketjutasolla päivittäin. Sanoisin kuitenkin, että pahin tilastopiikki näissä oli heti määräyksen muuttumisen jälkeen (viime vuoden) loppusyksyn ja talven aikana.Karki arvioi sanan kiirineen autoilijoiden keskuudessa.– Asiakaskunnan, joka tämän tyyppisiä virityksiä harrastaa, keskuudessa on selvästi sana kiirinyt, että kalvot ikkunoissa autoja ei enää hyväksytä. Näistä aiheutuvien hylkäysten määrä tulee varmasti jäämään melko pieneksi sen jälkeen, kun autokanta on yhden kierroksen käynyt määräaikaiskatsastuksessa tuon viime marraskuisen määräysmuutoksen jälkeen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Manu Tuppurainen, Moottorin arkisto Lähde ja grafiikka: Liikenne- ja viestintävirasto Traficoma:3:{i:0;s:5:"33291";i:1;s:6:"132109";i:2;s:6:"143572";} Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa