16.1.2020 Ajoneuvot Kuusi on uusi onnenluku – Porsche 718 GTS 4.0 palaa bokserikutoseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 718-mallisto laajenee kuusisylinterisillä GTS-painoksilla. Kun Porsche Boxster ja Cayman -mallisto siirtyi 718-sukupolveen, herätti vaihdos kuusisylinterisestä bokserista turboahdettuun nelisylinteriseen vastaiskumoottoriin runsasti keskustelua. Turbomoottori toi autolle huiman suorituskyvyn – mittasimme 718 Boxster S:lle reilusti alle neljän sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan.Osalle sulosointuisen kuutoskoneen vaihtuminen papattavaan neloseen oli kuitenkin liikaa. Ilmeisesti viesti meni Stuttgartiin asti, sillä lähes vuosi sitten julkaistiin kuusisylinteriset Boxster Spyder ja Cayman GT4 -lippulaivamallit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyGT4:n pikkuserkkuNyt kuutoskone tuodaan askeleen helpommin tavoiteltavaksi 718 Boxster GTS 4.0 ja 718 Cayman GTS 4.0 -mallien myötä. Perusmoottori on GT4 ja Spyder -malleista tuttu, mutta GTS-versioissa se tuottaa 294 kilowatin (400hv) huipputehon, eli 20 hevosvoimaa vähemmän. Vaihteistoksi tarjotaan kuusivaihteista manuaalia.Suorituskyvyksi kerrotaan 0–100 km/h 4,5 sekunnissa ja 293 km/h huippunopeus. Uutuusmallilla ei siis ehkä kannata mennä kiihdytyskisaan PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettua Boxster S tai Cayman S -mallia vastaan, mutta se tuskin GTS 4.0:n omistajaa kiinnostaa.Kuusisylinterisen 4-litraisen kerrotaan toimivan pienellä kuormalla nelisylinterisenä, täydellä kaasulla taas iloa kestää 7 800 1/min saakka. Ilahduttavasti urheilupakoputkiston kerrotaan olevan vakiovaruste.Erottuvuutta tummaoptiikallaGTS 4.0 -mallien varustus kattaa PASM-iskunvaimennuksen 20 millin madalluksella (10 lisämillin madallus vielä optiona) ja pidonhallintaa auttaa mekaaninen luistonrajoitin.Optiikkapuolella ulkonäköä piristää GTS-mallien perinteiden mukaiset tummaoptiikkakoristeet.Aivan helposti tavoiteltavia eivät uudet edullisemmatkaan kuusisylinteriset 718-mallit ole. Porsche kertoo 718 Cayman GTS 4.0:n lähtöhinnaksi 133 780 euroa, ja avokattoisen 718 Boxster GTS 4.0:n saa 137 102 eurolla.Entä se kulutusero?Porsche perusteli nelisylinteriseen moottoriin siirtymistä aikanaan polttoaineenkulutuksella, ja halulla rakentaa leveämpi kuilu 718- ja 911-mallistojen välille. Mikä siis on nelos- ja kuutoskoneen taloudellisuusero?Nelisylinterisen, 2,5-litraisella turbomoottorilla (365 hv) ja manuaalivaihteistolla varustetun Porsche 718 Cayman GTS:n WLTP-syklin mukaiset päästöt ovat 225 g/km.Uusi kuusisylinterinen 4-litrainen (400 hv) manuaalivaihteinen Porsche 718 Cayman GTS 4.0 taas päästää WLTP-mittauksen mukaan 247 g/km. Virallisen totuuden mukaan päästöero on siis 22 grammaa kilometrillä – saa nähdä, onko ero todellisessa ajotilanteessa lopulta vieläkin pienempi?Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster