17.12.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton suosioon monta syytä, mutta perimmäisenä motiivina on tekniikka: sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin nähden. Kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Vähän.Ja pidempi vastaus: sähköautojen kulutuksissa on suuria eroja, aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km. Kotipihassa ladattuna tämä tarkoittaisi sadan kilometrin energiakustannuksen pyörivän jossain parin euron tuntumassa.Tarkastellaan kulutusta nyt energian eikä hinnan näkökulmasta. Energiaa maapallolla on kuitenkin rajallinen määrä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka paljon energiaa kuluu?20 kilowattituntia sähköenergiaa sataa kilometriä kohti vastaa energialtaan noin 2,3 litraa bensiiniä. Voidaan sanoa sähköautojen energiakulutuksen vastaavan polttomoottoriautoa, joka liikkuisi 2–3 bensiinilitralla sataa kilometriä kohden. Tällaista henkilöautoa ei luonnollisesti ole olemassa – hybridien taloudellisuus kun perustuu sähkötekniikan taloudellisuuteen.Dieselkäytöllä on päästy kolmeen litraan ilman hybriditekniikkaa huippukeveissä ja aerodynaamisissa ekomalleissa, kuten Audi A2 TDI 3L. Siis taloudellisimman mahdollisen dieselauton energiankulutus piheimmässä mahdollisessa ajossa vastaa suunnilleen epätaloudellisinta mahdollista sähköautoa epätaloudellisesti ajettuna.Polttomoottorin ongelmana parhaimmillaankin huono hyötysuhdeMistä energiatehokkuus johtuu? Polttomoottorista. Parhaiden polttomoottorien terminen hyötysuhde – siis polttoaineen energiasta mekaaniseksi energiaksi muutettu määrä – jää parhaimmillaankin 40 prosenttiin. Reilusti yli puolet polttoaineen sisältämästä energiasta siis menee hukkaan. Tilannetta heikentää entisestään polttomoottorin kapea toiminta-alue: hyvä hyötysuhde saavutetaan vain korkealla kuormituksella lämpimällä koneella. Pintakaasulla liikkuminen saati kylmäkäynnistyksen kulutuslisä heikentävät arkipäiväisessä käytössä saavutettavan hyötysuhteen paljon mainittua 40 prosenttia matalammaksi.Sähkömoottori ei tuhlaaSähkömoottorin hyötysuhde on suunnilleen 85–90 prosenttia, ja se saavutetaan paljon polttomoottoria laajemmalla pyörintä- ja kuormitusalueella. Sähkömoottoriin ei kylmä kelikään juuri vaikuta – toki vetonivelten ja vaihteiston öljyt sekä laakerit lämpenevät niissäkin hetken. Isoin lovi kulutukseen tulee sisätilojen lämmityksestä, jonka energia polttomoottoriautoissa saadaan ”kaupan päälle” hukkalämmöstä. Jos sisätilojen lämpiäminen katsotaan osaksi kokonaishyötysuhdetta, paranee polttomoottoriauton tilanne hieman. Eroa sähköauton hyväksi jää silti paljon, sillä ei kaikkea polttomoottorin hukkalämpöä sisätiloihin saada tai haluta.Toki sähköautossa kulutusta aiheuttaa muutkin komponentit. Pieniä häviöitä tapahtuu latauksessa ja akun tasavirran muuntamisessa sähkömoottorin vaihtovirraksi. Myös voimalinjan lämmönhallintaan menee vähän energiaa.Silti sähköauton hyötysuhteen voi sanoa olevan noin 70 prosentin tasolla. Polttomoottoriauto tuskin pääsee edes puoleen tästä. Vaikka kokonaiskuvassa tulee huomioida myös energian tuotanto (eli sähkön valmistus tai polttoaineen tuotanto), ei tilanne muutu polttomoottorin heikon hyötysuhteen vuoksi.Sähköauton voi siis sanoa olevan hyvin energiatehokas, ja siksi maailman kannattaa vähitellen suunnata kohti sähköautoa.Teksti: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä muutoksia autoon voi tehdä ilman muutoskatsastusta? 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”