17.8.2024

Kysy autoista: millaisia vaikutuksia on, kun autoon asentaa suoran pakoputken?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Auton alkuperäisen pakoputken vaihtaminen suoraan pakoputkeen vaikuttaa hieman esimerkiksi tehoon ja polttoaineen kulutukseen, mutta äänen muuttuminen voimakkaammaksi on suurin vaikutus.

Kysymys: Jos laittaa autoon suoran pakoputken, vaikuttaako se kulutukseen, tehoihin tai johonkin muuhun?    

Suoran pakoputken laittaminen autoon tarkoittaa käytännössä yleensä äänenvaimentimen poistamista ja korvaamista suoralla putkella, mutta se voi myös tarkoittaa koko pakoputken korvaamista. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että esimerkiksi katalysaattorin poistaminen tekee autosta laittoman tieliikennekäytössä.

Pakoputkistoon on sallittu lain mukaan tehdä joitain muutoksia ilman muutoskatsastusvelvollisuutta. Tällaisia muutoksia ovat pakoputken vaihtaminen tarvikeputkistoksi, alkuperäiseksi lisävarusteputkistoksi tai tyyppihyväksynnässä ajoneuvoon hyväksytyksi putkistoksi, sekä pakoputken halkaisijan, pituuden tai ulostuloaukon sijainnin muuttaminen, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen ulkomelua koskevat käytönaikaisen mittauksen vaatimukset ja muutokset eivät aiheuta vaaraa muille tien käyttäjille tai ajoneuvon matkustajille.

Ajoneuvon pakoputkistoon saa tehdä suurempia muutoksia, kuten asentaa äänenvaimentimen tai –vaimentimia sekä poistaa alkuperäisen äänenvaimentimen tai –vaimentimet, jos ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa tietyt vaatimukset, eikä muutos vaaranna liikenneturvallisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teho

Pakoputken muokkaus voi vaikuttaa auton tehoon. Suora putki vähentää pakokaasujen virtausvastusta eli vastapainetta. Tämä johtaa siihen, että pakokaasut poistuvat sylintereistä nopeammin ja tehokkaammin, mikä parantaa moottorin hengityskykyä. Parempi hengitys mahdollistaa tehokkaamman polttoaineen palamisen, mikä kasvattaa moottorin tehoa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että auton suorituskyky paranee, erityisesti korkeilla kierrosluvuilla ja moottori vastaa nopeammin kaasun painallukseen. Usein tehohyöty jää marginaaliseksi, ellei muita moottorivirityksiä ole tehty samanaikaisesti.

Polttoaineenkulutus

Pakoputken suoristamisella ei yleensä ole suurta vaikutusta polttoaineen kulutukseen, mutta sillä voi olla sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia riippuen autosta ja moottorista.

Aiemmin erityisesti kaasutinkäyttöisissä ja ensimmäisissä ruiskutusmoottoreissa vastapaineen väheneminen paransi polttoainetaloutta.

Nykyiset moottorit on suunniteltu ottaen vastapaine huomioon, joten sen vähentäminen voi itse asiassa vaikuttaa negatiivisesti polttoaineen kulutukseen. Erityisesti, jos ohjelmointia ei muuteta pakoputken muutosten kanssa. Esimerkiksi ilman vastapainetta moderni moottorinohjaus yleensä tulkitsee moottorin käyvän laihalla, koska pakokaasuissa on liikaa happea, ja se yrittää kompensoida lisäämällä enemmän polttoainetta seokseen, jolloin kulutus kasvaa.

Äänet

Kun äänenvaimennin korvataan suoralla putkella, on sanomattakin selvää, että auton ääni muuttuu – yleensä huomattavasti voimakkaammaksi ja matalammaksi. Tämä on usein varsinkin autoharrastajien mieleen.

Äänenvoimakkuuden kasvaminen voi aiheuttaa myös ongelmia. Liian äänekäs pakoputki voi ylittää katsastuksessa melurajoitukset. Lisäksi pitkät matkat kovin äänekkäällä autolla ovat yleensä uuvuttavia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästöt

Pakoputken muutoksilla on usein vaikutuksia myös auton päästöihin. Katalysaattori on suunniteltu vähentämään haitallisia päästöjä, kuten hiilimonoksidia, typen oksideja ja hiilivetyjä. Jos poistaa katalysaattorin, päästöt nousevat huomattavasti eikä auto ole enää tieliikennekelpoinen.

Lähteet: Finlex, Traficom

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat