19.1.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: missä sähköautossa on pisin akkutakuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Melkein kaikkiin uusiin sähköautoihin saa 8 vuoden tai 160 000 ajokilometrin akkutakuun. Kysymys: Missä sähköautoissa on pisin akkutakuu ja mitä akkutakuuseen yleensä kuuluu? Miten huomioida akkutakuu esimerkiksi käytettyä autoa ostaessa?Nykyään yhä useampi harkitsee sähköautoiluun siirtymistä – polttomoottoriauton vaihtaminen sähköautoon vaatii usein perehtymistä uuteen ja tuntemattomaan. Yksi huomioon otettava asia on sähköauton akkutakuu, joka on pelkästään ajoakustolle annettu takuu.Sähköauton akku on kallis osa, jonka korjaus tai uusiminen voi maksaa useista sadoista euroista tuhansiin euroihin. Tämän vuoksi moni kokee akkutakuun tärkeäksi – se antaa sähköautoilijalle turvallisuuden tunteen ja varmuuden siitä, että sähköauton akku kestää pitkään.Sähköauton akuille annetaan Motivan mukaan keskimäärin joko 5–8 vuoden tai 100 000–200 000 ajokilometrin takuu. Yleensä takuun loppumisen jälkeenkin akku saattaa toimia useita vuosia. Ajan myötä akun käyttökapasiteetti kuitenkin laskee, mikä tarkoittaa käytännössä toimintamatkan pienenemistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMersun huippumalleissa pisin akkutakuuPisin akkutakuu löytyy tällä hetkellä Mercedes-Benzin EQS ja EQE –malleista, joka on 10 vuotta tai 250 000 kilometriä. Mersun muiden täyssähkömallien akkutakuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.Toyotan bZ4X -mallissa ajoakun takuu on 8 vuotta tai 160 000 kilometriä, mutta Toyotan huoltamana akkutakuu on laajennettavissa jopa 10 vuoteen tai miljoonaan kilometriin.Teslan autoilleen antama akkutakuu vaihtelee: 8 vuotta tai mallista riippuen 160 000–240 000 kilometriä.Suurin osa autovalmistajista ilmoittaa antavansa uusien täyssähköautojen ajoakuille 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun. Näihin autovalmistajiin kuuluvat esimerkiksi BMW, Ford, Hyundai, Polestar, Nissan, Renault, Toyota, Volkswagen ja Volvo. Osa autovalmistajista ilmoittaa antavansa samanlaisen tai lyhyemmän takuun lataushybrideille.Kian ilmoittama akkutakuu sähköautoille on 7 vuotta tai 150 000 kilometriä.Mitä akkutakuuseen kuuluu?Akkutakuu on valmistajan antama lupaus akun toimintakyvystä tietyllä ajanjaksolla tai ajokilometrimäärällä. Takuu voi vaihdella valmistajittain, ja on tärkeää ottaa selvää, mitä takuu tarkalleen ottaen kattaa.Tyypillisesti akkutakuu takaa, että akun kapasiteetti pysyy asetetun tason yläpuolella, esimerkiksi vähintään 70 prosenttia alkuperäisestä kapasiteetista. Valmistaja korvaa akun, jos siinä ilmenee valmistusvirheitä tai se ei täytä ennalta määriteltyjä suorituskykyvaatimuksia.Rajoitukset ja huomioitavat seikat takuussaVaikka akkutakuu tarjoaa suojaa kuluttajille, on tärkeää tiedostaa, että takuuseen voi liittyä tiettyjä rajoituksia. Takuu saattaa edellyttää, että autoa huolletaan valmistajan suositusten mukaisesti, tai että sitä käytetään tiettyjen lämpötila-alueiden sisällä. Usein myös auton virittämisestä tai ylikuormittamisesta aiheutuvat vahingot eivät kuulu takuuseen, jos autoa käytetään esimerkiksi kilpailuissa.Joidenkin valmistajien takuu voi olla voimassa vain alkuperäiselle omistajalle, mikä kannattaa ottaa huomioon käytettyä autoa ostaessa. Takuu saattaa kattaa vain akun suorituskyvyn pienenemisen alle tietyn prosenttimäärän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköauton ostaminen käytettynäKun harkitsee käytetyn sähköauton ostamista, on hyvä ottaa selville, onko alkuperäinen akkutakuu vielä voimassa ja mitkä sen ehdot ovat. Joissakin tapauksissa valmistaja voi tarjota mahdollisuuden ostaa lisätakuun käytetyn auton akulle.Motiva on kerännyt Sähköautoillen.fi -sivustolle hyödyllistä tietoa muun muassa sähköauton valintaan ja lataukseen liittyen. Sivustolta löytyy myös Sähköauton ostajan ABC –opas, jossa on tiivistetty tietoa sähköautoista ja niiden latauksesta kotona ladattavan hybridin tai täyssähköauton hankkimista harkitsevalle autoilijalle. Oppaan on tarkoitus auttaa pääsemään alkuun sähköautojen maailmaan.Juttua päivitetty 26.1.2024 klo 13:21: Lisätty juttuun maininta Toyotan akkutakuusta.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous